אובמה סירב לבקשת נתניהו: לא יתיר לפולארד לעלות לישראל

רה"מ לכתבים: "אני לא מתייחס לשאלות על פולארד" ■ המרגל אמור להשתחרר בשבוע הבא, כתום 30 שנות מאסר, אך תנאי שחרורו מחייבים אותו להישאר בארה"ב חמש שנים ■ נתניהו לאובמה: כל הסדר בסוריה חייב להביא בחשבון אינטרס ישראלי מובהק- שסוריה לא תשמש זירה להתקפות על ישראל

ברק אובמה בנימין נתניהו / צלם: בלומברג
ברק אובמה בנימין נתניהו / צלם: בלומברג

נשיא ארה"ב ברק אובמה מסרב להתערב כדי להתיר לג'ונתן פולארד לעלת לישראל לאחר שישוחרר מבית-כלא פדראלי בקרוליינה הצפונית בשבוע הבא, כתום 30 שנות מאסר. נראה, שראש הממשלה בנימין נתניהו ביקש אתמול (ב') מאובמה להתערב למען פולארד, אך אין ודאות לכך. בתדרוך עם כתבים ישראליים אמר רה"מ בהדגשה: "איני מתייחס לשאלות על פולארד".

מכל מקום, בן רודס, סגן היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן, אמר בשבוע שעבר, כי הוא "לא יופתע" אם נתניהו יעלה את הבקשה שוב בפגישה עם אובמה. לא מן הנמנע, שהנשיא נועץ עם ראשי קהילית המודיעין והם הטילו וטו על כל הקלה בתנאי שחרורו.

את הידיעה על החלטת אובמה לאסור על יציאת פולארד מארה"ב מפרסם הבוקר בראשונה "ושינגטון פוסט", שמייחס אותה למקורות בממשל. מקור יהודי אמר ל"גלובס" כי הידיעה "נכונה אך לא מלאה". הוא סירב להרחיב.

 

פולארד, שהיה אנליסט במודיעין של הצי האמריקאי, נעצר ב-1985 מחוץ לשערי שגרירות ישראל בוושינגטון לאחר שאולץ לעזוב את מתחם השגרירות. הוא הואשם בריגול למען ישראל. בעסקת טיעון, הוא הודה בסעיף אישום אחד של קשירת קשר למסור מידע מסווג לישראל, אך להפתעתו ולהפתעת סנגוריו הוא נדון למאסר עולם ועונשו נקצב ל-30 שנה.

תומכיו טוענים, שאחת מהסיבות לגזר-הדין החמור היתה עדותו של שר ההגנה דאז, כספר ויינברגר, שלפיה גרם פולארד נזק עצום לביטחון הלאומי של ארה"ב. לאחר שישראל נטלה על עצמה את האחריות להפעלתו, נעשו מאמצים רבים לשחררו, לרבות בעסקת וואי ריוור, בניצוחו של ברק ביל קלינטון ב-1998. כל המאמצים כשלו בגלל התנגדות עזה של קהיליית המודיעין האמריקאית. לפני 20 שנה הוענקה לו אזרחות ישראל.

פרקליטו של פולארד, אליוט לאואר, אמר ל"טיימס אוף ישראל" בשבוע שעבר, שלפולארד ממתינים מקום עבודה ומקום מגורים בניו-יורק, אך הוא רוצה לחבור לאשתו, אסתר, בישראל. "הוא רוצה לתרום תרומה", אמר הפרקליט. "יש לו הרבה רעיונות משמעותיים".

למרות הסירוב לשחרר את המרגל, היה רה"מ נינוח מאוד בתדרוך עם הכתבים הישראליים ונראה בעליל שהוא שבע רצון משיחתו בבית הלבן. "זו לא היתה שיחת התעמתות", הוא אמר. "אולי היו שיחת כאלה בעבר, אך זו לא היתה אחת מהן". הוא הגדיר את הפגישה כפרודוקטיבית ואמר שזו היתה שיחתו הטובה ביותר עם אובמה. "המגמה של הנשיא ושלי היתה, מה אפשר לעשות, איך אפשר להתקדם", הוא אמר.

ופקיד בכיר בממשל, שביקש לא לנקוב בשמו, אמר ל"ניו יורק טיימס" דברים דומים: "זו היתה פגישה עם הפנים קדימה. ברור שהיתה מודעות לחילוקי הדעות בעבר, לרבות אלה שהתגלעו באחרונה. לא נעשה שום מאמץ לטאטא אותם אל מתחת לשטיח, אך בה בעת שום צד לא ניסה להחיות את אי ההסכמות האלה".

בין הסוגיות שהעלה נתניהו בפגישה בבית הלבן, על פי תדרוכו לכתבים:

■ על איראן: ההסכם עם איראן עבר. אנו חייבים עתה לדאוג לכך שאיראן לא תפר אותו.

■ על סוריה: נתניהו אמר לאובמה שכל הסדר פוטנציאלי עם סוריה חייב להביא בחשבון אינטרס ישראלי מובהק: שסוריה לא תשמש בסיס להתקפות על ישראל. לדבריו, הוא הציג לאובמה קווים אדומים, לרבות התנגדות לפתיחת חזית איראנית נגד ישראל ברמת הגולן והתנגדות להעביר נשק מתקדם לחיזבאללה וארגוני טרור אחרים שלוחי איראן. הוא הזהיר, שישראל תנקוט צעדים לסכל מאמצים כאלה.

■ על הפלסטינים: נתניהו ציין שהוא עומד להיפגש היום עם שר-החוץ האמריקאי, ג'ון קרי, לדיון בסוגיה הפלסטינית. לדבריו, הוא פרש לפני אובמה רעיונות שאושרו בקבינט המדיני-ביטחוני להקלות על הפלסטינים והדגיש, כי מאמץ לשפר את חייהם של הפלסטינים הוא אינטרס ישראלי מובהק. "ניתן לעשות דברים שיצמצמו את החיכוך עם הפלסטינים ואנו ננקוט אותם מפני שיש לנו אינטרס למנוע התלקחות". רה"מ אמר, כי אובמה לא דרש ממנו להקפיא את הבניה בהתנחלויות וכי הנושא לא נדון כלל.

■ על דאעש: "סביר להניח שהמטוס הרוסי הופל ע"י פצצה". לדבריו, ישראל מעבירה את המידע שיש בידיה על הנושא לכל הצדדיים הרלוונטיים.