פצצת ניטריט: למה אי-אפשר להוציא את החומר המסרטן מהנקניק?

רגע אחד אתם חברה פופולרית, המייצרת מוצרי מזון שנכנסים לכל מקרר ולכל בית ■ רגע לאחר מכן, ארגון הבריאות העולמי מפרסם דוח חמור הקושר בין המוצרים שלכם לסיכון לחלות בסרטן, ממש כמו יצרני הסיגריות ■ ניתוח G

בשר / צילום: רויטרס
בשר / צילום: רויטרס

לקראת סוף השבוע שעבר, ניסה ארגון הבריאות העולמי לנטרל מעט את הפצצה האימתנית שהסוכנות הבינלאומית לחקר הסרטן - המסונפת אליו - הטילה כמה ימים קודם לכן.

"קיבלנו פניות מודאגות רבות בעקבות הדוח שפורסם בתחילת השבוע, הקושר בין בשר מעובד וסרטן המעי הגס", נכתב בהודעה. "הדוח מאשרר את המלצות התזונה של ארגון הבריאות העולמי מ-2002, שהמליץ לאנשים לצמצם את הצריכה של בשר מעובד כדי להפחית את הסיכון לחלות בסרטן. הדוח האחרון אינו קורא לאנשים להפסיק לחלוטין לאכול בשר מעובד, אלא מצביע על כך שהפחתת הצריכה של המוצרים הללו יכולה להפחית את הסיכון לסרטן המעי הגס", הבהירו.

בנוסף, נכתב בהודעה - ובניגוד מוחלט למה שנכתב בדוח הראשוני - כי הסכנות המגולמות בבשר מעובד שונות מאוד מאלה של סיגריות ושל אסבסט. "לסיגריות ואסבסט אין אף רמה של חשיפה שהיא בטוחה", הכריזו אנשי ארגון הבריאות העולמי.

ארגון הבריאות העולמי לא פירט אם בין "הפניות המודאגות הרבות" שהגיעו אליו היו גם כאלה שהגיעו מנציגי תעשיית הבשר, אולם יש להניח כי מאחורי הקלעים הופעלו על הארגון לחצים כבירים למתן מעט את השורה התחתונה של הדוח הראשוני. אחרי הכול, גלי ההדף של פצצת הדוח עשו שמות בתעשייה ויחייבו אותה להיערכות שונה לגבי תוכניותיה לעתיד, להגדלה ניכרת של תקציבי המחקר והפיתוח שלה, ואולי אפילו לחשבון נפש.

מוקדם עדיין לדעת אם הודעת ההרגעה של ארגון הבריאות העולמי אכן תרגיע את הציבור. מאז פרסום הדוח של הסוכנות הבינלאומית לחקר הסרטן, הגיב הציבור ברגליים והדיר את עצמו ממקררי הנקניקיות, הנקניקים, הקבב וההמבורגרים המעובדים.

נתונים ראשוניים בישראל הצביעו בסוף השבוע שעבר על ירידה של 30% ברכישת הבשר המעובד. ייתכן, כמובן, שמדובר בגל פחד ראשוני, שלאחריו תחול עלייה הדרגתית בקניית הבשר המעובד, אולם בנקודת הזמן הזאת קשה למצוא מישהו שסבור כי צריכת מוצרי הבשר המעובדים אי-פעם תחזור לרמתה עד לפני שבועיים.