מה חשפו יומני הפגישות של בכירי הבנק המרכזי האירופי?

על פי היומנים של שישה מחברי מועצת הנגידים של ה-ECB, נפגשו הבכירים עם בנקאים ומנהלי נכסים כמה ימים לפני קבלת החלטות חשובות ■ חוקי ה-ECB כופים "תקופה שקטה" שאוסרת על מקבלי ההחלטות להופיע בפומבי בשבוע שלפני ישיבות מתוכננות על קבלת החלטות

מריו דראגי / צילום: רויטרס
מריו דראגי / צילום: רויטרס

כמה ממקבלי ההחלטות הבכירים בבנק המרכזי האירופי נפגשו עם בנקאים ומנהלי נכסים כמה ימים לפני קבלת החלטות חשובות, ובמקרה אחד כמה שעות לפני, לפי יומני הפעילות שלהם.

היומנים, שמכסים פגישות של שישה מחברי מועצת הנגידים של ה-ECB מאוגוסט 2014 עד אוגוסט 2015, ניתנו ל"פייננשל טיימס" במסגרת חוקי חופש המידע של האיחוד האירופי. הם מתייחסים למפגשים עם המגזר הפרטי, פקידי ממשלה והתקשורת.

חשיפת המפגשים באה בעיתוי של מעקב מוגבר אחרי הקשרים בין בנקאים מרכזיים לאנשים בתעשיית השירותים הפיננסיים. מוקדם יותר השנה השיק ה-ECB, בראשות מריו דראגי, בדיקה משלו של הנושא, וקבע עקרונות חדשים למפגשים בין אנשיו לבין המגזר הפרטי.

המפגשים הם ניגוד בולט לנהלים של הבנק אוף אינגלנד, שאוסר על חברי ועדת קביעת הריבית שלו לשוחח עם התקשורת ועם "אינטרסים חיצוניים אחרים" בנושאים מוניטריים בשבוע שלפני ישיבות קביעת המדיניות.

קורה נפגש גם עם אנשי בנק BNP פאריבה בבוקר 4 בספטמבר, היום שבו הפתיעה מועצת הנגידים של ה-ECB את השווקים בהודעה על הפחתת ריבית. המועצה גם הודיעה על תחילת קניית נכסים של המגזר הפרטי כדי למנוע סיכוני דפלציה בכלכלת גוש האירו. שני הבנקים נמנעו מתגובה.

קורה נועד עם אנשים מחברת ניהול הנכסים בלקרוק יום לפני ישיבת קביעת מדיניות של ה-ECB במארס השנה, כאשר המועצה חשפה פרטים על אופן רכישת נכסים בהיקף 1.1 טריליון אירו, תוכנית ההקלה הכמותית של הבנק המרכזי האירופי.

סגן נשיא הבנק המרכזי, ויטור קונסטנציו, והכלכלן הראשי של הבנק, פטר פראט, נפגשו עם קרן הגידור אלג'בריס בשיא משבר החובות היווני בקיץ האחרון, כאשר מועצת הנגידים של ה-ECB קיימה שיחת ועידה בשאלה אם להמשיך להעניק לבנקים היווניים הלוואות חירום. הפגישה הייתה ב-23 ביוני השנה. פראט נפגש גם עם אנשי BNP פאריבה פורטיס ב-22 ביוני ועם חברת קרנות האג"ח פימקו ב-25 ביוני. כל החברות הללו נמנעו מתגובה, כמו גם כל חברי מועצת הנגידים של ECB.

מוקדם יותר השנה התעוררו חששות לגבי קשרים בין בנקאים מרכזיים למגזר הפרטי אחרי אירוע במלון ברקלי בלונדון במאי, שבו אמר קורה לקהל של מנהלי קרנות גידור, אקדמאים ופקידי אוצר שקובעי המדיניות בגוש האירו מתכננים להגדיל את רכישות הנכסים בחודשים מאי ויוני, כדי להימנע מרכישות גדולות בחודשי הקיץ שבהם הפעילות בשווקים דלילה יותר.

הדברים פורסמו בפומבי רק בבוקר שלמחרת בגלל מה שה-ECB הגדיר כ"טעות נוהל פנימית".

אנשי ה-ECB משוחחים בקביעות עם פעילי שוק. כמו עמיתיהם בבנקים מרכזיים אחרים, יש להם חובה להסביר את מדיניותם לשווקים, וההערכה היא שההסברים הללו יכולים לשפר את האפקטיביות של פעילות הבנקים. דובר של ECB אמר שהפגישות הללו חשובות גם לקובעי המדיניות "שצריכים להבין את שוקי ההון, שדרכם מועברת המדיניות המוניטרית לכלכלה הריאלית".

ביום ו' האחרון מסר ה-ECB שהוא יתחיל לפרסם את יומי הפגישות של חברי מועצת הנגידים שלו באיחור של שלושה חודשים. קורה אמר גם באוגוסט ש"אין לו שום דבר" נגד פרסום יומני הפגישות עם צדדים חיצוניים.

אין כל טענה לכך שקורה, שהוא חבר מועצת הנגידים שאחראי לשווקים, או מרש, קונסטנציו או פראט הפרו כללים של ה-ECB ודנו במידע רגיש לשווקים.

חוקי ה-ECB כופים "תקפה שקטה" שאוסרת על מקבלי ההחלטות להופיע בפומבי בשבוע שלפני ישיבות מתוכננות על קבלת החלטות. הבנק המרכזי גם אישר שעובדיו לעולם אינם מדברים על מידע רגיש לשווקים בפגישות פרטיות שלהם.

"התקופה השקטה מתייחסת לתקשורת פומבית לפני ישיבות של מועצת הנגידים. אותם עקרונות בסיסיים - שמירה מפני איתות על מדיניות מוניטרית בעתיד - מיושמים כמובן גם בפגישות דו-צדדיות. בכל מקרה, ה-ECB אינו חושף מידע רגיש לשווקים בשום פורום לא פומבי", מסר דובר של הבנק המרכזי.

על הפגישות שהתקיימו בזמן המשבר היווני מסר הדובר ש"שיחות הוועידה של מועצת הנגידים היו ישיבות אד הוק שעסקו במצב הקריטי באותה עת ביוון. גם כאן, העקרונות של איסור חשיפת מידע רגיש לשווקים יושמו".

בארה"ב נהוגה "תקופה שקטה" של שבעה ימים לפני ישיבות קביעת המדיניות התקופתיות של הפדרל ריזרב. קוד התנהגות של ועדת המדיניות המוניטרית בבנק אוף אינגלנד אוסר על שיחות עם התקשורת או "אינטרסים חיצוניים אחרים" בנושא מדיניות מוניטרית בשבוע שלפני קבלת החלטות.