דיווח: "פוטין דרש מאסד לוותר על סמכויותיו כנשיא"

גורמים ישראלים מסרו לוואלה! NEWS כי במהלך פגישת שני המנהיגים, הציב נשיא רוסיה אולטימטום בפני השליט הסורי, והבהיר כי יהיה עליו לוותר על סמכויותיו ■ קמרון נפגש עם פוטין בוועידת ה-G20: "הפער בגישות בנוגע לעתידו של אסד מצטמצם"

ולדימיר פוטין / צילום: רויטרס
ולדימיר פוטין / צילום: רויטרס

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין הציב אולטימטום בפני נשיא סוריה בשאר אסד במהלך פגישתם ב-20 באוקטובר במוסקבה, והודיע לאסד כי יהיה עליו לוותר על סמכויותיו כנשיא לטובת כינון ממשלת המעבר שאמורה לקום בדמשק בחודשים הקרובים - אם לא יסכים לעשות זאת, רוסיה תפסיק את תמיכתה בו. זאת על פי דברים שמסרו היום (ב') גורמים ישראלים בכירים לוואלה! NEWS, בעקבות פגישתם של המנהיגים ברוסיה, שלכבודה יצא אסד מגבולות סוריה לראשונה מאז תחילת מלחמת האזרחים במדינה.

לדברי הגורמים, הפגישה בין השניים - למרות השטחי האדום שהוצב לכבודו של אסד בקבלת הפנים - הייתה צוננת, והנשיא הסורי הגיע בליווי פמליה מצומצמת וללא יועציו הצבאיים. פוטין דרש מאסד כי אנשיו ינהלו משא ומתן עם גורמי אופוזיציה מתונים בסוריה, על מנת להגיע להסכמה על כינונה של ממשלת מעבר שתפעל לתקופה של עד שנה וחצי. בסיום אותה תקופה, ייערכו בחירות כלליות בסוריה.

במסגרת המגעים המתנהלים בימים האחרונים בווינה בין נציגי המדינות המעורבות בתהליך לפתרון המשבר הסורי, נותרו כמה מחלוקות בין המדינות השונות המיוצגות בשיחות, בהן ירדן, ערב הסעודית, מצרים, איראן, רוסיהוארצות הברית. המחלוקת המרכזית נוגעת לעתידו המידי של אסד. האיראנים דורשים כי הוא יישאר הנשיא בכל תרחיש, גם במהלך כינונה של ממשלת המעבר. עם זאת, הרוסים מוכנים לפרישה הדרגתית של אסד במהלך כהונתה של ממשלת המעבר.

 

ארצות הברית דרשה בתחילה פרישה מידית של הנשיא הסורי כתנאי מקדים, אולם כעת, לנוכח ההבנה כי דרושה פעולה אינטנסיבית נגד ארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש) בסוריה, מביעה וושינגטון את הסכמתה לפרישה הדרגתית של אסד. כעת טרם התברר אם יוסכם על קיום בחירות המדינה, ואם רק אזרחי סוריה הנמצאים במדינה יוכלו להצביע, או גם מיליוני הפליטים בירדן, בלבנון, בעיראק ובמדינות אירופה.

נקודת מחלוקת נוספת נוגעת להשתתפות בבחירות העתידיות. אסד דורש להשתתף בהן כמועמד לנשיאות, ואילו האמריקנים והסעודים מתנגדים לכך. במוסקבה הבהירו כי יסכימו לכך רק אם יפרוש תחילה מתפקידו כנשיא במהלך ימי ממשלת המעבר. סלעי המחלוקת באשר לעתידו של הנשיא הסורי מייצרים מתיחות לא פשוטה בין טהראן ומוסקבה, על אף התיאום לכאורה שיש ביניהן בנושא סוריה. האיראנים אמנם מעוניינים לתחזק את המטרייה האווירית שמספקת מוסקבה לפעולותיהם על הקרקע, אך אינם מעוניינים בהרחבת השליטה הרוסית באזור.

בתוך כך, מנהיגי מדינות ה-G20 נפגשו היום באנטליה שבטורקיה, ובמרכז הדיונים - התגובה למתקפת הטרור בפריז במהלך סוף השבוע שגבתה את חייהם של לפחות 132 בני אדם, ועתידו של אסד. נשיא רוסיה נפגש עם מנהיגי איטליה, בריטניה וארצות הברית, וקרא: "האירועים הטראגיים האחרונים בפריז מבהירים כי עלינו לאחד את מאמצינו במאבק בכוחות הרשע. היה עלינו לעשות זאת לפני זמן רב".

נשיא ארצות הברית ברק אובמה נפגש עם אחד השחקנים המרכזיים במגרש המזרח תיכוני בכל הנוגע למשבר בסוריה - מלך סלמאן מערב הסעודית. בהמשך היום נפגש סלמאן גם עם פוטין, ומהקרמלין נמסר כי הפגישה, במהלכה דנו השניים במשבר הסורי, הייתה חיובית.

ראש ממשלת בריטניה דייוויד קמרון מסר בעקבות פגישותיו עם מנהיגי כמה מדינות כי הפער בגישות בנוגע לעתידו של אסד "היה עצום, בין אלה מאתנו שסברו שאסד חייב ללכת מיד ואלה, כמו הנשיא פוטין, שתמכו בהישארותו", אולם כעת "הפער הצטמצם". לדבריו, "אני מקווה שנוכל לסגור את הפער, אולם זה ידרוש פשרות בשני הצדדים".