3 הגופים שפדו מאות מ' ש' בקרנות הנאמנות באוקטובר

שוק הקרנות גדל באוקטובר, אבל הראל, אלטשולר ואקסלנס פדו במאות מיליונים ■ אי.בי.אי נמצאת בראש הפודות בקרנות המסורתיות, עם 3.15 מיליארד שקל מתחילת השנה, ובמקום השני מלמטה ניצבת מנורה מבטחים פיננסים, עם פדיונות של יותר מ-2.4 מיליארד שקל

דוחות- רווח-תזרים מזומנים/ קרדיט: שאטרסטוק
דוחות- רווח-תזרים מזומנים/ קרדיט: שאטרסטוק

נכון לסוף חודש אוקטובר, 2015 היא השנה של ילין לפידות, אלומות, אילים, ומור בית השקעות, שמגייסים בקצב גבוה כספים לניהולם. מור נסק באוקטובר עם גיוסים של למעלה מחצי מיליארד שקל, וגם קרנות ילין לפידות, אילים ורוטשילד בלטו בחודש החולף. כל יתר הגופים שמנהלים קרנות נאמנות, להוציא כמה קרנות שבהוסטינג, רשמו פדיונות באוקטובר - שבו דווקא נרשמו תשואות חיוביות נאות של קצת פחות מ-2%, וזאת לאחר רבעון שלישי עם תשואות חלשות.

למול אלה שהצטיינו בחודש החולף בשורת הגיוסים, ישנה שורה של גופים שיועצי הבנקים דווקא הובילו להוצאת כספים מהם: הראל פיא, שהקרנות שבניהולה פדו באוקטובר כ-817 מיליון שקל בסה"כ; אלטשולר שחם, שהקרנות בניהולה פדו בחודש שעבר כ-512 מיליון שקל; ואקסלנס, שהקרנות בניהולה פדו בתקופה זו כ-479 מיליון שקל.

למעשה, השמות שבלטו לחיוב בחודש אוקטובר הנם השמות שבולטים גם מתחילת השנה באותו הצד של הטבלה. ילין לפידות בדרך לרשום שנה מצוינת, עם יצירות של יותר מ-3.6 מיליארד שקל, ואחריו אלומות עם 2.2 מיליארד שקל, ואילים ומור, עם גיוסים של כ-875 מיליון שקל ו-849 מיליון שקל, בהתאמה.

בדומה למצטיינים, כך גם בתחתית הטבלה אותם שמות בולטים בשתי התקופות. עם פדיונות גבוהים מכל היתר ניצבות קרנות הראל פיא. מתחילת השנה ועד סוף אוקטובר השנה רשמו קרנות הראל פיא פדיונות מצטברים של כ-6.9 מיליארד שקל, שרק פדיונות של כ-5.9 מיליארד שקל, שנרשמו בקרנות של מיטב דש, ופדיונות של כ-4 מיליארד שקל בפסגות, מתקרבים אליהם.

ואולם, אין דין פדיונות בקרנות מסורתיות כדין פדיונות בקרנות כספיות או בקרנות מחקות. כך, בבחינת הפדיונות בקרנות המסורתיות בלבד, עולה כי בראש המגייסים ניצבים אמנם אותם שלושה שחקנים: ילין לפידות, שכבר אוחז כיום בכ-9.5% מהשוק לעומת נתח של פחות מ-8% לפני כתשעה חודשים בלבד, אילים ומור, ובמקום הרביעי ניצב מגדל שוקי הון, עם גיוסים של כ-205 מיליון שקל בקרנות המסורתיות.

אבל מנגד, בצד השני של הטבלה, מסתתר סיפור כואב מבחינת כמה חברות מנהלות: את זה של הראל פיא כבר הכרנו, אך מתברר שבכל הנוגע לה ולמיטב דש, וגם לפסגות, עיקר הפגיעה מתחילת השנה נרשמה בקרנות הכספיות, שאמנם נתפסות כפחות רווחיות.

בחינת הפדיונות בקרנות המסורתיות בלבד מגלה גם, כי חברת ניהול הקרנות של אי.בי.אי היא שפדתה מתחילת השנה את הסכום הגבוה ביותר - 3.15 מיליארד שקל. במקום השני מלמטה ניצבת מנורה מבטחים פיננסים, עם פדיונות של יותר מ-2.4 מיליארד שקל בקרנות המסורתיות.

מדובר בפדיונות ניכרים עבור שתי החברות, שאיבדו גובה ב-2015, ואחריהן נמצאת הפודה בקרנות המסורתיות השלישית בגודל - הראל פיא.

