ה-OECD: מדדי הבריאות של ישראל טובים ביחס לעולם

עפ"י דוח ה-OECD, ההוצאה הלאומית לנפש בישראל בתחום הבריאות עדיין נמוכה מאוד: 2,500 דולר לעומת 5,800 דולר בנורבגיה ■ ההוצאות של הישראלים על בריאות מעבר למס עומדת על 40% מסך ההוצאה הלאומית, לעומת 27% בלבד בממוצע המדינות המפותחות

 רופאים / צלם: thinkstock
רופאים / צלם: thinkstock

התפתחות הרפואה המודרנית עדיין איטית ביחס לקצב הזדקנות האוכלוסייה בעולם ולתחלואה הכרונית שנגזרת ממנה, אולם מדדי הבריאות בישראל נמצאים במקום טוב יחסית בהשוואה למדינות המערב. כך עולה מדוח חדש של ארגון המדינות המפותחות (OECD), אשר מפרסמת היום (ד') הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.

כך למשל, שיעור האשפוזים בישראל עקב אי ספיקת לב, עמד בשנת 2013 על 233 לכל 100 אלף נפש (מעל גיל 15), לעומת 380 בגרמניה, 370 בארה"ב ו-250 בממוצע המדינות המפותחות. שיעור התמותה בתוך 30 יום בקרב בני 45 ומעלה שחוו התקף לב חריף עומד בישראל על 8%, לעומת 9% בממוצע של המדינות המפותחות. ישראל נמצאת מעל הממוצע גם בהיקף הביצוע של בדיקות ממוגרפיה, התחסנות קשישים מפני שפעת ועוד. בתחום סרטן השד ישראל נמצאת קצת מעל הממוצע בכל הקשור לשיעורי ההחלמה לאחר 5 שנים, אך לא כך לגבי שיעור התמותה. בעוד ששיעור התמותה מסרטן השד עומד על 25% בממוצע של המדינות המפותחות, בישראל מגיע השיעור לכדי 31%.

מנגד, הדוח מעלה כי שיעור הגילוי של סרטן צוואר הרחם וסרטן המעי הגס בישראל גבוה מהממוצע, כאשר שיעור הפטירות מסרטן צוואר הרחם נמוך מהממוצע ואילו שיעור הפטירות מסרטן המעי הגס דומה לממוצע. עוד עולה מהדוח כי ההוצאה הלאומית לבריאות במונחי שווי כח קנייה עומדת בישראל על כ-2,500 דולר בלבד לנפש, לעומת 5,800 דולר בנורבגיה, 4,300 דולר בקנדה ו-3,600 דולר בממוצע של המדינות המפותחות. יותר מכך, ההוצאה הפרטית לבריאות בישראל, זו שמגיעה מכיסם של האזרחים מעבר למס הבריאות, עומדת על כ-40% מסך ההוצאה הלאומית, זאת לעומת 27% בלבד בממוצע המדינות המפותחות.

על פי הדוח, אף מדינה לא הצליחה להשיג מדדים טובים בכל הפרמטרים השונים, זאת גם כאשר מדובר במדינות עם הוצאה לאומית לבריאות גבוהה מאוד. כל המדינות השתפרו אמנם במרוצת השנים והציגו עקביות בצמצום התחלואה ושיפור המדדים השונים, אולם אלה לא הצליחו להדביק את העלייה במספר האנשים הסובלים ממחלה כרונית אחת לפחות כתוצאה מהזדקנות האוכלוסייה.

הדוח, צריך לומר, אינו סוקר את מצב התשתיות והציוד הרפואי, בו ישראל מככבת באופן עקבי בתחתית רשימת המדינות המפותחות. ישראל סובלת בתחום זה מהצפיפות הגבוהה ביותר במחלקות האשפוז, ממחסור חמור במיטות אשפוז, במכשירי MRI ועוד.

שומרים על הבריאות
 שומרים על הבריאות