3 שנות מאסר ו-250 אלף שקל קנס לג'קי בן-זקן ואיתן אלדר

(עדכון) - זאת בגין הרשעתם בהרצת מניות מנופים פיננסים ■ השופט: "בן-זקן ואלדר גרמו לפגיעה נרחבת ונמשכת באלפי חוסכים ובציבור כולו מתוך בצע-כסף; פגעו באמון שוק ההון - יש בהתנהלותם כדי למוטט את השוק"

ג'קי בן זקן ואיתן אלדר / צילום: שלומי יוסף
ג'קי בן זקן ואיתן אלדר / צילום: שלומי יוסף

השופט דוד רוזן הטיל היום (א') עונש חמור של 3 שנות מאסר בפועל על ג'קי בן-זקן ואיתן אלדר, שהורשעו בהרצת מניות חברת מנופים פיננסים ובקבלת דבר במירמה. כן הטיל עליהם קנס של 250 אלף שקל לכל אחד.

"בעבירות שביצעו הנאשמים יש כדי לפגוע באמון שוק ההון, שהוא בנשמת אפו של שוק ההון. יש בהתנהלותם כדי למוטט את השוק המושתת על פעילות הוגנת", כתב השופט.

לדבריו, "הנאשמים פגעו במנגנון קביעת הבסיס לאחד משני המדדים המרכזיים בבורסה. מדד תל-אביב 100, שלו השפעה ניכרת על מוסדות וגופי השקעה שממקדים את השקעתם במניות הנכללות במדד זה. הם פגעו בקרנות פנסיה וקרנות אחרות, שם מופקדים כספים של אזרחים תמימים לימים סגריריים, וגרמו לפגיעה באלפי חוסכים ובציבור כולו. מדובר בפגיעה נרחבת ונמשכת. הם פעלו מתוך בצע-כסף תוך פגיעה בציבור הרחב ובקרנות מוסדיות, שם מופקדים כספי הציבור".

השופט הדגיש כי "יש לשמור את שוק ההון מהתנהגות מירמתית כזו ולאפשר לו לפעול בצורה שקופה. ראוי להעלות את רמת הענישה בעבירות מסוג זה בצורה משמעותית ולקבוע מתחם ענישה של 4 עד 7 שנות מאסר בתוספת קנס".

עם זאת, רוזן ציין כי "בן-זקן הוא אזרח נכבד ומרשים ביכולותיו, שתרם רבות לעמותות ומוסדות ולציבור הרחב", והוא התחשב בכך בבואו להעניש את בן-זקן.

השופט דחה את טענות הנאשמים נגד אופן פעולת הפרקליטות, שחזרה בה מאחד האישומים במהלך ניהול המשפט.

"טעויות של ממש"

בן-זקן ואלדר צפויים לערער לבית המשפט העליון הן על ההרשעה והן על העונש.

באי-כוחו של ג'קי בן-זקן, עורכי הדין נבות תל-צור, ירון ליפשס וליה גוני, מסרו בתגובה: "לצד הכבוד הרב שרוחש מר בן-זקן לבית המשפט, הוא סבור כי בהכרעת הדין נפלו טעויות משפטיות של ממש, שהן העומדות בבסיס ההרשעה. בפרט לאור הקביעה כי המניות נרכשו עבור רוכש אמיתי ולא בעבור 'איש-קש', קרי שרכישת המניות בוצעה בעסקאות אמת, שמאחוריהן רצון כן ואותנטי להשקיע במניית מנופים, מתקשה מר בן-זקן להשלים עם הרשעתו בדין.

"כאלה הם גם פני הדברים באשר לעונש החמור שהוטל על מר בן-זקן, המשקף עליית מדרגה של ממש, שלא היה לה אח ורע, בענישה בגין עבירות של תרמית בניירות ערך.

"לאחר שלמד את הכרעת הדין, מנוי וגמור עם מר בן-זקן לערער על הרשעתו ולהביא את עניינו להכרעת בית המשפט העליון".

ג'קי בן זקן ואיתן אלדר / צילום: שלומי יוסף
 ג'קי בן זקן ואיתן אלדר / צילום: שלומי יוסף

הפרקליטות ביקשה עד 5 שנות מאסר

בדיון הטיעונים לעונש שנערך לאחרונה, הפרקליטות ביקשה מרוזן להטיל על השניים עונש של בין 3 ל-5 שנות מאסר בפועל לכל אחד. כמו כן ביקשה הפרקליטות מהשופט כי יטיל על בן-זקן ואלדר קנסות משמעותיים של מיליוני שקלים בגין הרשעתם. בנוסף ביקשה התביעה להטיל קנס של מאות אלפי שקלים על חברת מנופים פיננסים.

