הצעת חוק: להגדיל הטבת המס לבוגרי המכללות הטכנולוגיות

לפי ההצעה, שהוגשה בידי ח"כ איתן ברושי (המחנה הציוני) ומירב בן ארי (כולנו) בוגרי עשרות מכללות טכנולוגיות בכל רחבי הארץ ייהנו מנקודת זיכוי במס למשך 3 שנים - הטבה שכיום עומדת רק לבוגרי אוניברסיטאות ומכללות אקדמיות

איתן ברושי/ צילום: איל יצהר
איתן ברושי/ צילום: איל יצהר

הצעת חוק חדשה שהוגשה בכנסת עשויה להביא את הקץ לאפליה של בוגרי המכללות הטכנולוגיות לעומת בוגרי המוסדות האקדמיים: לפי ההצעה, שהוגשה בידי ח"כ איתן ברושי (המחנה הציוני) ומירב בן ארי (כולנו) בוגרי עשרות מכללות טכנולוגיות בכל רחבי הארץ ייהנו מנקודת זיכוי במס למשך 3 שנים - הטבה שכיום עומדת רק לבוגרי אוניברסיטאות ומכללות אקדמיות. כיום מקבלים בוגרי המכללות הטכנולוגיות מהמדינה חצי נקודת זיכוי - ולמשך שנה אחת בלבד.

על ההצעה חתומים 31 חברי כנסת מכל סיעות הבית ולדברי ח"כ ברושי, מיוזמי המהלך "האפליה הזאת מהווה מסר חמור ושגוי מצד המדינה לגבי העדפת אקדמאים- חרף הצורך הדחוף והברור בבוגרי המסגרות להכשרות מקצועיות מכל הסוגים, כמו חשמלאים, רתכים, נגרים ושרטטים. המטרה שלנו היא לעודד תעסוקה בקרב בוגרי המכללות הטכנולוגיות- מה שיכול לחזק את הפריפריה ולאפשר פתיחה של מקומות עבודה חדשים", אמר ל"גלובס".

ח"כ בן ארי אמרה כי "בשנים האחרונות חל גידול של כ-300% במספר האקדמאים, רבים מהם לא מוצאים תעסוקה שהולמת את כישוריהם והם נאלצים לעבוד בשכר מינימום. זאת בזמן שהתעשייה הישראלית משוועת לידיים מקצועיות עובדות ומציעה שכר ממוצע שמגיע לכ-12,000 שקל".

לדברי מגישי הצעת החוק, זולת ההטבה הכספית שאמורה להעניק נקודת הזיכוי במס לבוגרי המכללות- יש בתיקון המוצע לחוק פקודת מס ההכנסה גם היבט הצהרתי מצד המדינה, על כך שהיא חפצה ביקרם של בוגרי מסגרות הכשרה אלה: "התעשייה הישראלית תעמוד בשנים הקרובות לפני אתרים לא פשוטים", אמר ל"גלובס" נשיא התאחדות המלאכה והתעשייה, יוסי אלקובי. ההתאחדות בראשות אלקובי היתה שותפה לגיבוש הצעת החוק של הח"כים בן ארי וברושי: "התעשייה בישראל נאבקת על הישרדותה בשוק גלובלי ומול יבוא בהיקפי ענק- וצריכה לעמוד במשימה של הגברת הפריון, תוך שמירה על מקצועיות, חדשנות ואיכות בלי פשרות. על רקע האתגרים האלה, הכרחי שהמדינה תשכיל לעודד הכשרות מקצועיות בקרב צעירים ושילובם בתעשייה- הן ברטוריקה והן במעשים".

אלקובי הוסיף והתייחס גם למחסור המחריף בידיים עובדות בקווי הייצור בתעשייה: "אלפי מפעלים קטנים ובינוניים משביתים מכונות ונמנעים מהפעלה של משמרת שנייה ושלישית בגלל מחסור בכח אדם מקצועי. עולים מחבר העמים שהגיעו לישראל בשנות ה 90' של המאה הקודמת והיו בעלי מקצוע מוכשרים ומיומנים פורשים בשנים אלה לגמלאות ואין עתודה שתחליף אותם. למרות מצב זה- המדינה נמנעת מלעודד צעירים ללמוד את מקצועות התעשייה השונים", אמר.

מנייר עמדה שהוכן בקרב חברי הכנסת המעורבים בהצעת החוק החדשה עולה כי העלות התקציבית של הענקת נקודת הזיכוי לכלל הבוגרים במסלולי ההכשרה הטכנולוגיים- תוך השוואה של ההטבה לזו שניתנת לאקדמאיים היא עד כ-12 מיליון שקל לשנה. ערכה השנתי של נקודת זיכוי הוא 2,616 שקל.

בתוך כך, היום (ג') יערך בכנסת האירוע להתנעת השדולה למען התעשייה ובראשה חברי הכנסת ברושי ואיילת נחמיאס ורבין. באירוע ישתתפו תעשיינים בכירים ושרים.