אושר: עונשי מינימום למיידי אבנים - מאסר ושלילת קצבאות

ח"כים ערביים זעמו על הצעת החוק: "אין היגיון בהענשת אב שבנו זרק אבן ולא פגע"

פלסטינים מיידים אבנים בשכונת שועפט בירושלים / צילום: רויטרס
פלסטינים מיידים אבנים בשכונת שועפט בירושלים / צילום: רויטרס

מליאת הכנסת אישרה הערב (ב') באופן סופי את החמרת הענישה על מיידי אבנים. 51 חברי כנסת הצביעו בעד הצעת החוק בקריאה שנייה והשלישית, בעוד 17 בלבד התנגדו.

החוק שקידמו מספר חברי כנסת, וזכה לתמיכת משרד המשפטים, הוא למעשה תיקון ל-3 שנים של חוק העונשין, שקורא ליישם עונש מינימום של 4 שנות מאסר לעבירת יידוי האבנים - עונש שלא יהיה ניתן להמיר בקנס או מאסר על-תנאי אלא רק בנסיבות מיוחדות.

במסגרת החוק תוסף האבן לרשימת "הכלים הפוגעניים" המצויינים בחוק העונשין.

"הוראת השעה האמורה תחול על אדם שפוגע שלא כדין באחר תוך שימוש בקליע, סכין, אבן או בנשק מסוכן או פוגעני אחר", נכתב בהחלטה. עם זאת, לבית המשפט ייישאר שיקול-דעת לקבוע עונשים מטעמים מיוחדים .

אחד השינויים המרכזיים בחוק הוא שלילת הקצבאות: חוק הביטוח הלאומי ישונה בהוראת שעה, וייקבע כי לא ישולמו לאסיר גמלאות במהלך תקופת מאסרו, גם אם תקופת המאסר שנגזרה עליו קצרה יותר מ-3 חודשים.

כמו כן, החוק דורש לשלול גמלאות מהורי ילד שהורשע בעבירת ביטחון או בעבירה של יידוי אבנים ונאסר, כאשר העבירה בוצעה מתוך מניע לאומני או בזיקה לפעילות טרור.

ברשימה המשותפת זעמו: "לא מכבים דליקה עם בנזין"

"על רקע התפשטותה של תופעת יידוי האבנים בתקופה האחרונה, והסיכונים הרבים הכרוכים בה לגוף ולרכוש, מוצע לערוך תיקונים שעיקרם בהחמרת הענישה נגד מיידי האבנים לעבר כלי רכב בנסיעה ולעבר הולכי-רגל, על דרך של קביעת הוראת שעה בחוק העונשין", נכתב בדברי ההסבר להצעה.

קביעת עונשי המינימום היא מהלך חריג בחקיקת העונשין, אך לפי לשון החוק, "חריגות התופעה, ייחודיותה וממדיה שהלכו והתרחבו בעת האחרונה, מצדיקים באופן חריג את קביעתם של עונשי מינימום במקרה זה כהוראת שעה".

ח"כ ניסן סלומינסקי מהבית היהודי, יו"ר ועדת חוקה, חוק ומשפט, הציג במליאה את הצעת החוק ואמר: "העונש על יידוי אבנים רחוק מלהיות כזה שמשקף את ההשלכות ואת הקטל שהן גורמות. הגדרת עונש מינימום היא צעד מתבקש והכרחי כדי ליצור הרתעה ולעקור את היסוד שמאחורי ההנחה 'זו היא רק אבן'. זריקת אבן היא ניסיון לרצח, וראוי כי לפחות יהיה עונש מינימום.

"כמו כן, קטין שהורשע ויושב בכלא, לא יהיו הוריו זכאים להטבות בגין אותו הילד המורשע. ההטבות שיישללו הן התוספות בגינו בקצבאות הביטוח הלאומי, הבטחת הכנסה וכדומה".

סלומינסקי הוסיף כי השלילה תהיה מוגבלת לפרק הזמן שהקטין בכלא, מכיוון ש"אז מסופקים צרכיו הבסיסיים על-ידי בית הסוהר של מדינת ישראל, ואין הצדקה למימונו הכפול על-ידי המדינה".

ח"כ ג'מאל זחאלקה מהרשימה המשותפת הציג את הסתייגותו מהצעת החוק ואמר: "אי-אפשר לכבות דליקה עם בנזין, והחקיקה הנוכחית היא בבחינת בנזין על האש. אין היגיון בהענשת אב שבנו זרק אבן ולא פגע - לעומת אביו של ילד שבבית-הספר דקר את חברו, אשר לא יוענש".

סלומינסקי נזף בחברי הכנסת הערביים ואמר: "אתם מדברים כל הזמן על שלום ועושים ההפך. אף מילת גינוי לא נשמעה מכם היום על מעשי טרור".