נתניהו בפגישה עם אובמה: "מחויב לשתי מדינות לשני עמים"

אובמה: "לישראל זכות להגן על עצמה" ■ זוהי פגישתם הראשונה של נשיא ארה"ב וראש הממשלה מזה למעלה משנה

ברק אובמה בנימין נתניהו / צלם: בלומברג
ברק אובמה בנימין נתניהו / צלם: בלומברג

בבית הלבן החלה הערב (ב') הפגישה בין נשיא ארה"ב, ברק אובמה, לראש הממשלה, בנימין נתניהו. זו פגישתם הראשונה מזה למעלה משנה. בפוטו-אופ לפני הפגישה, פנה אובמה לנתניהו ואמר, כי "ביטחון ישראל נמצא בראש סולם העדיפויות שלו ושהוא רוצה לוודא שישראל אכן תהיה מסוגלת להגן על עצמה. אין זה סוד שהמצב הביטחוני במזה"ת הידרדר, הדגיש הנשיא. לישראל יש זכות ומחויבות להגן על עצמה ואזרחיה מפני טרור פלסטיני".

אובמה אמר עוד, כי אין זה סוד שהיו חילוקי דעות בינו לבין ראש הממשלה לגבי ההסכם הגרעיני עם איראן, אך יש הסכמה מלאה ביניהם לגבי הצורך למנוע מאיראן השגת נשק גרעיני. ברמז למה שעשוי להיות נושא מרכזי בשיחה, אמר אובמה כי בכוונתו לדון עם נתניהו על דרכים להחיות את תהליך השלום בין ישראל לפלסטינים.

בפתח דבריו הביע אובמה תנחומים למדינת ישראל על מותו של הנשיא לשעבר יצחק נבון. ראש הממשלה אמר, כי הוא נותר מחויב לרעיון של שתי מדינות לשני עמים והדגיש, כי הוא לא אמר נואש מהתקווה להשיג שלום. בפנותו לאובמה הוא אמר: "אני רוצה לדון עמך על דרכים לחיזוק היציבות באזור".

נתניהו הוסיף, כי הידידות בין ישראל לארה"ב והברית ביניהן חזקות מפני שלשתיהן אינטרסיים וערכים משותפים. "אני רוצה להודות לך על חיזוק הברית בין שתי מדינותינו", אמר רה"מ.

לפני הפגישה הודיע הבית הלבן, כי "הנשיא מצפה לדון עם ראש הממשלה על סוגיות ביטחון אזורי, לרבות יישום ההסכם למניעת נשק גרעיני מאיראן ובלימת הפעולות של טהראן לערעור היציבות". בהודעה נאמר עוד, כי הנשיא מצפה לדון גם על יחסי ישראל עם הפלסטינים, המצב ברצועת עזה והגדה המערבית, והצורך בקידום אמיתי של פיתרון שתי מדינות".

ההודעה אינה מזכירה את בקשת ישראל להגדיל את חבילת הסיוע הצבאי שהיא מקבלת מארה"ב, אך אין ספק שהיא תעלה בשיחה. לא מן הנמנע, שאובמה יקשור את הבקשה לדרישה אמריקאית תקיפה שישראל תנקוט צעדים בוני אימון בשטחים במאמץ לשמר את האופציה לפיתרון של שתי מדינות. בכירים בבית הלבן הודו בשבוע שעבר, כי הממשל השלים עם העובדה שיישום פיתרון כזה לא יתרחש בתקופת כהונתו של אובמה, אך אמרו שזה הפיתרון האופטימלי לסכסוך.

על פי דיווח ברויטרס, ישראל מבקשת להעלות את הסיוע הצבאי ל-50 מיליארד דולר לתקופה של 10 שנים. מדובר איפוא ב-5 מיליארד דולר לשנה, במקום 3.1 מיליארד כיום, כלומר עליה בשיעור כ-60%.

החבילה המתוכננת של הסיוע המוגדל תתווסף לחבילת סיוע נפרדת למערכות ההגנה מפני טילים - שתי מערכות נפרדות של ה"חץ", "שרביט קסמים" ("קלע דוד") ו"כיפת ברזל" - שחצתה רף של חצי מיליארד דולר ב-2015, וכן חבילה סיוע לפיתוח טכנולוגיות לחשיפת מנהרות, כנראה בסך 25 מיליון דולר בשנה.
כפי שדווח בעבר, וכפי שאישר נשיא ארה"ב ברק אובמה, במכתב לציר בית-הנבחרים ג'ראלד נאדלר, באמצע אוגוסט, השיחות בין ישראל לארה"ב על חבילת סיוע חדשה מתנהלות כבר כמה חודשים. חבילת הסיוע הנוכחית, שאף היא נפרשה לאורך 10 שנים, עומדת לפקוע ב-2017. פקידים אמריקאים ציינו, כי הבקשה הישראלית לא תיענה במלואה בגלל אילוצים תקציביים של ארה"ב.

הנימוק הישראלי להעלאת הסיוע בעשרות אחוזים הוא, שלישראל דרוש עוד כסף כדי להתמודד עם איומים חדשים שנובעים מההסכם הגרעיני עם איראן. אחד מהטיעונים הישראליים הוא, שהסרת הסנקציות על איראן תזרים לטהראן מאות מיליוני דולר והשפע החדש הזה יאפשר לה להגביר את תמיכתה בחיזבאללה ובחמאס.
אובמה ונתניהו צפויים גם להסכים על גיבוש תכנית פעולה משותפת לבלימת מאמצי איראן לערער את היציבות במזה"ת.

במהלך ביקורו, צפוי נתניהו לנאום לפני העצרת הכללית של הפדרציות היהודיות באמריקה הצפונית, לפני מכון החשיבה השמרני American Enterprise Institute ולפני מכון החשיבה הליברלי Center for American Progress. הופעת רה"מ לפני מכון זה היא איתות ברור על רצונו לשקם את יחסיו עם המפלגה הדמוקרטית, שנפגעו בגין נאום שנשא נתניהו לפני מליאות שני בתי הקונגרס, במארס, במאמץ למנוע אישור של ההסכם הגרעיני עם איראן. אותו נאום נתפס כמיזם משותף של נתניהו והמפלגה הרפובליקנית, שנעשה תוך פגיעה באובמה והדמוקרטים בכלל.