הצעדים החדשים שאישרה ועדת הכספים לטיפול במשבר הדיור

ועדת הכספים אישרה הטבת מס לבעלי קרקעות פרטיות שימכרו אותן עד סוף 2018 ■ המטרה: לשחרר קרקעות באזורי ביקוש ■ עוד אושר: זכאי משרד השיכון יקבלו משכנתא בריבית של 2.5% במקום 3%

הקרקע בחולון / צילום: תמר מצפי
הקרקע בחולון / צילום: תמר מצפי

ועדת הכספים אישרה היום (א') הפחתת שיעור מס השבח שישולם ע"י בעלי קרקע פרטית שיוציאו אותה למכירה. מדובר בהטבה שנועדה לעודד בעלי קרקעות פרטיות - בעיקר באזורי הביקוש לנדל"ן - למכור את הקרקעות שלהם כדי ליהנות ממס מופחת.

שיעור המס יהיה אחיד ויעמוד על 25% מערך העסקה לגבי קרקע שקיימת לגביה תכנית בנייה המתירה בנייה על הקרקע של 8 יחידות דיור לפחות ובפרקי זמן מוגדרים. זאת, לעומת שיעורי מס שבח גבוהים יותר הקיימים היום.

ההטבה אושרה כהוראת שעה לשנים 2016-2018 במסגרת חוק ההסדרים ובאה לעודד הוצאת קרקעות פרטיות, שהן חלק גדול מעתודות הקרקע למגורים.

יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני (יהדות התורה) בירך על המהלך אם כי ציין, כי כמו תכניות פרטניות אחרות, "המהלך חייב להיות חלק ממכלול כולל של פעולות להוזלת הדיור". גפני הוסיף כי ועדת הכספים בראשותו "תקדם כל מהלך שיסייע לפתרון מצוקת הדיור".

כאמור, הטבת המס במכירת קרקעות תחול על עסקאות החל מ-1 בינואר 2016 עד 31 בדצמבר 2018. המכירה היא של זכות במקרקעין שקיימת לגביה תכנית בנייה המתירה בנייה של 8 יחידות דיור לפחות לצורך מגורים. התקופה הקובעת לצורך קבלת ההטבה נעה בין 42 ל-48 חודשים ואופן מתן ההטבה יהיה כך שעם התקדמות הבנייה יינתן השיעור היחסי של ההטבה. כך למשל, על קרקע שנמכרה לצורך בניית 10 בניינים, עם השלמת הבניין הראשון יהיה זכאי המוכר ב-10% מההטבה וכן הלאה במקום להתנות שקבלת ההטבה תחל רק עם השלמת 80% מהפרויקט, כפי שביקש משרד האוצר לקבוע מלכתחילה. מלוא ההטבה בעמידה ביעד בתוך התקופה האמורה. זאת בעקבות דרישת גפני שאמר ש"האינטרס שלנו הוא לתת את ההטבה ולהסיר קשיים לקבלתה על-מנת לעודד אנשים למכור קרקעות".

במקרה של תכנית בנייה של 1,000 דירות או יותר, המכירה היא לקבלן לעבודות הנדסה והקרקע תהווה מלאי עסקי לגבי אותו קבלן. אין הגבלה של תקופה בבנייה של 1,000 דירות ויותר לצורך קבלת ההטבה. ההטבה כוללת גם מכירת קרקעות שנרכשו בין 1 באפריל 1961 ל-6 בנובמבר 2001, תקופה שבה שיעור מס השבח עמד על 43%. ההטבה תחול גם על עסקאות קומבינציה.

עוד אישרה ועדת הכספים הטבת משכנתא בריבית נמוכה יותר מזו המוענקת כיום ע"י משרד השיכון. ההטבה תינתן לזכאי משרד השיכון. עפ"י הצעת החוק שאושרה, הריבית שתינתן ע"י המדינה לזכאים, שהם מחוסרי דיור ועומדים לרכוש את דירתם הראשונה, תעמוד על 2.5% במקום 3%, כפי שהיה עד היום. זאת לאחר שחברי הוועדה טענו כי חייבים להקטין מעט את שיעור הריבית על ההלוואה לזכאים, שכן ריבית השוק כיום נמוכה מאוד על משכנתאות ודווקא על זכאי משרד השיכון, אותם מחוסרי דיור יש להקל ולאפשר ריבית טובה יותר. מדובר באנשים שאף בנק לא מוכן להעמיד להם הלוואה. עלות ההטבה: 170 מיליון שקל.

"מדובר בשתי החלטות מעולות ונכונות", מסר יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, אוהד דנוס. "הוראת השעה תאפשר שחרור קרקע פרטית שכיום מוחזקת בהקפאה עמוקה, בין היתר, בשל מיסוי גבוה לטובת בניה למגורים וכן, הפחתת שיעור הריבית על משכנתאות זכאים אולי תביא סוף סוף למצב שמישהו יחזור לנצל את ההלוואות הללו. חשוב לזכור כי עד היום, כל פתרונות הממשלה בנושא הדיור, עסקו רובם ככולם בדיכוי הביקוש ובקרקע בבעלות המדינה, ולא נתנו שום מענה לערים שלמות שבהן שיעור הבעלות הפרטית בקרקעות גבוה, דוגמת רחובות, נתניה, קריית אונו ועוד. כל פתרון המטפל בצד ההיצע הינו מבורך וחבל שבצמוד להחלטות מהיום, לא קיבלו החלטה דרמטית יותר של השבת מס הרכוש על קרקעות זמינות לבניה - החלטה שהייתה משנה בוודאות את הרצון של אותם בעלי קרקעות שלא רוצים למכור, להתחיל ולממש את הבנייה במגרשים שבבעלותם".