דריכות בתעשיות הביטחוניות בשל המכרזים למטוסי החמקן

האמריקאים יפרסמו בקרוב 80 מכרזים למרכזי תחזוקה אזוריים בהיקף של מאות מיליוני דולרים

החמקן / צילום: לוקהיד מרטין
החמקן / צילום: לוקהיד מרטין

מנהלת תוכנית JSF האמריקאית, שמרכזת את פרויקט מטוסי F-35 - החמקן, נערכת לפרסום של 80 מכרזי ענק להקמת מרכזי אחזקה אזוריים למטוס המתקדם שיוקמו ברחבי אירופה. מדובר במרכזי אחזקה שבהם יעברו כל המטוסים החדישים, שעתידים להימכר לחילות אוויר של מדינות באירופה טיפולי אחזקה תקופתיים.

ההזדמנות החדשה עומדת לפתחן של חברות ביטחוניות ישראליות, ושם כבר נערכים להסתערות על תקציבי הענק: בשבוע שעבר ביקר בישראל ראש מנהלת התוכנית, גנרל כריסטופר בוגדן, ובפגישה שקיים עם נציגי אלביט מערכות והתעשייה האווירית הוא חשף בפניהם את תוכנית המנהלת לפרסם בעוד כחודש את המכרזים להקמת מרכזי האחזקה.

בוגדן מסר לנציגי החברות הביטחוניות ולמינהל הרכש שבמשרד הביטחון בראשות תא"ל (במיל') שמואל צוקר, כי המכרזים לבחירת אתרי האחזקה של מטוסי החמקן יושלמו עד תחילת 2017. במסגרת התהליך, מנהלת המטוס תפנה לכל המדינות המעורבות במיזם הפיתוח של F-35 ועתידות להצטייד בו, כך שיוכלו להציע את יכולותיהן בתחום האחזקה של המערכות הרגישות והסודיות שכולל המטוס היקר ביותר בהיסטוריה.

גורם ביטחוני בכיר אמר ל"גלובס" כי הפוטנציאל העסקי שעומד לפני החברות הביטחוניות מישראל, במקרה שיזכו בחלק מהמכרזים האמריקאים עשוי להגיע למאות מיליוני דולרים: "מדובר במטוס שנמצא בראשית דרכו והוא מיועד לשמש את חילות האוויר של מדינות רבות במערב למשך 30 או 40 שנה. חברה שמנצחת בהליך כזה מבטיחה לעצמה נפח של עבודה לתקופה מאוד ארוכה ופעילות הדוקה עם לוקהיד מרטין", אמר.

 

בעבר האמריקאים כבר הובילו הליך להקמת שני מרכזי אחזקה למטוסי החמקן שיסופקו לחילות אוויר ממדינות אירופה: איטליה נבחרה להפעיל מרכז אחזקה שיטפל במבנה המטוס, ואילו טורקיה תקים מרכז אחזקה לטיפול במנוע המטוס, שמיוצר בידי פראט אנד ויטני האמריקאית. מדובר במרכזים שאליהם יועברו המטוסים המשמשים את כלל חילות האוויר באירופה לטיפולים בעת הצורך או לטיפולי תחזוקה שוטפים.

ישראל היא המדינה הראשונה בעולם שעתידה להצטייד במטוסים אלה, מחוץ לארה"ב. במסגרת ההתקשרות של חיל האוויר ומשרד הביטחון עם לוקהיד מרטין ומנהלת ה-JSF, הבהירו בכירים ביטחוניים מישראל את התנגדותם הנחרצת לכך שמטוסיה החדישים יעברו טיפולי אחזקה במדינה זרה. זאת, בין השאר מחשש לחשיפה של מערכות סודיות המבוססות על פיתוחים ייחודיים של חברות ישראליות לקראת שילובן במטוס החדיש. על רקע התנגדות זו, סוכם בין מערכת הביטחון לגורמים האמריקאים כי ישראל תוחרג משאר המדינות ויותר לה להחזיק מרכזי אחזקה משל עצמה: אחזקת מבני המטוסים תיעשה בידי חיל האוויר עצמו ובחודשים הקרובים יוחלט אם תחזוקת המנועים תיעשה בתעשייה האווירית או במנועי בית שמש. גורם ביטחוני אמר כי הבחירה באחת מהשתיים תיעשה במסגרת מכרז.

"חמצן לחברות הביטחוניות"

בוגדן היה אורח של חיל האוויר, שעתיד לקלוט בסוף 2016 שני מטוסי F-35 הראשונים מבין 33 מטוסים שישראל רכשה עד כה מענקית הנשק האמריקאית לוקהיד מרטין. שמם של המטוסים החדשים בחיל האוויר יהיה "אדיר", ובמערכת הביטחון מקווים כי בשנתיים הקרובות יימצא תקציב שיאפשר רכש של 17 מטוסים נוספים, שיאפשרו פתיחה של שתי טייסות של מטוס זה. זאת, על רקע הציפייה שבמסגרת חבילת הפיצויים האמריקאית בעקבות הסכם הגרעין עם איראן, ישראל תקבל סיוע להקמת טייסת חמקנים שלישית. המטוסים שהוזמנו עד כה צפויים להגיע לישראל החל מסוף השנה הבאה בקצב של 6-7 בכל שנה.

חברות ישראליות כבר לוקחות חלק בתוכנית החמקן: התעשייה האווירית פתחה בשנה האחרונה קו מתקדם וחדשני לייצור 811 זוגות כנפיים למטוסים אלה; אלביט מערכות תספק למטוסים את קסדות הטייס המתקדמות שלה וחברת סייקלון זכתה בעבודות לייצור חלקי גוף במטוס.

בשבועיים האחרונים, כפי שנחשף ב"גלובס" פנו ראשי החברות הביטחוניות הגדולות לראש הממשלה בנימין נתניהו ולשר האוצר משה כחלון בבקשה לקיים דיון בהול במצב השוק הביטחוני העולמי. זאת, על רקע החששות שלהם שבסוף שנה זו יצנח הייצוא הביטחוני מתחת לרף של 4 מיליארד דולר.

על רקע הדאגה הרבה בחברות הביטחוניות מהירידה במכירות בשווקים הקלאסיים שלהן, גורמים ביטחוניים רואים הזדמנות במכרזים שעתידים להתפרסם בקשר לאחזקת החמקן. "מדובר בפוטנציאל כספי משמעותי ובלון חמצן לחברות שלנו. מן הסתם, אפשר להעריך שהתחרות על המכרזים האלה תהיה קשה ויהיה כאן מאבק. עם זאת, אנחנו מאמינים בחברות שלנו שהוכיחו יכולות מתקדמות בתחומים אלה וזוכות להערכה רבה בעולם", אמר גורם ביטחוני.