אם כל המתיחות

המתיחה של אורסון וולס בחנה לראשונה את ההשפעה של תקשורת ההמונים על קהלה

"מלחמת העולמות", יום ג' 22:50, ערוץ 8

גם מי שסולד, כמוני, מז'אנר המתיחות, לא יכול שלא להודות שב"אם כל המתיחות" יש משהו מרתק: ב-1938 היה אורסון וולס אחראי לשידור שלפיו מתחוללת מלחמה בפולשים מן החלל - וגרם לפאניקה ואף לבריחה המונית של אזרחים שלא הבינו שמדובר במהתלה.

במבט לאחור אפשר להתייחס לנושא לא כאל מתיחה סטייל "פספוסים", אלא כניסוי מרתק שבחן לראשונה את השפעתה של תקשורת ההמונים על קהלה, במקרה הזה - על מאזיני הרדיו (אמצעי התקשורת המתקדם והפופולרי ביותר של אותם ימים).

כדי להבין את עוצמת התחושות, ישווה מישהו בנפשו שמהדורת החדשות של ערוץ 2 נפתחת בידיעה על פלישה של חייזרים לישראל (כולל כתבות מבוימות מ"זירת האירוע". בעצם, במחשבה שנייה, אחת הידיעות המרכזיות אתמול בחדשות עסקה בטרנספר של חתולים או עיקורם בידי וטרינר-גוי, כך שבהחלט יכול להיות שהחייזרים כבר כאן).

בעוד התסכית ששידר וולס הפך לאבן-דרך ביחסים שבין התקשורת לקהלה, הרי שאותה שעה ממש, לא על כוכב אחר, אלא רק ביבשת אחרת, תכנן איש קטן עם שפם את מלחמת העולמות שלו - שעתידה לעלות בחייהם של עשרות מיליונים ולהפוך עבור חלקים מאיתנו את כדור-הארץ ל"פלנטה אחרת". ללמדנו שלא צריך לייבא רשע ממאדים, יש מספיק ממנו על כוכב-הלכת שלנו.

* ציון: 8

תשע בכיכר

אסירים, מוסדניקים וכדורגל: 3 אופציות צפייה בדיוק כשנגמרות החדשות

עוד רטרו, והפעם קרוב בהרבה: לפני 21 שנה יצא הסרט הזה, "חומות של תקווה" (21:30, ערוץ yes1), והפך ללהיט - ונותר מאז "סרט הכלא" הטוב בכל הזמנים. טים רובינס הוא בנקאי שרוצח את אשתו ומאהבה, נשלח למאסר עולם, מתיידד בכלא עם אסיר שחור (מורגן פרימן), וביחד הם מנסים לשרוד כמה תלאות בלתי אפשרויות.

נכון שיהיה מי שיכעס על כך שרוצח אשתו הוא הגיבור בסרט, אלא שבניגוד לגיבורים האמריקאים הרגילים, כאן מדובר על גיבור שנצלה באש הגיהינום - בלי יכולת לזכך את נפשו, כך שאין כאן חלילה האדרה של דמותו, קל וחומר - של מעשיו.

מי שמרגיש קצת חנוק בכלא, יכול לפוש קמעה עם הפרק השלישי של "המדרשה" (21:15, ערוץ 2 רשת) - מעין תחרות ריאליטי לסוכני מוסד. רווי אקשן, אבל עדיין לא מצליח לסחוף באמת.

ולמי שמעדיף את המתח שלו אמיתי יותר, מחכה ליגת האלופות (ערוץ הספורט, מ-21:00), כשבמוקד: ריאל מדריד מול פריז סן-ז'רמיין.