גיא יהודה, כלכלן בכיר במערך המחקר והאסטרטגיה בפסגות, מתייחס הבוקר (ג') לנתונים שפורסמו אתמול, לפיהם ברבעון החולף נרשמו ירידות מחירים בשוק הדיור וירידה במספר הדירות להשקעה.

לפי נתוני משרד השיכון, שפורסמו אתמול בערב, ירדו מחירי הדירות החדשות ברבעון השלישי של השנה ב-6% לעומת הרבעון הקודם. מחירה הממוצע של דירה יד שנייה ירד גם הוא ביותר מ-4% ברבעון השלישי של השנה.

יהודה מציין כי המשך היחלשות הביקוש וגידול בקצב התחלות הבנייה עשוי להשפיע על ציפיות הציבור. "במצב כזה, נראה התמתנות בקצב עליית המחירים ואולי אף את ירידתם מוקדם משחשבנו", כותב יהודה.

לשאלה האם אנו לקראת שינוי מגמה בשוק הדיור, משיב יהודה: "מוקדם להסיק מסקנות. הנתונים עדיין מושפעים מה'רעש' של העלאת המס על דירות להשקעה בחודש יולי, כך שנצטרך להמתין עוד כמה חודשים כדי לקבל נתונים נקיים יותר ותמונה ברורה יותר. על כל פנים, קשה להתעלם ממצבור הנתונים שמגיעים בחודשים האחרונים, הן בצד הביקוש והן בצד ההיצע. נתונים אשר מתיישבים עם ירידת המחירים עליה מדווח משרד השיכון. שורה תחתונה, עדיין מוקדם לבשר על שינוי מגמה אך בהחלט יש מקום לאופטימיות".

ומהן אותם נתונים שמצטברים, לפי יהודה?

■ הריבית הממוצעת על המשכנתאות עלתה מ-1.96% ביוני השנה ל-2.47% בספטמבר, עלייה משמעותית תוך זמן קצר יחסית אשר תורמת לקירור הביקוש בשוק.

■ לפי נתוני משרד האוצר, שיעור הרכישות שבוצעו על ידי משקיעים, אשר נע בין 25% ל-30% בשנים האחרונות, ירד ל-15% בחודשיים האחרונים. יהודה מסייג: "קשה מאוד לנכות את השפעת העלאת המס על דירות להשקעה, אך מסתמן כי שיעור הרוכשים בדרכו להתייצב ברמות נמוכות יותר מאשר בעבר".

■ ירידה במחירי הדירות נרשמה גם בסקר מחירי הדירות האחרון של הלמ"ס (בשלוש השנים האחרונות זה קרה 6 פעמים בלבד), ירידה ראשונה אחרי 11 חודשים רצופים של עליות.

■ מסקרים שונים עולה כי חלה עלייה בסנטימנט בסקטור הבינוי. מסקר החברות של בנק ישראל לדוגמא, עולה כי מדד הסנטימנט בחברות הבנייה נמצא ברמות שיא וכי הם מצפים להתרחבות נוספת בפעילותם גם בחודשים הקרובים.

■ קצב התחלות הבנייה עולה מדרגה. הקצב בשני הרבעונים האחרונים עלה ל-50 אלף יחידות דיור בשנה (הקצב הגבוה ב-4 השנים האחרונות).

■ ההשקעה בבנייה למגורים (מנתוני התוצר) עמדה ברבעון הראשון של השנה על 7.0% וברבעון השני של השנה על 5.0% אחרי ארבעה רבעונים רצופים של התכווצות בסעיף זה.

■ הביקוש לעובדים בענף הבינוי נותר גבוה - שיעור המשרות הפנויות בענף הבינוי הוא הגבוה בשלוש השנים האחרונות.