המכון הטכנולוגי בחולון מעלה תערוכה על זיכרון רצח רבין

התערוכה "אחרי 20 שנה - עיצוב, זיכרון, רבין" תיפתח ביום השנה לרצח במכון הטכנולוגי חולון ■ אוצרת התערוכה, פרופ' דנה אריאלי: "החברה הישראלית סובלת מאמנזיה"

עיצוב ואמנות משקפים תהליכים ונקודות מפתח בחיי החברה והפוליטיקה. תערוכה שתיפתח במכון הטכנולוגי בחולון עוסקת ברצח רבין כפי שהוא נתפס ומשתקף ביצירות עיצוב של מעצבים מתחומי התקשורת החזותית, עיצוב תעשייתי, עיצוב תכשיטים, צלמים, אדריכלים ואנשי קולנוע.

את התערוכה אצרה פרופ' דנה אריאלי, חוקרת היסטוריה של התרבות, ובמקביל היא מוציאה ספר העוסק באותן שאלות של תרבות, עיצוב וזיכרון, בעקבות הרצח הפוליטי שהסיט את המדינה ממסלולה.

בין האמנים והמעצבים המציגים בתערוכה: ניר הוד, עדי נס, דוד טרטקובר, בועז ארד, תמיר שפר, עזרי טרזי, יוסי למל ועוד.

אריאלי מצביעה על 5 פרספקטיביות עיקריות לעיסוק בזיכרון: דמותו של הנרצח, יצחק רבין; האלימות שנכרכה בזירת הרצח ובתקופה שקדמה לה; המתנקש; המקום הישראלי וחוויות הטראומה המתלווה אל האובדן שכרוך ברצח.

כיצד משתקף רצח רבין בעולם היצירה הישראלי? מה ההבדלים בין יצירות שנעשו מיד לאחר הרצח ב-1995 לבין אלה שמתייחסות לרצח 20 שנה אחרי? מהם ההבדלים בין האופן בו מטפלים מעצבים ובעיקר יוצרים מתחומי התקשורת החזותית ברצח רבין בהשוואה לאמנים? "החברה הישראלית עמוסה בטראומות, ואין כמעט רגע דל. ובכל זאת, טרור פוליטי מן הסוג שמזוהה עם רצח רבין חריג כאן", אומרת אריאלי.

"רצח רבין היה לאירוע מכונן בהיסטוריה הצעירה של החברה הישראלית, שטרם נודעו כל השלכותיו. החלטתי לשוב ולעסוק בנושא הזה, היות שאני מאמינה שהחברה הישראלית סובלת מאמנזיה. מצד אחד זהו מנגנון הישרדות הכרחי כאן ומאידך, לעובדה שהמערכת הפוליטית שלנו שכחה את הרצח הזה, ולא הפנימה את הלקחים, ישנה השלכה מהותית על קיומנו כאן. כפי שניתן לראות בתערוכה המרתקת הזו קהיליית היוצרים דווקא זוכרת את הרצח ומגוון היצירות האדיר הנכלל בה מדגים שהיא מציעה נקודת מבט מרתקת עליו".

אסף כהן איגד בחוברת את כל האתרים שנקראו על שם רבין בבולמוס ההנצה שלאחר הרצח. דניאלה קופלר יוצרת פרפרזה על ספר הילדים הידוע "הבית של יעל" (מאת מרים רות) והיא מדגימה את השינויים בתחושת הישראליות, כשיעל שמה פעמיה לגור בברלין. איתן ברטל מציג את יגאל עמיר כשק אגרוף. בועז ארד יצר תבליט נירוסטה המסמן את מיקומו של יגאל עמיר בעת הרצח בכיכר. המאייר יזהר כהן מתייחס לזיכרון הקצר של דגי זהב. עזרי טרזי עיצב שולחן על פי דגם הכיכר ועל גביו שחזור הרצח. טרטקובר מעבד מחדדש את הכרזה שיצר לאחר הרצח ומציג אותה כעדות לאובדן הזיכרון ושינוי הערכים.

התערוכה תיפתח במעמד דליה רבין ביום השנה לרצח רבין, 4.11.15, 19:00, בגלריה ויטרינה המחודשת בפקולטה לעיצוב של המכון הטכנולוגי HIT (בניין 6). ראשון-חמישי, 10:00-17:00. ללא תשלום.