במקום הרביעי מלמטה ניצבת אלטשולר שחם, שעד לא מזמן הייתה מכוכבות שוק קרנות הנאמנות, כמו גם שוקי הגמל וההשתלמות, ולומדת השנה להתמודד עם נסיבות חדשות מבחינתה, שליליות במהותן. מתחילת השנה פדו קרנות אלטשולר שחם קצת פחות מ-1.9 מיליארד שקל.

צניחה בכספיות מתחילת השנה

כך או אחרת, נכון לסוף אוקטובר נוהלו בשוק קרנות הנאמנות נכסים בהיקף כולל של יותר מ-236 מיליארד שקל, וזאת בצל תשואות חיוביות שנרשמו בחודש זה, ושהגדילו את היקף הנכסים המנוהל, אגב פדיונות מצרפיים של כ-2.1 מיליארד שקל.

מתחילת השנה מדובר בשנה שלילית למדי. בסוף 2014 נוהלו בשוק קרנות הנאמנות נכסים בהיקף כולל של כ-261.5 מיליארד שקל, שהצטמקו מאז בשל צניחה אדירה בהיקפי הכספים שמנוהלים בקרנות הכספיות - כפועל יוצא לנסיבות שמכתיבה הריבית האפסית, שהביאו לחוסר אטרקטיביות בהשקעה בקרנות אלה, והודות לקיטון ניכר בכספים שמנוהלים בקרנות המסורתיות.

במספרים מדובר בפדיונות של כ-7מיליארד שקל מתחילת השנה בקרנות המסורתיות ובפדיונות אדירים בהרבה, של יותר מ-21 מיליארד שקל, בקרנות הכספיות. מנגד, אופנת הניהול הפסיבי של הכספים במעקב אחר מדדים ניבטת אלינו לא רק מנתוני תעודות הסל אלא גם מהגיוסים המצרפיים הנאים, בהיקף של כ-4.6 מיליארד שקל, שנרשמו מתחילת השנה בשוק קרנות הנאמנות המחקות.

עוד נציין דברים שאמר לנו גורם בשוק, שסיכם את ההתפתחויות בשוק זה בחודש אוקטובר, ואמר כי "לאחר חודשי פדיונות כבדים, קרנות הנאמנות המסורתיות רשמו בחודש אוקטובר האטה בקצב הפדיונות", תוך שהוסיף ש"בחודש שחלף נראה היה ששוק ההנפקות ממשיך להתאושש במלוא עוזו בכל קבוצות הדירוג, לצד חילופי אג"ח במדדי התל בונד - זה תמך בגיוסים של קרנות הנאמנות מסוג אג"ח חברות והמרה שנהנו מכניסת כספים של 165 מיליון שקלים (פדיונות של 2.3 מיליארד שקלים מתחילת השנה)".

עוד הוא ציין, ש"הקרנות השקליות גייסו 107 מיליון שקלים, אשר הופנו בעיקר לקרנות שקליות בריבית משתנה, והקרנות המנייתיות רשמו גיוס צנוע של 46 מיליון שקלים. מנגד, בצד הפודות, בלטו הקרנות המתמחות באג"ח בארץ מדינה עם פדיונות של 957 מיליון שקלים (פדיונות של 4.7 מיליארד שקלים מתחילת השנה), וקרנות מסוג אג"ח בארץ כללי שאמנם רשמו פדיונות של 252 מיליון שקלים בחודש אוקטובר, אך שומרות על מאזן שנתי חיובי עם גיוסים של 1.8 מיליארד שקלים מתחילת השנה".

ומה קרה בשוק תעודות הסל? באיגוד לשכות המסחר מציינים, כי ההתאוששות בבורסות העולם בחודש אוקטובר העלתה את שווי הנכסים בענף תעודות הסל לכ-108.6 מיליארד שקל. עם זאת מדובר עדיין בסכום שנמוך מהשיא של השוק הזה, שנרשם בפברואר השנה, אז עמד שווי הנכסים בשוק על סך של כ-121.6 מיליארד שקל.

עוד מציין רונן סולומון, מנהל תחום פיננסים ושוק ההון באיגוד לשכות המסחר, כי "ישנה מגמה בולטת ב-2015, בדומה ל-2014, של הפניית השקעות חדשות למדדי מניות בחו"ל. כך, באוקטובר הושקעו מעל 400 מיליון שקל בתעודות סל על מדדים בחו"ל, בעוד שמתחילת השנה מדובר בכ-2.65 מיליארד שקל. לעומת זאת, הבורסה הישראלית ממשיכה להתייבש, ומשקיעים המשיכו לפדות השקעותיהם. כך, באוקטובר נפדו כ-170 מיליון שקל מתעודות על מדדי מניות בארץ, ומתחילת השנה כ-870 מיליון שקל".

הגיוסים והפדיונות בשוק קרנות הנאמנות 3.11.15
 הגיוסים והפדיונות בשוק קרנות הנאמנות 3.11.15