איסור "מידע מטרים": כך הלחיצה רשות ני"ע את עושי השוק והאוצר

ברשות רוצים להרחיב האיסור לשימוש במידע פנים גם ל"מידע מטרים" ■ הבנקים: זה יקשה על המסחר

חדר מסחר / צילום: שמעון בלול  מבעד לעדשה
חדר מסחר / צילום: שמעון בלול מבעד לעדשה

אחרי שנים של הכנות, רשות ניירות ערך גיבשה טיוטת תזכיר חוק תיקוני אכיפה בדיני ניירות ערך, כך שירחיב את האיסור בשימוש במידע פנים גם ל"מידע מטרים".

האיסור על הטרמה (front running) יחול, לפי הטיוטה, על כל השחקנים בבורסה - כולל על עושי השוק, ובכללם הבנקים שמשמשים כעושי שוק בין היתר בהנפקות האג"ח הממשלתיות של האוצר. הטרמה מוגדרת כ"ביצוע פעולה בנייר ערך לאור ידיעה מוקדמת על עסקה עתידית של לקוח או גורם מקורב בניירות ערך".

על מי יחול האיסור? "מתווך פיננסי, עובדו או יחיד בעל רישיון, המבצע עסקה בנייר ערך או בנייר ערך קשור, כשבידיו מידע על עסקה העתידה להתבצע בידי לקוח או גורם מקורב, באותו נייר ערך או בנייר ערך קשור אליו, שהגיע לידיו מאת הלקוח או מאת הגורם המקורב, וכן המוסר מידע על פעולה".

העונש על פעולת הטרמה הינו עד 5 שנות מאסר וקנס של מיליון שקל ליחיד המבצע את העבירה, או 5 מיליון שקל לתאגיד. הטיוטה מחמירה מאוד וקובעת גם כי "מקבל מידע כאמור, במישרין או בעקיפין, ממתווך פיננסי, עובדו או מיחיד בעל רישיון, שיעשה בו שימוש, ייחשב אף הוא למבצע פעולת הטרמה, אך עונשו יהיה קל יותר".

"הסטנדרטים - מהמחמירים ביותר"

גורמים בבנקים מביעים חשש מהנוסח המוצע בטיוטה, וכאמור מאיימים בפגיעה חמורה בהנפקות האג"ח הממשלתיות של האוצר.

ל"גלובס" נודע כי באיגוד הבנקים שיגרו בשלהי אוקטובר מכתב לרשות ניירות ערך ולאוצר והזהירו מהמהלך. "אנו סבורים כי ההכבדה המשמעותית ברגולציה בשוק ההון, בדגש על ההצעה התקדימית לעניין איסור ההטרמה, עשויה להקשות על התאוששות שוק ההון בכלל והמסחר בבורסה בפרט, עניינים שרשות ניירות ערך בעצמה חרתה על דגלה ועושה מאמצים בלתי מבוטלים לקדמם.

"מדובר בחקיקה חדשנית, המאמצת סטנדרטים מהמחמירים ביותר בעולם, ומלווה באמצעים קשים של אכיפה מנהלית וענישה פלילית כבדה ביותר. הטלת איסור על האפשרות לנהל את הפוזיציה בהסתמך על המידע המתקבל, תשתק את פעילות עשיית השוק, שכן עושי השוק לא יוכלו להגיב בזמן אמת בשוק ולא יוכלו לנהל את הסיכונים הנובעים מניהול הפוזיציה בצורה מושכלת".

באיגוד דורשים להחריג את עושי השוק מהתיקון לחוק, בייחוד בהנפקות האג"ח.

היום (ה') אמורה הייתה להתקיים ישיבה בהשתתפות גורמים באוצר וברשות נניירות ערך, שם ינסו להגיע להסכמות.

מרשות ניירות ערך נמסר בתגובה: "איגוד הבנקים מסר הערות לתזכיר חוק ההטרמה, והן כמובן ייבחנו".

מהאוצר נמסר כי "טיוטת תזכיר החוק שהופצה על-ידי רשות ניירות ערך תיבחן בידי גורמי המקצוע במשרד האוצר".