מה סוד ההצלחה של "הרווק" שמגיעה לעונתה ה-20?

בינואר הקרוב יחל שידור העונה ה-20 של תוכנית הדייטינג ריאליטי של רשת ABC ■ הסדרה מצליחה לקרוץ למפרסמים תוך שהיא מתאימה את עצמה לעידן הקלטת התוכניות והרשתות החברתיות

פרחים נובלים. סדרת הטלוויזיה "הרווק", לעומת זאת, פורחת גם אחרי 10 שנים.

סימנים מוקדמים מראים שגם עונת הטלוויזיה הנוכחית של רשתות השידור בארה"ב תהיה מאתגרת. למרות שיווק מאסיבי של תכוניות בפרופיל גבוה כמו "Scream Queens" ברשת פוקס ו"החבובות" ב-ABC, קשה מתמיד להשיק סדרה חדשה, ועוד יותר קשה לשמור על קהל הצופים עונה אחרי עונה.

זה הופך את הצלחת "הרווק" ב-ABC, שתתחיל בינואר את עונתה ה-20, למהדהדת. לא רק שתוכנית הריאליטי של דייטינג מחזיקה מעמד, אלא שיכול להיות שהיא עוד יותר רלוונטית ממה שהייתה לפני 10 שנים.

כשהוורד הראשון הושט למתמודדת המודחת הראשונה בספטמבר 2002, מארק צוקרברג רק התחיל את לימודיו במכללה. לא היו דברים כמו טוויטר, פריסקופ או סנאפצ'ט. נטפליקס התעסקה רק במשלוחי DVD לבתים פרטיים, ו-TiVo היה בחיתוליו. אם החמצת פרק בתוכנית האהובה שלך, היית צריך לחכות לשידור חוזר של כל הסדרה/תוכנית, או לוותר.

מאז שהלימוזינה הראשונה חנתה באחוזה של "הרווק", ושני תריסרי נשים התחרו על ליבו של גבר אחד, התחוללו שינוי סייסמי באופן הצריכה של תוכני בידור והתפוצצות בכמות תוכניות המקור הזמינות.

כל זה הופך סדרות טלוויזיה מתמשכות ואת הזכיינות שמתפתחת סביבן, "Franchise" בלעז, ל"אנומליה מוזרה בטלוויזיה", אומר המנחה כריס הריסון, שליווה את התוכנית מתחילתה. "בדרך כלל תוכנית מוצאת קהל, ואחר כך הקהל מתבגר, והקהל הצעיר לא חושב שהיא מגניבה", הוא אומר.

שיאי טוויטר חדשים בכל פרק

האופי ה"חברתי" המולד של הסדרה, הופך אותה למשכנעת יותר לצופים ומפרסמים - עד כדי כך ש-ABC משדרת עוד שתי גרסאות של הסדרה בכל שנה - "הרווקה" ו"הרווק בגן עדן".

"בזמן שכל התוכניות ממשיכות להישחק בגלל פיצול מוגבר", 'הרווק', כמו 'הישרדות', יכולה לפרוח בנוף מעורב של צפייה בזכות העובדה שהסדרות הללו בנויות לשיחות בזמן אמת ומדיה חברתית, מה שבהחלט עוזר לטפח את המותג", אומר בילי גולד, סמנכ"ל למחקר תוכניות ב-Amplifi U.S מקבוצת Dentsu Aegis Network.

"הרווק" הולידה ליגות משחקי פנטזיה, משחקי שתייה ומסיבות צפייה משותפת ברחבי ארה"ב. יש תשדיר פרסומת של פרוגרסיב, שהוא פרודיה על התוכנית. האתר גרנטלנד (שנסגר בינתיים) של ערוץ ESPN אפילו הציע פודקאסט שנקרא "הסיבות הנכונות", שניתח באובססיביות את הסדרה (הכותרת מתייחסת לכך שהמתמודדות מתלוננות על כך שיריבותיהן הגיעו לתוכנית "מהסיבות הלא-נכונות").

כמעט כל תוכנית בסדרה רושמת שיא מדרוג טוויטר של נילסן לשעת לילה. פרק הסיום של "הרווקה", למשל, ששודר באחרונה, הניב 352 אלף טוויטים שנצפו על-ידי 4.6 מיליוני משתמשים.

ABC מכנה את מעריצי הסדרה הבלתי-מתעייפים "אומת הרווקים", וזו קבוצה שמפרסמים להוטים להגיע אליה. "התוכנית נראית היום קורצת יותר למפרסמים, מכפי שהיא הייתה נניח לפני חמש שנים, בגלל המדיה החברתית", אמר ניל ונדטי, סגן נשיא להפעלות וידיאו בזניט. "רק לעתים נדירות רואים כזו תהודה של תוכנית. אם אתה מצייר עקומת פעמון, שמראה את העניין של מפרסמים, היא מתחילה מכלום, מזנקת במהירות עם המדרוג הראשון, יורדת קצת בהמשך, וכשהמדיה החברתית נכנסת לתמונה - מזנקת שוב לגובה חדש".

