"מנקיינד באה לת"א במצוקה פיננסית ועם מוצר שצומח לאט"

כך טוען אנליסט הביומד של IBI, ערב גיוס מאות מיליוני שקלים מתעודות הסל המקומיות

טקס פתיחת המסחר במנקיינד / צילום: קובי קנטור
טקס פתיחת המסחר במנקיינד / צילום: קובי קנטור

מנייתה של חברת הביוטכנולוגיה האמריקאית מנקיינד, שתצטרף בשבוע הבא למדדי הבורסה בתל אביב - ת"א-75 וביומד - נחלשה בימים האחרונים בוול סטריט בכ-8% לשווי של כ-1.4 מיליארד דולר, והיום איבדה כ-10% בת"א. ככל הנראה, מנקיינד תנצל את הביקושים הצפויים מצד תעודות הסל, על רקע כניסתה למדדים, ותגייס מהן, בדומה למה שעשתה חברת הביומד האמריקאית ביוטיים שנרשמה למסחר בתל אביב שבועות ספורים קודם לכן. בניגוד לביוטיים שגייסה כ-20 מיליון דולר, הביקושים שצפויים להיות מוזרמים למנקיינד גבוהים יותר, והיא עשויה לגייס 300-500 מיליון שקל.

מנקיינד מפתחת תרופות שונות, ואחד ממוצריה, Afrezza לטיפול בסוכרת, כבר משווק בארה"ב בשיתוף עם חברת התרופות הבינלאומיות סאנופי, אם כי כרגע ללא הצלחה רבה. אנליסט הביומד של IBI, סטיבן טפר, כתב בשבוע שעבר כי "מנקיינד נוחתת בתל אביב כשהיא במצוקה פיננסית, והמוצר היחיד שיש לה - משאף לאינסולין שמשווק על-ידי שותפתה סאנופי - צומח בעצלתיים. השוק של אינסולין אמנם ענק, אך מאוד תחרותי, ולא נראה שיש למשאף של מנקיינד יתרון קליני אמיתי על-פני המתחרים שניתנים בהזרקה, מעבר לפחד שיש לחולים מסוימים מהדקירה של המזרק".

יתרה מכך, כמשאף, יש לו תופעות לוואי ייחודיות שקשורות למתן האינסולין באמצעות מערכת הנשימה. "להערכתנו, נוחות השימוש לא תספיק בשביל לכבוש נתח משמעותי משוק האינסולין בשחרור מיידי", כתב טפר. הוא מזכיר עוד כי לפני מספר שנים נעשה ניסיון של חברת התרופות פייזר להשיק משאף אינסולין, אך ללא הצלחה.

להערכת טפר, השווי הנוכחי של החברה לוקח בחשבון תסריט אופטימי מדי בנוגע למכירות המשאף, ולא משקף את הסיכון המסחרי או הסיכון האסטרטגי בביטול האפשרי של ההסכם עם סאנופי, כמו גם את הסיכון הפיננסי שטמון בהיקף מזומנים נמוך ובהיקפי חוב גבוהים.

טפר מוסיף שכיום, "קופת המזומנים המידלדלת אינה יכולה לשרת את החוב ואת ההוצאות השוטפות. בסוף הרבעון השני נותרו בקופתה 107 מיליון דולר, מהם השתמשה החברה ב-50 מיליון דולר כהחזר חוב, נוסף על קצב צבירת המזומנים השוטף". להערכתו, בסוף הרבעון השלישי היו לחברה 30 מיליון דולר - סכום שמספיק לה לשני רבעונים בלבד ומחייב גיוס הון מיידי.

נכון לסוף המחצית הראשונה, מנקיינד עדיין לא רושמת הכנסות, אך היא הצליחה לצמצם את ההפסד הנקי ב-53% ל-59.6 מיליון דולר. הזיקה הישראלית של מנקיינד מגיעה מכיוון מייסד ויו"ר החברה, אלפרד מאן, שתרם בעבר להקמת מכון למחקר יישומי בטכניון.