בדיון הטיעונים לעונש המדינה הדגישה כי לכל אחד מהנאשמים היה חלק משמעותי במעשים, ולכן יש להטיל על כל אחד מהם עונש מאסר זהה ומשמעותי. מנגד, פרקליטו של בן-זקן, עו"ד נבות תל-צור, טען בדיון כי העונש המתאים במקרה זה למרשו הוא 9-14 חודשי מאסר בפועל בלבד.

בן-זקן, הבעלים לשעבר של מנופים העוסקת בהשקעות בנדל"ן (כיום נקראת ארנה סטאר גרופ), המוכר גם מעולם הכדורגל; ואלדר, איש שוק ההון שייעץ לבן-זקן; הורשעו כי הריצו את מניית חברת מנופים פיננסים בשלהי שנת 2010, לקראת כניסת המניה למדד תל-אביב 100, זאת במטרה להביא לכך שהמניה תעמוד בתנאים לכניסה למדד.

לדברי התובע, עו"ד אמיר טבנקין מפרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה), הפרשה שבה הורשעו בן-זקן ואלדר היא חמורה ביותר ומחייבת הטלת עונש מאסר משמעותי בפועל.

"למעשים של בן-זקן ואלדר יש השלכת רוחב על המסחר בבורסה ועל המשקיעים בשוק ההון", הבהיר התובע. "הנאשמים יצרו עיוות באחד המדדים החשובים בבורסה - מדד תל-אביב 100. פעולות הנאשמים גרמו לגלי פגיעה ישירים ומשניים". התובע ציטט מדברי בית המשפט העליון באחד מפסקי הדין שלו, לפיהם "כספים המושקעים בניירות ערך הם כספי הציבור כולו, כולל כספים לימי סגריר".

לדברי התובע, "ההשפעה של פעולות הנאשמים היא לא רק נרחבת אלא גם מתמשכת, כי מניה שנכנסת למדד תל-אביב 100 נשארת במדד לפחות לחצי שנה".

התובע הבהיר בנוסף כי "יש צורך בהחמרה בענישה בעבירות כלכליות בכלל ועבירות על חוק ניירות ערך בפרט. מדיניות הענישה מחייבת הטלת מאסר משמעותי בפועל וגם קנס משמעותי על הנאשמים".

עוד ציין התובע כי "בן-זקן היה אמון על מימונה של התרמית, אבל מעבר לכך - היה בעל אינטרס מרכזי בהצלחתה, ובית המשפט קבע כי היה דומיננטי בהכוונת התוכנית. העובדה שמדובר בבעל שליטה בחברה ציבורית שבה מבוצעת מניפולציה, צריכה להישקל לחומרתו".

לגבי אלדר אמר התובע: "אלדר היה שותף מלא ומרכזי בתוכנית. הוא היה בעל הידע במסחר ובעל היכולת להביא למימוש התוכנית התרמיתית בצורה אפקטיבית, ביצע אותה בפועל וקיבל את ההחלטות בזמן אמת".

לגבי רכיב הקנס בעונשם של השניים, פירט התובע את טובות ההנאה שצמחו לבן-זקן ואלדר מהרצת המניה של חברת מנופים פיננסים. "עליית שער מניית מנופים בתקופת פעילות המירמה מעלה כי בן-זקן השיג עליית ערך של 6 מיליון שקל, ואלדר השיג עליית ערך של כ-8 מיליון שקל, בזכות אחזקותיהם במניה", ציין תובע.

בא-כוחו של בן-זקן, עו"ד תל-צור, ביקש להקל בעונשו והדגיש כי העובדה שבן-זקן זוכה מהאישום שעסק בהשתלת ידיעה כוזבת לכאורה בעיתון "כלכליסט", צריכה להילקח בחשבון לטובתו כאשר גוזרים את העונש. "גם הפרסומים שליוו את המשפט עסקו באישום הזה ולאורך 4 שנים. היה פה פן מסוים של עינוי דין ללא הצדקה, וזה שיקול להקלה", ציין.

הסנגור הוסיף וטען כי המקרה אינו חמור כפי שטוענת התביעה, וזאת לדבריו ביחס למקרים אחרים של הרצת מניות שבהם נשלחו נאשמים לכלא.