חברת החשמל תאריך את החוזה עם אוניית ה-LNG בשנתיים

גורמים במשק הגז: הארכת ההתקשרות עם אקסלרייט אינה כלכלית

עובד חברת חשמל / צילום: איל יצהר
עובד חברת חשמל / צילום: איל יצהר

רשות החשמל אישרה לחברת החשמל את המשך הפעילות של מצוף ה-LNG ואת רכישת הגז הנוזלי מהאונייה המגזזת מול חופי חדרה עד לשנת 2019 - כך נודע ל"גלובס".

כזכור, הדרישה לקדם יבוא גז נוזלי כגיבוי במצבי חירום נבעה מהמחסור שנוצר בגז בשנים 2011-2012, לאחר הפסקת זרימת הגז ממצרים והידלדלות מאגר הגז ים תטיס. על רקע זה הוקם מצוף ימי במרחק של כ-10 ק"מ ממערב לחדרה והושכרו שירותיה של אונייה מגזזת מחברה אמריקאית - אקסלרייט.

תקופת החכרת האונייה המגזזת אמורה הייתה להסתיים באוקטובר 2017, ואולם חברת החשמל פנתה לפני כמה חודשים לרשות החשמל בבקשה להכיר בעלויות החכרת האונייה לתקופה של שנתיים נוספות, בנימוק שהאונייה היא "תעודת ביטוח" למשק הגז הישראלי.

כ-60% מהחשמל בישראל מיוצר באמצעות גז טבעי, וכבר היום יש לא מעט שעות שבהן זרימת הגז מתמר אינה מספיקה. ועם זאת, גורמים במשק הגז מבקרים את ההחלטה להאריך את ההתקשרות עם אקסלרייט וטוענים שהיא אינה כלכלית. לטענתם, הפרויקט עלה כ-700 מיליון דולר בלי שכמעט נעשה שימוש בגז הנוזלי. ב-2013 רכשה חברת החשמל עשרה מטענים של גז נוזלי מחברת בריטיש פטרוליאום, בעלות של כ-50 מיליון דולר לכל מטען, ואולם בשנה זו היא צרכה רק מחצית מהמטענים של גז ואת היתר מכרה בשוק הבינלאומי בהפסד של 24 מיליון דולר. ב-2014 צרכה חברת החשמל רק 0.06 BCM של גז נוזלי.

ברשות החשמל טוענים כי האישור הוא עקרוני מותנה בלבד, בכפוף להסכם החכירה הסופי. "על החברה להציג לרשות את תנאי החכרת האונייה ברגע שאלה יגובשו וזאת לצורך אישור הכרה תעריפית סופית בעלויות ההחכרה", נמסר.

מחברת החשמל נמסר: "על פי הערכות היום, במועד סיום החכירה (אוקטובר 2017) לא צפוי חיבור של שדה גז נוסף למשק מעבר לתמר, ולפיכך הנחה משרד האנרגיה (מינהל החשמל) להאריך את משך החכירה בשנתיים נוספות לפחות וכן להפעיל את האונייה ב"מדיניות שרידות" שתאפשר בעת הצורך הזרמה מהירה מיידית של גז נוזלי למערכת הייצור. השבוע התקבלה החלטה במועצת רשות החשמל כי תחת בקרת עלויות, החכירה מאושרת. עם זאת, את מדיניות השרידות טרם אישרו".