העם בלי הגולן

המהפכה היחידה שגולן מתכוון לעשות היא בחשבון הבנק שלו

מיכאל גולן / צילום: איליה מלניקוב
מיכאל גולן / צילום: איליה מלניקוב

מי שעיניו בראשו מבין כי אם עסקת הרכישה של חברת גולן טלקום על-ידי סלקום תאושר, תעריפי הסלולר יעלו בחדות בשנים הקרובות, וכל שאר המידע בנושא זה הוא ספין זול של אינטרסנטים.

אל תאמינו לבחור עם המבטא הצרפתי החביב, מיכאל גולן, שעל שמו נקראת חברת גולן טלקום, המבטיח לנו כי המיזוג טוב לתחרות. משפט זה נכון כמו הבטחתו של גולן בשבועות האחרונים לא למכור את החברה ולהמשיך במהפכה הסלולרית.

בינתיים, המהפכה היחידה שבכוונתו של גולן לעשות בעתיד הקרוב היא מהפכה בחשבון הבנק שלו, אשר צפוי לתפוח במאות מיליוני שקלים.

בהנהלת סלקום לא יושבים שוטים המוכנים לחתום על צ'ק של 1.17 מיליארד שקל עבור חברה המפסידה כסף ואשר תוסיף להפסיד כסף לנצח. החוב המטורף של גולן טלקום לסלקום המסתכם בכ-450 מיליון שקל אינו סיבה מוצדקת עבור בעלי המניות של סלקום להזרים כסף טוב אחר כסף רע ולרכוש בסיס מנויים שכל מה שמחבר ביניהם לבין הספק שלהם הוא מחיר נמוך.

החברים החכמים בסלקום מבינים כי הענף הסלולרי ללא הבחור שדוחף לכולם אצבע לעין כבר 4 שנים, הוא ענף שבו כל אחד מ-2.8 מיליון המנויים של סלקום ו-0.9 מיליון המנויים של גולן ישלמו הרבה יותר מדי חודש.

גם בעלי המניות של פרטנר מבינים זאת, ולראיה - הראלי במניות השתיים, וזאת למרות התוצאות העסקיות החלשות של צמד המפעילות הסלולריות, תוצאות אשר עתידות להתפרסם כבר בימים הקרובים.

מיכאל גולן מנסה להשלים בימים אלה את סיבוב-הסיבובים שנעשה פה בשנים האחרונות על הרגולטורים הישראלים, שבמסגרתו הוא השכיל להקים מפעיל וירטואלי בתחפושת של חברת סלולר. האיש קרוב מתמיד לגזור קופון בשווי של מאות מיליוני שקלים על רפיסות רגולטורית, אשר לא דאגה בזמן אמת להבטיח כי גולן טלקום תעמוד בכל מחויבויותיה הנגזרות מתוקף הרישיון שהוענק לה.

באותה הנשימה, האמת צריכה להיאמר - המחיר הריאלי של שירות סלולרי בשיטת "הכול כלול" אינו 20 שקל לחודש, המחירים בעולם גבוהים פי כמה.

ענף הסלולר נסחף בשנים האחרונות במערבולת תחרותית אשר הביאה את תעריפי "הכול כלול הסלולריים" למחיר של מנת פלאפל. כולנו נהנו מכך, ולגולן טלקום היו מניות בכורה בכך. הדוחות הכספיים של חברות הסלולר ברבעונים האחרונים מלמדים כי גם לאחר התייעלות חסרת תקדים הן מתקשות לרשום רווחים, בעולם שבו הצרכן משלם תעריפים סמליים בעבור השירות הסלולרי.

ברמת המחירים הנוכחית בשוק הסלולר, המפעילות הסלולריות היו נאלצות להפחית באופן דרמטי את ההשקעות ההוניות ברשתות הסלולריות ולהשקיע בהן רק את המינימום ההכרחי, והציבור הישראלי היה זוכה לעוד תשתית רעועה. לפיכך, אם אכן הירידה החזויה בתחרותיות תיתרגם להגדלת השקעות בתשתית, עשויה להיות לכך השלכה חיובית על כולנו, בבחינת מעז יצא מתוק.

אך לצערנו, כלל לא בטוח כי המפעילות הסלולריות ינצלו את הירידה בתחרותיות בענף הסלולרי כדי להגדיל באופן ניכר את ההשקעות ברשת. בעלי המניות של חברות הסלולר, אשר שבעו מרורים מהשקעה זו בשנים האחרונות, עשויים לנצל את ירידת התחרותיות להגדלת הדיבידנדים ולא לשדרוג התשתיות הטכנולוגיות.

והיה אם גולן טלקום תצליח להערים על כולם ולהימכר - תפקידו של הרגולטור יהיה לדאוג כי בעלי הרשתות הסלולריות יגדילו באופן ניכר את ההשקעות בתשתיות הטכנולוגיות.

מנכ"ל משרד התקשורת הביע לא מזמן דאגה מן העובדה שמחירי הסלולר הנמוכים לא יאפשרו לחברות הסלולריות לשדרג את התשתיות הטכנולוגיות. היום, כאשר אופק הרווחיות של חברות הסלולר משתפר מהותית גם בשל נמנום רגולטורי, אנו מצפים ממנו לדאוג שהציבור יקבל תשתיות סלולר ברמות המקובלות במדינות המפותחות.

■ הכותב הוא האסטרטג הראשי של קבוצת איילון.