ברוכים הבאים לביקיני בוטום

"הישרדות" מצולמת וערוכה היטב, אך כשמתבוננים מקרוב רואים את הזיוף

"הישרדות" / צילום: מיכה לובטון
"הישרדות" / צילום: מיכה לובטון

"הישרדות", יום א' 21:00, ערוץ 2 רשת

אחרי פרקי הבכורה, אפשר כבר להתחיל ולהתייחס לעונה החדשה של "הישרדות" כמוצר מוגמר, כזה שניתן לשפוט לחיוב או לשלילה.

כדי שלא יגידו שסחבתי איתי אנרגיות שליליות כל הדרך עד הונדורס, נפתח במשהו טוב: קהל הצופים מחבב מאוד את התוכנית, שפרקי הבכורה שלה מוליכים את טבלת הרייטינג. נכון, אלה לא המספרים של ימי הזוהר של הפורמט בערוץ 10, אלה שהפכו את ויקה פינקלשטיין ודן מנו לדמויות מוכרות כמעט בכל בית, אבל הציבור בהחלט מוסיף להביע אמון באמצעות השלט.

עכשיו לדברים הקצת פחות טובים (ויהיה מי שיאמר שבטלוויזיה מסחרית הם גם קצת פחות חשובים, לא בטוח שהוא טועה): ראשית, גל תוכניות הריאליטי נמצא כבר מעבר לשיא. בעידן שבו דאע"ש מציג עריפות ראשים, סקילה ושריפה של אסירים אומללים - כנראה שהצרות של מי שניזון מאורז וקוקוס למשך חודש קצת פחות מרשימות.

יחד עם זאת, מעניין שדווקא חלוצת הז'אנר היא השורדת האחרונה: בזמן שתוכניות המוזיקה, ואפילו הקולינריה, קצת מאבדות מהפופולריות שלהן - דווקא הפורמט הזה עוד סוחב ומעורר עניין.

הבעיה הקשה ביותר של העונה החדשה היא האמינות. לא, הם לא עושים שם מניפולציות שלא נעשו בעבר בתוכניות ריאליטי - וכבר ראינו מ"הישרדות" עצמה (בגלגול הקודם שלה), דרך "האח הגדול" ועד "המרוץ למיליון", כל מיני התערבויות בוטות של ההפקה בתוכן, בעיקר כדי להגן על מתמודדים פופולריים שהיו על סף הדחה - אבל ההבדל הוא שאיבדנו את התמימות, ומרגע שאנחנו יודעים על אותן התערבויות, האמון בתוכנית יורד פלאים.

שהרי אם הכול מתוסרט וערוך עד כדי כך שלא נותרה בה הרבה אותנטיות (ממילא רוב המשימות מצולמות פעמיים או שלוש) - "הישרדות" הופכת למעין קרב היאבקות בסגנון חופשי שלפחות חציו מבוים.

מה שכן, יש שם כמה מפורסמים שמביכים את עצמם לא רע בשביל סכומים נאים בני 6 ספרות לחודש. מכאלה שהיו סלבס לרגע - ולא ברור למה הם מתעקשים להישאר בתודעה, כמו מיטל דוהן למשל או שמעון אמסלם, דרך כאלה שמודים שהסכום הגבוה פיתה אותם, ועד למי שעושים את כל זה בחינם כדי להפוך ל"סלבס", בעיקר נשים צעירות שנראות נפלא בבגד ים.

אז כן, "הישרדות" החדשה מצולמת, ערוכה ומוגשת היטב, אבל כשמתבוננים מקרוב רואים את הזיוף, וממש לא מתחשק להתעורר לצידה על חוף ים עוד לפני שהתאפרה. למזלה הטוב, מרבית צופיה לא טורחים להתעמק בה עד כדי כך.

* ציון: 6