מחבר "נדל"ן בג'ינס": "שותפיי מנשלים אותי מרווחים"

חיים לוי תובע את שותפיו לחברת השקעות נדל"ן בארה"ב, בטענה כי רוקנו את קופתה ומנהלים מאחורי גבו פעילות מתחרה ■ מנגד טוענים שותפיו כי זו תביעת-סרק שמטרתה לסחוט אותם, לאחר שלוי כבר הסכים לפירוק השותפות

טרנד השקעות הנדל"ן של ישראליים בחו"ל הוא קרקע פוריה לסכסוכים עסקיים: חיים לוי, שנודע בעיקר כמחבר הספר "נדל"ן בג'ינס", הגיש לאחרונה תביעה בסך מיליון דולר לבית המשפט המחוזי בתל-אביב, כנגד שני שותפיו העסקיים בחברה שהקימו במשותף ושמשווקת לישראליים עסקאות נדל"ן בארה"ב.

בתביעה שהגיש לוי, באמצעות עורכי הדין זוהר לנדה וגל ליפשיץ ממשרד ברנע ושות', נטען כי שותפיו של לוי בחברת בטרפליי, עמית הלר ועמי אברהמי, דחקו אותו ופועלים מאחורי גבו לשווק לישראלים עסקאות נדל"ן בארה"ב, מבלי לשתפו ברווחים.

לוי, הלר ואברהמי הקימו בשנת 2000 את חברת בטרפליי (Butterfly), במטרה להציע למשקיעים ישראליים נכסים להשקעה בארה"ב, לנהל עבורם את הנכסים שיירכשו ולקבל תמורה מעמלות שונות ומתשואות שיושגו מהנכסים שיירכשו. לחברה יש משרדים בישראל ובארה"ב. על-פי, ההסכם לוי מחזיק ב-50% מהחברה, ואילו הלר ואברהמי מחזיקים ב-25% מהחברה כל אחד.

כעת טוענים השניים, בתגובה לתביעתו, כי לוי לא הביא לשותפות מה שהתחייב, ולמעשה ביקש "להיות שותף בלי לתרום כמעט דבר", כדבריהם. "מרבית הבטחותיו אשר בגינן זכה להיות שותף לא קוימו", כותבים שותפיו בתגובה לפניית "גלובס" בעניין.

לוי טוען עוד בתביעה כי חרף העובדה שישראלים רבים בחרו להשקיע בנדל"ן באמצעות חברת בטרפליי עשו זאת בעקבות המוניטין שלו, הרי ששותפיו החלו להדיר את לוי מקבלת החלטות בחברה, "תוך מידורו והתעלמות מדרישותיו לקבל מידע על הנעשה בעסק ומזכויותיו בו, ותוך הצגת העסק כלפי צדדים שלישיים כעסק שלהם בלי אזכור שותפם", כדברי התביעה.

כנגד זאת טוענים שותפיו כי לוי התחייב להביא מאגר לקוחות לשותפות, אבל בפועל רוב הלקוחות והעסקאות היו באמצעות קשרים שלהם, וכי גם המעטים שהביא היו לקוחות קטנים. "מתחילת השותפות חיים לא היה פעיל, והתעסק בענייניו האישיים ולא בקידום השותפות, ובוודאי שלא הביא לשותפות את 'ניסיונו' בתחום הנדל"ן", טוענים שותפיו.

לוי טוען כי על-מנת להימנע מלהעביר אליו את חלקו ברווחים, הוציאו השניים כספים בדרכים לא כשרות מקופת העסק לכיסם הפרטי, וכך פעלו לרוקנה. כך למשל גילה לוי, לטענתו, כי בספרי החברה נרשמו הוצאות בלתי מוסברות בהיקף חריג.

כמו כן טוען לוי כי כספים מקופת החברה הוצאו לחשבונם של שותפיו, באמצעות מתן שירותים לבטרפליי באופן ישיר ובאמצעות העמדת הלוואות בריבית אסטרונומית של 15%, ללא ידיעתו וללא הסכמתו.

מיליון דולר פיצוי

לוי טוען לוי גילה לאחרונה כי השניים חברו ליצירת פעילות מתחרה בבעלות שניהם, וכי הם משתמשים בפלטפורמה של בטרפליי על-מנת לשווק למשקיעים ישראלים את השקעות הנדל"ן בפעילות שכלל אינה משויכת לבטרפליי. בכתב התביעה נטען כי 50% מפעילותה של החברה המתחרה מומן על-ידי בטרפליי.

לפיכך תובע לוי משותפיו לפצותו בגין הנזק שנגרם לו בסך מיליון דולר, וזאת בעילות כגון הפרות יסודיות של ההסכם, חוסר תום-לב, עשיית עושר ולא במשפט, תרמית וגזל.

השותפים טוענים כי לוי זכה ברווחים אך לא היה שותף לעבודה שהניבה אותם, וכי הם הגיעו, יחד עמו, להסכמות הנוגעות ליציאתו מהשותפות, בשל הפרת התחייבויותיו. לדבריהם, לוי חזר מההסכמות, כדי לנסות להוציא מהם סכום כסף גדול יותר תמורת פרישתו. "תביעת-סרק זו", כותבים השניים, "היא מהלך טקסי בניסיון לסחוט כספים ולהפעיל לחץ, כפי שיתברר בבית המשפט".