אושרה "רפורמת הקורנפלקס" שמסדירה את ענף המזון בארץ

במסגרת הרפורמה הוחלט על הסרת חסמים ביורוקרטיים ופישוט תהליכי יבוא מזון יבש ■ בין ההקלות שאושרו: ביטול הדרישה מיבואן להציג מסמכים מקוריים מיצרן המזון, ובכך תיפתח למעשה האפשרות ליבוא מקביל

הכנסת אישרה היום (ד') במסגרת חוק ההסדרים את סעיפי "הגנה על בריאות הציבור (מזון)", המכונים "רפורמת הקורנפלקס" ועוסקים בהסדרה מלאה של שוק המזון בארץ. הרפורמה גובשה בוועדה בראשות מנכ"ל משרד ראש הממשלה דאז, הראל לוקר.

הסעיפים העוסקים בפיקוח ויטרנרי עדיין לא אושרו ויידונו בימים הקרובים. החוק ייכנס לתוקף חצי שנה מיום פרסומו.

במסגרת הרפורמה, הנפרשת על פני ו-334 סעיפים, חברי ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת קבעו חובות, כללים, אחריות ותנאי רישוי לגבי כל אחד מהם, במסגרתם הוחלט על הסרת עיכובים וחסמים ביורוקרטיים ופישוט תהליכי יבוא של מזון יבש לישראל.

במהלך הדיונים בוועדה העריך שר האוצר משה כחלון כי פעולות אלה יובילו להוזלה של מאות שקלים בסל המזון השנתי של כל משפחה בישראל.

בין ההקלות שאושרו במסגרת הרפורמה: ביטול הדרישה מיבואן להציג מסמכים מקוריים מיצרן המזון ובכך תיפתח למעשה האפשרות ליבוא מקביל, זירוז הכנסת מוצרי מזון לתחומי ישראל תוך יום עבודה אחד מרגע שיגיש היבואן הצהרה על עמידה בכל הוראות הדין, ביטול בדיקות של מוצרי בשר במהלך הובלתם ובמקומם הגברת הפיקוח הווטרינרי במפעלים ובנקודות המכירה. ההקלות שנקבעו מבוססות על מודלים הנהוגים באיחוד האירופי ובארצות-הברית.

עם זאת, לא ניתנו הקלות ביבוא מזון "רגיש" (כמו: מזון לתינוקות, בשר ומוצריו, תוספי תזונה).

עוד קבעה הוועדה כי בשר מעובד ובשר קפוא שהופשר יימכרו רק אם יסומנו ככאלה במילים מפורשות. בנוסף, בשר קפוא שהופשר יימכר רק אם ייארז מראש.

חברי הכנסת החליטו גם לאסור על ייחוס סגולה של חיזוק, ריפוי הגוף, הקלה על מחלה או מניעת מחלה למוצר מזון.

יו"ר הוועדה, ח"כ אלי אלאלוף (כולנו), מסר: "זוהי שעה מרגשת; רווחתם ובריאותם של אזרחי ישראל צפויה להשתפר. הרפורמה עתידה להפחית את יוקר המחיה ולהוריד את מחירי המזון לצרכן. לאורך כל עשרות שעות הדיונים לא שכחנו לרגע את אזרחי ישראל, ובמיוחד את האוכלוסיות החלשות, אשר שיעור ההוצאות שלהם על מוצרי מזון הולך ותופח. לכן אישרנו הקלות דרמטיות ליבואני מזון יבש, אך לא התפשרנו על בריאות הציבור, והידקנו את הפיקוח על העוסקים במזון".