צניחה של 16% במכירת דירות חדשות בספטמבר

עפ"י הנתונים שפרסמה הלמ"ס, בחודש ספטמבר 2015 נמכרו 2,332 דירות חדשות ■ בהשוואה לחודש המקביל בשנה שעברה, חלה דווקא עלייה במספר הדירות החדשות שנרכשו בשיעור של 23%

יריד דירות / צילום: רוני שיצר
יריד דירות / צילום: רוני שיצר

שפל של 10 חודשים במכירת דירות חדשות על ידי קבלנים בחודש ספטמבר 2015, כך עולה מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שהתפרסמו היום ונוגעים לביקוש לדירות חדשות בחודש הנסקר.

על פי הנתונים, בחודש ספטמבר 2015 נמכרו 2,332 דירות חדשות, 16% פחות ממספר הדירות החדשות שנמכרו בחודש אוגוסט שקדם לו. חשוב לציין שבחודש ספטמבר האחרון חלו גם ראש השנה, גם יום הכיפורים וגם סוכות כך שלמעשה לא היו הרבה ימי עבודה, סיבה שעשויה להסביר את המספר הנמוך יחסית של הדירות שנמכרו. במקביל, בהשוואה לחודש המקביל בשנה שעברה, חלה דווקא עלייה במספר הדירות החדשות שנרכשו בשיעור של 23%. הסיבה לכך היא שבספטמבר 2014 הרוכשים עדיין הושפעו מתוכנית מע"מ אפס שקידם שר האוצר דאז יאיר לפיד, תוכנית שגרמה לקיפאון במכירות בין החודשים אפריל לנובמבר.

עם זאת, ייתכן שגם הכבדת המס על המשקיעים שנכנסה לתוקף בסוף יוני, השפיעה גם היא על הנתונים של ספטמבר 2015. חיזוק לאפשרות זו ניתן לקבל ממבט על פילוח מספר הדירות החדשות שנמכרו על פי המחוזות השונים. כך, המחוזות בהם נרשמה הירידה הגדולה ביותר היו חיפה, המרכז ותל אביב, מקומות בהם נהגו משקיעים להוות חלק נכבד מרוכשי הדירות. בראש הרשימה מחוז מרכז בו צנח מספר הדירות החדשות שנרכשו ב-293 דירות, מרמה של 867 באוגוסט ל-574 בחודש הנסקר. גם במחוז חיפה חלה ירידה לא מבוטלת כאשר בספטמבר נרכשו 377 דירות לעומת 599 בחודש אוגוסט, הפרש של 222 דירות.

במקביל לירידה במכירת הדירות החדשות, חלה גם ירידה משמעותית בפלח השוק של דירות חדשות שאינן למכירה. מדובר בדירות שנבנות על ידי קבוצות רכישה, בנייה עצמית, להשכרה ועוד. על פי הנתונים, בחודש ספטמבר עמד נתון זה על 1,170 יחידות דיור בלבד, וזאת לעומת 1,519 בחודש הקודם. מדובר בירידה של כ-23%. עיון מעמיק יותר בנתונים מגלה שמדובר בשיעור הדירות הנמוך ביותר מזה שנים. הסבר לירידה הדרסטית בנתון זה יכול להיות גם ירידה בהיקפי הפעילות של קבוצות הרכישה, במיוחד לאור העובדה שכבר בספטמבר נודע כי הן לא יוכלו להשתתף המכרזי המדינה שמתכונת מחיר למשתכן וגם ירידה בבנייה העצמית.