מי אמר שרע להיות "ממוצע"?

התנודתיות בשווקים בחודשים האחרונים מסייעת ללמוד כלל חשוב: קרנות שנמצאות בקצוות של הביצועים כנראה לא עושות את העבודה שלהן

וול סטריט / צילום: רויטרס
וול סטריט / צילום: רויטרס

לא הייתם רוצים לשפוט את "השקעה של החיים" על סמך רבעון אחד או אפילו שנה, אבל יכול להיות שתרצו לבדוק אותה אחרי פרק זמן כזה, בייחוד אם השוק גורם לכם לעצבנות. לכן, משקיעים עם קרנות לתאריך יעד מסוים ירצו אולי לבדוק את שנת 2015 כדי להיווכח אם הן עושות את העבודה שלהן, ועומדות בציפיות שלהן על רקע הטלטלות בשוק.

זה מפני שקרנות עם ביצועים קיצוניים עשו כנראה השנה משהו מאוד שונה כדי להיות בראש טבלאות הביצועים או בתחתית שלהן. יכול להיות שתמצאו שהשיטה הטובה ביותר להיות קרובים ליעד ארוך הטווח שלכם הוא לקבל ביצוע קרוב לממוצע.

קרנות נאמנות של תאריך יעד או מחזור חיים, הן קרנות שאמורות לשקף את הגיל ואת סיבולת הסיכונים של הבעלים שלהן. הן מתאימות מחדש באופן תקופתי את תמהיל המניות, האג"ח והמזומנים שלהן כאשר המשקיעים מתבגרים, והופכות להיות שמרניות יותר כאשר גיל הפרישה מתקרב.

הן הפכו לברירת המחדל של המשקיעים, מילולית וסמלית. אם אתם לא יודעים מה לקנות או איך לבנות תיק או תוכנית הקצאת נכסים, או לא רוצים לקחת על עצמכם את העבודה הזו, אופציה של מידה אחת לכולם עם אחזקה לכל החיים עד תאריך היעד היא קלה.

אבל המשקיעים לא שופטים הצלחה לפי הקלות של בחירת הקרן. הם רואים את הביצועים, וזו הנקודה שבה שנת 2015 מציגה תמונה מעניינת.

כאשר שוקי המניות בעלייה, קרנות של תאריך יעד רחוק אמורות להיות עם הביצועים הטובים ביותר. הן בנויות למשקיעים הצעירים יותר, ולכן יש להן את ההקצאה הגדולה ביותר למניות.

ולהיפך, כשהשוק יורד, הקרנות הללו אמורות לצבור את ההפסדים הגדולים ביותר, בעוד שקרנות שתפורות למשקיעים המבוגרים יותר, עם הקצאה גדולה יותר למכשירי הכנסה קבועה, מניבות ביצועים עדיפים.

זהו המצב שבו היו קרנות תאריך היעד השנה, כאשר השוק ראה גם מצבי חולשה, הן בארה"ב והן במבט בינלאומי. אבל התוצאה המוזרה היא שפחות או יותר כל קרנות תאריך היעד נראות זהות השנה, למרות הבדלים משמעותיים ביניהן בשלושת החודשים האחרונים.

שיטת קרנות תאריך היעד עובדת

לפי חברת מחקרי השוק Lipper, קרן תאריך היעד הממוצעת ל-2015 - כלומר של משקיע שפורש לפנסיה השנה - ירדה ב-1.23% מסוף יולי, אבל עלתה ב-0.32% מתחילת השנה.

להשוואה, קרן תאריך היעד ל-2050 ירדה ביולי-ספטמבר ב-2.62%, ועלתה ב-0.39% מתחילת השנה.

אם בודקים את הביצועים של כל הקרנות שבין השנים הללו - הקרן הממוצעת ל-2020, 2025, 2030 וכו' - רואים את משקל המניות והאג"ח משפיע על הביצועים. כאשר השוק עולה, כמו בשנה האחרונה או בשלוש השנים האחרונות, רואים כמעט קווים ישרים במונחי תשואה, והקרנות עם הקצאת המניות הגדולה ביותר מניבות את התשואות הגבוהות ביותר. בשווקים יורדים התוצאות הפוכות והקרנות עם יותר אג"ח ומזומנים עדיפות.

לכן, בממוצע, תפיסת קרנות תאריך היעד נראית בסדר.

לקרנות הצעירות יש יותר מפי שניים ההפסד של הקרנות ה"זקנות" יותר ברבעון יולי-ספטמבר - כשהשוק היה גרוע - אבל תשואה גבוהה יותר בשליש בערך בגילום שנתי בחמש השנים האחרונות.

לכן השאלה שמשקיעי תאריך היעד צריכים לשאול את עצמם היא אם הקרן שלהם עובדת.

עד כה, 2015 היא שנה טובה לבדוק את זה מפני שהשנה היתה טלטלה בין תוצאות טובות לגרועות. בתחתית הטבלה של ליפר לשנת 2050, לדוגמה, מדורגת קרן PIMCO RealPath 2050 (PRMIX), שירדה ביותר מ-5% ברבעון השלישי, אבל גם ב-3% מתחילת השנה.

פימקו נחלשה בשווקים מתעוררים

הקרן הטובה ביותר ל-2015 היא John Hancock Retirement Choices 2015 (JRFOX), שהיא היחידה שעלתה ברבעון השלישי, אם כי רק ב-0.1%, ועלתה מתחילת השנה בכמעט 1%.

מבט מתחת למכסה המנוע מראה איך הקרנות הללו התרחקו כל כך מהממוצע שלהן בשנים האחרונות.

קרנות תאריך היעד של פימקו הן בדרך כלל קלות במניות בהשוואה לעמיתות שלהן, ונוטות להקצות יותר כספים למניות בינלאומיות. השנה זו היתה בעיה מפני שלקרנות הללו היתה חשיפה גדולה יחסית למניות בשווקים המתעוררים, שירדו באופן קולקטיבי בכ-12% מתחילת השנה.

הקרן של ג'ון הנקוק, לעומת זאת, היא כמעט 90% באג"ח, מה שהציל אותה השנה, אבל גם מסביר למה היא בתחתית הדירוג (בין עשרת הקרנות הגרועות) של הקרנות הדומות בחמש השנים האחרונות.

התנודות של השוק השנה חושפות בצורה טובה לאילו קרנות יש הקצאות נכסים קיצוניות יותר, מה שמשקיעים בקרנות תאריך היעד לא חשבו עליו כשהם קנו את הקרן.

כחוק כללי, משקיעי תאריך יעד צריכים להיות די בסדר עם קרן "ממוצעת". זה מה שהוגן לצפות לו מברירת מחדל, כלומר מקרן שלא בוחרים בקפידה, אלא מפני שהיא זמינה ולכן מקובלת.

אם קרן תאריך היעד שלכם בולטת השנה, מהסיבות הלא נכונות, אולי זה סימן שכדאי לכם להחליף אותה לפני שהשוק יהיה עוד יותר קיצוני וייתן לכם סיבה גדולה הרבה יותר להיות מאוכזבים.

*** כל הזכויות שמורות ל-MarketWatch.com 2015