רשות החשמל עלולה לסבך עוד יותר את חח"י

עפ"י הערכות, רשות החשמל לא תכיר לחברת החשמל בהוצאה של 840 מיליון שקל ■ החברה הוציאה את הכסף על הפחתת זיהום אוויר בתחנות הפחמיות, באחד הפרויקטים המורכבים והיקרים שידעה ישראל - עלות של 10 מיליארד שקל

עובד חברת החשמל / צילום: תמר מצפי
עובד חברת החשמל / צילום: תמר מצפי

האם מצבה הכספי של חברת החשמל עומד להידרדר עוד יותר? ל"גלובס" נודע כי רשות החשמל ככל הנראה לא תכיר לחברת החשמל בהוצאה של 840 מיליון שקל על פרויקט הפחתת הפליטות.

זהו אחד הפרויקטים המורכבים והיקרים שידע המשק הישראלי בכלל ומשק החשמל בפרט. מטרתו להוריד את זיהום האוויר, בעיקר באזור חדרה ואשקלון. המשרד להגנת הסביבה מאיים על החברה בצווים אישיים אם לא יעמדו בלוחות הזמנים. מתוך עלות של 10 מיליארד שקל, עד כה השקיעה החברה 3.5 מיליארד שקל.

לחברת החשמל שתי תחנות כוח פחמיות שעובדות מסביב לשעון. תחנות אלו מהוות גורם עיקרי לזיהום האוויר, ותורמות עשרות אחוזים מסך הפליטה השנתית של מזהמים כמו תחמוצות גופרית, תחמוצות חנקן, חומרים מסרטנים ועוד. לכן, בדצמבר 2010 הוציא השר להגנת הסביבה דאז גלעד ארדן הוראות שמחייבות את חברת החשמל לפעול להפחתת הפליטות המסוכנות של תחנות הכוח.לפרויקט נקבעו לוחות זמנים עד סוף שנת 2016. ארדן אף הוציא צו אישי נגד ראשי החברה ובו איום בהעמדה לדין פלילי אם תחנות הכוח הפחמיות לא יעמדו ברמות פליטת מזהמים מינימליות בתום הפרויקט.

לאור טענות חברת החשמל כי נגרמו לה עיכובים שאינה בשליטתה, התיר לה המשרד להגנת הסביבה דחייה עד ינואר 2018. המשרד אינו מוכן לשקול דחייה נוספת של הפרויקט.

עד היום שקדה חברת החשמל על הסבת שתיים מתוך שש יחידות הייצור באורות רבין בחדרה (יחידות 5 ו-6) והסבת 2 מ-4 יחידות הייצור ברוטנברג שבאשקלון (יחידות 1 ו-2). לגבי יחידות 1-4 בחדרה, שהן היחידות המזהמות ביותר, טרם נעשתה עבודה, ועד כה נבחנה חלופה של הסבתן לגז טבעי ולא מזהם. מתוך עלות כוללות של 10 מיליארד שקל, עד כה הוציאה החברה 3.5 מיליארד.

ואולם, רשות החשמל אינה מוכנה להכיר בסך העלויות שהוציאה חח"י על הפרויקט, בטענה כי הן תופחות בכל שנה. בשנה שעברה הודיעה הרשות לחח"י כי היא תכיר לחברה ב-70% מהעלויות, השנה כבר הסכימה להכיר בכ-2.66 מיליארד שקל. עדיין קיים פער של 840 מיליון שקל בין מה שהוציאה החברה למה שיוכר לה בתעריף.

ל"גלובס" נודע כי הרשות הודיעה לחח"י כי אין בידיה הכלים התכנוניים וההנדסיים הנדרשים לבחון את העלות העודפת, ולשם כך תיוועץ בחברה חיצונית. עד יולי 2016 אמורה הרשות לחזיר לחח"י תשובה בעניין.

עדיין לא ידוע אם תעריף החשמל ירד או יעלה בשנה הבאה, אך מה שברור הוא, שהוצאות הפרויקט בהן מוכנה הרשות להכיר לחברה יגולמו בתעריף כבר בשנה הבאה.

כך או כך, התעריף יגלם גם את הכניסה של תחנת הכוח הפרטית הגדולה בישראל דליה אנרגיות. זו נכנסה לפעילות מסחרית ביולי האחרון. כדי להקנות ליזמים רשת ביטחון פיננסית, הוחלט על מודל הפעלה עסקי המכונה "זמינות קבועה". על פי מודל זה, התחנה מחויבת להישאר זמינה לחברת החשמל בלפחות 92% מזמנה. על זמינות זו משלמת חברת החשמל כ-500 מיליון שקל בשנה או כ-10 מיליארד שקל על פני 20 שנה.

גורמים במשק הביאו תמיהה על הורדת תעריף החשמל שעליה הודיעה רשות החשמל בספטמבר האחרון. גורם במשק החשמל טען כי "ההכרה בעלות הפחתת הפליטות והתשלום שחח"י צריכה לשלם לדליה, תגולם בסופו של דבר במחיר לצרכן. אי אפשר להתחמק מזה".