ארה"ב: ישראל מבקשת 50 מיליארד ד' סיוע ל-10 שנים

מדובר בחבילת סיוע שנתית בסך 5 מיליארד דולר, במקום 3.1 מיליארד עתה – עלייה של 60% ■ גורם בממשל: ארה"ב לא תיענה במלואה לבקשה הישראלית ■ הנימוק הישראלי: דרוש עוד כסף להתמודד עם איומים חדשים שנובעים מההסכם עם איראן

ברק אובמה בנימין נתניהו / צלם: בלומברג
ברק אובמה בנימין נתניהו / צלם: בלומברג

ישראל הגישה בקשה ראשונית לממשל אובמה להעלות את הסיוע הצבאי לישראל ל-50 מיליארד דולר לתקופה של 10 שנים. מדובר איפוא ב-5 מיליארד דולר לשנה, במקום 3.1 מיליארד כיום, כלומר עלייה בשיעור כ-60%. כך מסרו מקורות בקונגרס שמצוטטים בסוכנות רויטרס. אחד המקורות אמר, שהממשל לא יענה לבקשה במלואה.

הידיעה מאששת דיווח ב"דיפנס ניוז" מ-20 בספטמבר השנה (שצוטט גם ב"גלובס"). על פי אותו דיווח, "שואף" משרד הביטחון להעלות את חבילת הסיוע השנתית לרמה של 5 מיליארד דולר. דיווחים קודמים תיארו בקשות ישראליות צנועות יותר - עלייה של 400 מיליון דולר, לרמה של 3.5 מיליארד דולר בשנה ("וושינגטון פוסט" מ-26 באוגוסט השנה), והעלאת הסיוע לרמה שבין 4.2 ל-4.5 מיליארד דולר בשנה ("דיפנס ניוז" מ-28 במאי).

בכל מקרה, החבילה המתוכננת של הסיוע המוגדל תתווסף לחבילת סיוע נפרדת למערכות ההגנה מפני טילים - שתי מערכות נפרדות של ה"חץ", "שרביט קסמים" ("קלע דוד") ו"כיפת ברזל" - שחצתה רף של חצי מיליארד דולר ב-2015, וכן חבילה סיוע לפיתוח טכנולוגיות לחשיפת מנהרות, כנראה בסך 25 מיליון דולר בשנה.

כפי שדווח בעבר, וכפי שאישר נשיא ארה"ב ברק אובמה, במכתב לציר בית-הנבחרים ג'ראלד נאדלר, באמצע אוגוסט, השיחות בין ישראל לארה"ב על חבילת סיוע חדשה מתנהלות כבר כמה חודשים. חבילת הסיוע הנוכחית, שאף היא נפרסה לאורך 10 שנים, עומדת לפקוע ב-2017.

הנימוק הישראלי להעלאת הסיוע בעשרות אחוזים הוא, שלישראל דרוש עוד כסף כדי להתמודד עם איומים חדשים שנובעים מההסכם הגרעיני עם איראן, על פי הדיווח ברויטרס. אחד מהטיעונים הישראליים הוא, שהסרת הסנקציות על איראן תזרים לטהראן מאות מיליוני דולר והשפע החדש הזה יאפשר לה להגביר את תמיכתה בחיזבאללה ובחמאס.

עוזרי מחוקקים בקונגרס ופקידי רשות אמריקאים ציינו, שהמו"מ בין שתי המדינות נמצא עדיין בשלביו הראשונים וכי ההצעה הישראלית טרם הבשילה לשלב שבו הוא תוגש רשמית לקונגרס (שחייב לאשר כל חבילת סיוע למדינה זרה). "תחילה צריכים הישראלים לנהל מו"מ עם הבית הלבן", אמר עוזר בכיר למחוקק לסוכנות הידיעות. ראש הממשלה, בנימין נתניהו, מתוכנן להיפגש עם אובמה ביום ב' הקרוב, ונראה שהבקשה הישראלית להעלאת הסיוע תועלה בה.

פקיד רשות אמריקאי אמר לרויטרס, כי קרוב לוודאי שממשל אובמה לא ייענה לבקשה הישראלית במלואה, ונראה ששתי המדינות יגיעו לפשרה - חבילה שנתית בסך שינוע בין 4 ל-5 מיליארד דולר. הגידול הצפוי יסייע לישראל לממן רכישת מטוסי אף 35 (המפציץ החמקן), מטוסי אוספרי, שממריאים ונוחתים אנכית, אך טסים כמטוסים, ומערכות נשק מתקדמות אחרות, שעל רכישתן מתנהל עתה מו"מ מקביל.

כזכור, הפסיק נתניהו את המגעים עם ארה"ב על חבילת סיוע חדשה בחודשים שקדמו לחתימת ההסכם עם איראן כדי להביע את מורת רוחה של ישראל מהסכם. בסופו של דבר, נחתם ההסכם ואושר בקונגרס על אפה ועל חמתה של ממשלת ישראל.

נייר עבודה של שירות המחקר של הקונגרס, מ-10 ביוני, מצא שהסיוע האמריקאי לישראל לא רק עזר להפוך את צה"ל ל"אחד מהצבאות המתוחכמים ביותר בעולם מבחינה טכנולוגית", אלא גם עזר לישראל להקים מסד איתן של תעשיות ביטחוניות, שמדורגות בעשיריה המובילה של התעשיות הביטחוניות בעולם כולו