רווחי כיל נפלו ב-32% ברבעון השלישי ל-121 מיליון דולר

השביתה בדרום קיזזה 265 מיליון דולר מהרווח התפעולי

סטפן בורגס / צילום: תמר מצפי
סטפן בורגס / צילום: תמר מצפי

על רקע חולשה בשוק האשלג העולמי, יצרנית הדשנים כיל סיכמה היום (ה') את הרבעון השלישי של השנה במגמה שלילית, עם ירידה של 12% במכירות, שהתקרבו ל-1.4 מיליארד דולר, וצניחה של 32% ברווח הנקי, שהסתכם ב-121 מיליון דולר.

את החולשה במכירות מייחסים בחברה למימוש פעילויות שאינן בעסקי הליבה שלה, ירידה בכמויות המכירה, השפעות מט"ח ופגיעה בפעילות שנגרמה בעקבות שריפה שהתחוללה במהלך הרבעון במתקן ייצור דשנים שלה בישראל.

בנוסף מציינים בכיל כי שביתת עובדי החברה השפיעה גם היא לשלילה על המכירות. השביתה במפעלי ים המלח אמנם נגמרה לקראת סוף הרבעון השני, אולם בכיל מציינים כי השפעתה על המכירות לרבעון השלישי הסתכמה בכ-30 מיליון דולר וכי ההשפעה על הרווח התפעולי הרבעוני הסתכמה בכ-17 מיליון דולר.

מנכ"ל כיל, סטפן בורגס, מסר היום כי "במהלך הרבעון השלישי מיקדנו את מאמצינו באיזון הירידה במחירי האשלג, באמצעות הפחתת העלויות התפעוליות, בין היתר הודות לחזרה לעבודה לאחר השביתה בשני מפעלים בישראל".

מפילוח הפעילויות של כיל עולה כי מכירות האשלג ברבעון השלישי נחלשו ב-14% ל-387 מיליון דולר והרווח התפעולי ממנו נחלש ב-13% ל-114 מיליון דולר. בסיכום רבעוני מכרה כיל 1.2 מיליון טונות אשלג - ירידה של 9% ביחס לרבעון המקביל אשתקד.

בסיכום תשעת החודשים הראשונים של השנה, השפעות השביתה ניכרות בצורה משמעותית יותר, עם פגיעה בהיקף של 452 מיליון דולר במכירות ופגיעה של 265 מיליון דולר ברווח התפעולי.בסיכום שלושת הרבעונים הראשונים ל-2015 הכנסותיה של כיל נחלשו ב-16% ל-4 מיליארד דולר והרווח הגולמי נשחק גם הוא.

אולם רווח בהיקף של 223 מיליון דולר ממימוש חברות סייעו לשיפור של 6% ברווח התפעולי שהגיע ל-619 מיליון דולר, ויחד עם צמצום הוצאות המימון הובילו לעלייה של 9% ברווח הנקי שהגיע ל-413 מיליון דולר.

כיל, הנמצאת בשליטת החברה לישראל של עידן עופר, עוסקת בהפקת אשלג, כימיקלים, פוספטים ודשנים, בעיקר לשוקי המזון, החקלאות והחומרים המורכבים, ונסחרת בבורסה המקומית ובבורסת ניו יורק בשווי של 6.6 מיליארד דולר (כ-26 מיליארד שקל). במקביל לדוחות הודיעה כיל על חלוקת דיבידנד בהיקף של 84 מיליון דולר לבעלי המניות.