"פרויקט ברצלונה"? מילאן צפויה להקים בתי ספר לכדורגל בישראל

מועדון הפאר האיטלקי הוא היחיד שניגש למכרז של הטוטו להקמת קבוצות כדורגל בישראל לילדים ונוער, כחלק מפרויקט "פרחי ספורט" המתוקצב ב-275 מיליון שקל; בהתאחדות מתנגדים כעת להכנסת מועדון מחו"ל וצפויים לטרפד המהלך

מילאן / צלם: רויטרס
מילאן / צלם: רויטרס

קבוצת הפאר האיטלקית מילאן היא זו שצפויה לקחת חלק בפרויקט עתיר המיליונים של המדינה להגדלת מספר הכדורגלנים הפעילים בישראל. זאת לאחר שהייתה המועדון היחיד שניגש למכרז של הטוטו - הגוף המממן את הפרויקט שנודע בתחילת דרכו כ"פרויקט ברצלונה" - שנסגר בסוף השבוע האחרון. כעת הועברה ההצעה האיטלקית לבחינה מקצועית בהתאחדות לכדורגל, ובעוד שבועיים אמורה לעבור לידי הטוטו לשלב השני - פתיחת המעטפה השנייה שהגישה מילאן ובה ההצעה הכספית שהעמיד המועדון האיטלקי.

למה רק צפויה? כי בהתאחדות לכדורגל פועלים בכל הכוח לטרפד את המהלך, ולנסות להפעיל את הפרויקט תחת כנפי ההתאחדות ללא סיוע של מועדון זר.

לפוליטיקה מיד נגיע. בכל מקרה מדובר באחד מהפרויקטים הגדולים שנעשו אי-פעם בספורט במדינת ישראל מבחינת ההיקף הכספי. הכוונה הייתה לייצר שת"פ עם מועדון כדורגל בעל שם עולמי, שיסייע להקים בישראל קבוצות כדורגל חדשות של ילדים בגילאי 8-13 - כחלק מפרויקט "פרחי ספורט" של משרד הספורט להגדלת כמות הספורטאים הפעילים בישראל. לטובת הקמת קבוצת חדשות, בכלל הענפים, הוקצה החלק העיקרי של הפרויקט - 275 מיליון שקל.

על-פי תנאי המכרז, תידרש מילאן (אם הצעתה תאושר) להעמיד בישראל גורם מקצועי מטעמה שיגור בישראל וינהל את הפרויקט. ההתקשרות היא לחמש שנים, והיעד שהוגדר למועדון הזוכה הוא הקמת תכנית מקצועית לאימון ילדים, ילדות ובני נוער הלוקחים חלק בפרויקט. על-פי יעדי התכנית, כ-20 אלף ילדים יתווספו לענף הכדורגל בתום חמש שנים. במהלך תקופת הזמן יידרש המועדון הזוכה לנהל אופרציה של השתלמויות למאמנים, בשיתוף ההתאחדות לכדורגל, ובנוסף לסייע באיתור כישרונות צעירים.

***

ההליך להבאתו של מועדון כדורגל בעל שם עולמי לישראל יצא לדרך לפני כמעט שנתיים, וכבר זכה, כאמור, לכינוי "פרויקט ברצלונה". זאת לאחר שנעשתה התקשרות פורמלית עם ראשי המועדון הקטאלוני, אותה הובילו בין היתר שרת הספורט דאז לימור לבנת, ויו"ר הטוטו צחי פישביין. הפגישות עם ברצלונה אף הבשילו לסיכומים כספיים, אולם בסופו של דבר הוחלט לעצור את הפרויקט ולנהל מכרז שבו יפנו לקבוצות נוספות ברחבי העולם. על-פי דרישת היועמ"ש של משרד התרבות והספורט, הוגשה על-ידי ההתאחדות לכדורגל רשימה של קבוצות נוספות עליהן היא ממליצה להשתתפות בפרויקט. הרשימה אותה הביאה ההתאחדות לשולחן בסופו של דבר כללה את ברצלונה, ריאל מדריד, בורוסיה דורטמונד, באיירן מינכן, מנצ'סטר יונייטד, ליברפול, אייאקס, אינטר ומילאן.

כאמור, מבין הקבוצות אליהן נעשתה בסופו של דבר פנייה - מילאן, שמנהלת מערך רחב של בתי ספר לכדורגל במקומות שונים בעולם, הייתה היחידה שהחליטה להרים את הכפפה והנחיתה כאן נציג מטעמה שהגיע למשרדי הטוטו בפתח תקווה והגיש את מסמכי המכרז. בטוטו קיוו והעריכו כי יוכלו לנהל הליך תמחור ומו"מ בין ההצעות שיוגשו - מה שיאפשר גם צירוף של יותר מקבוצה אחת לישראל לטובת הפרויקט ובנוסף יאפשר לשפר את התנאים שיעמידו הקבוצות הזוכות. עכשיו כבר ברור כי הליך מכרז שבו משתתפת קבוצה אחת יקטין מאוד את האפשרות לגמישות לניהול מו"מ כזה.

***

האם מילאן תהייה הגורם שייכנס לישראל לצורך השת"פ? לא בטוח בכלל. למרות שהמכרז והקצאת הכספים אליו מיועדים לטובת הבאת מועדוני כדורגל מובילים מחו"ל, בחודשים האחרונים פועלים בהתאחדות לכדורגל, בגיבוי היו"ר עופר עיני ובשיתוף שרת הספורט מירי רגב, לבחון אופציות אחרות, שאינן כוללות סיוע של מועדון מחו"ל.

בהתאחדות מנצלים את תחלופת השרים במשרד הספורט ואת היחלשותו של פישביין אל מול שרת הספורט החדשה, כדי לבטל את הפרויקט אותו הובילו בזמנו הצמד פישביין-לבנת. בהתאחדות טוענים כי מה שהיה טוב בזמנו, בתקופת לבנת-פישביין, לא בהכרח טוב כיום. עוד נשמעים קולות בהתאחדות, כי מילאן במצבה הנוכחי לא ממלאת פונקציה של מועדון גדול, שמבחינה שיווקית יכול לסחוף עשרות אלפי בני נוער לעיסוק בכדורגל (זאת למרות שההתאחדות עצמה כללה את מילאן ברשימת המועדונים המומלצים לפרויקט).

בישיבת ועדת ההיגוי של הפרויקט בסוף השבוע בטוטו, אף הצהירו אנשי ההתאחדות כי בידיהם אפשרות להוביל את הפרויקט באמצעות שיתוף פעולה אותו החלו לאחרונה עם הכדורגל הגרמני. אם תרצו, אותו "מודל גרמני" עליו מדבר יו"ר ההתאחדות עופר עיני.

מהטוטו נמסר בתגובה: "הליך המכרז טרם הסתיים ולכן, בניגוד לאמור בכתבה, הזוכה טרם נקבע. פרטי המכרז וההליך גלויים לציבור ופורסמו באתר האינטרנט של המועצה. מעבר לכך המועצה אינה יכולה להגיב בשלב זה על הנושא".

מההתאחדות לכדורגל נמסר: "טרם נקבע מי יהיה המועדון ו/או הגופים שייקחו חלק בפרויקט האמור".