בסיכום כללי, "הרווק" בגרסאותיו השונות הכניס ל-ABC סך של 187.3 מיליון דולר בפרסומות בעונת 2014-2015, לפי חברת קנטר מדיה - ירידה מ-212.5 מיליון דולר בעונת 2012-2013, אבל עלייה גדולה מ-111.3 מיליון דולר בעונת 2007-2008.

הצופים הזדקנו, אך גם התעשרו

זה לא אומר ש"הרווק" לא סבל משחיקת מדרוג. מהעונה ה-14 קיימת שחיקה מתמדת במספר הצופים, שרואים את התוכנית בשידור חי או באותו יום. המדרוג הנוכחי נמוך בהרבה מהשיא של יותר מ-14 מיליון צופים בממוצע בעונה השנייה. גם הגיל החציוני של הצופים עלה משמעותית, מ-45 בשנת 2006 לכ-53 השנה.

"הרווק" ספגה גם את הביקורת המקובלת, מההיעדר הבולט של רבגונות אתנית-גזעית עד שאלות עד כמה התוכנית באמת "אמיתית". הבעיות הללו ורבות אחרות תוארו השנה בסדרת הקריקטורה-דרמה "UnReal" של חברת ההפקות Lifetime, שאחד מיוצריה היה מפיק לשעבר של "הרווק".

בגרסה המתוסרטת והמוגזמת של Lifetime רואים את המפיקים עושים הכול - מדאגה לכך שהמתמודדים או המתמודדות יהיו שיכורים עד טיפול בתרופות שהם מקבלים; אבל כל זה לא הפריע לגרעין הקשה של "אומת הרווקים" להמשיך לצפות בתוכנית בדבקות. בארבע העונות האחרונות ממוצע הצפייה היה קצת מעל 8 מיליון צופים וצופות. ולמרות שהצופים הזדקנו ללא ספק, הם גם הפכו לאמידים יותר. ההכנסה החציונית שלהם עלתה בכ-10,000 דולר בשנה בעשור האחרון.

"יש יציבות של מדרוג", אומר דרסי בואו, סגן נשיא למדיה בחברת סטארקום. "כמפרסם, אתה יודע מה אתה הולך לקבל בכל שבוע".

"לא פוחדים לספר לכם דברים"

הטכנולוגיות והפלטפורמות החדשות לא שינו מהותית את התוכנית. "אף פעם לא נשנה את המתכון של הפורמט. תמיד יהיה טקס נתינת הוורד (למתמודדת המודחת), תמיד יהיו דייטים של אחד על אחת ודייטים בעיירה שלהם", אמר רוברט מיילס, סגן נשיא בכיר לסדרות חלופיות, מיוחדות ותוכניות לילה בחטיבת ABC בידור.

"שאלת מיליוני הדולר והתעלומה בעולם הטלוויזיה היא איך אתה משתמש במדיה החברתית" אמר הריסון. "איך אתה מיישם את זה ומתרגם את זה לכסף? זה באמת קשה, אבל לנו זה קרה באופן טבעי. זו במאה אחוז ההגדרה של קמפיין ויראלי. וזה קורה מעצמו. כשאתה מנסה להנדס דבר כזה, זה לא אותנטי ומרגיש מזויף".

אבל גם המפיקים וגם ABC מתערבים ב"שיח" החברתי. הריסון עצמו משגר טוויטים יחד עם יתר אנשי אומת הרווקים במהלך התוכנית, ובהחלט עוזר שמתמודדים שהודחו, שצברו בסיס של מעריצים, משתתפים בחוויית הטוויטים.

המדיה החברתית יצרה גם כמה אתגרים, בייחוד במובן של שמירה על פרטי עלילה של עונת שידורים קרובה בסוד. כמעט בלתי אפשרי למנוע הופעת תצלומים מהדייטים של המתמודדים בטוויטר, או מישהו שמעלה תמונה של אחד המודחים בטיסה חזרה הבייתה.

"אנחנו לא פוחדים לספר לכם דברים", אומרת ג'יל גרשמן, סגנית נשיאה לקומדיות וסדרות חלופיות ב-ABC בידור, שעזרה בהשקת "הרווק". "אנחנו מכניסים את הצופים לסיפור. אנחנו חופשיים יותר ופתוחים לציבור. אנחנו נספר לכם שמישהו הולך הביתה. העניין הוא איך הוא מודח, יותר מאשר הדחה עצמה".

מיילס אומר, שכאשר "הרווק" התחיל את שידוריו, הוא לא ידע אפילו לשגר הודעת טקסט, אבל כעת הרשת מאמצת את ההזדמנות ליצור קהילה דיגיטלית תוססת. "יש לזה פוטנציאל להישאר איתנו לעתיד בלתי מוגבל", אומר מיילס.

הרווק במספרים
 הרווק במספרים