"יוסף גרינפלד על סף פשיטת-רגל, בעודו שולט ב-100 חברות"

בבקשה דחופה לביהמ"ש טוען המנהל המיוחד לנכסיו של איש העסקים כי גרינפלד מסר "חצי אמת" על החברות שבהן הוא שולט ועל חשבונות הבנק שהוא מנהל ■ "יש לו עסקי נדל"ן, כספים, תשתיות, טכנולוגיה ותקשורת"

יוסף גרינפלד / צלם: איל יצהר
יוסף גרינפלד / צלם: איל יצהר

"המידע שמסר איש העסקים יוסף גרינפלד למנהל המיוחד שמונה לנכסיו במסגרת תיק פשיטת-הרגל שלו, הוא רק 'חצי אמת'. גרינפלד מסר מידע רק על חלק מהחברות שבהן הוא שולט ורק על חלק מחשבונות הבנק שהוא מנהל" - כך נטען בבקשה דחופה שהגיש המנהל המיוחד, עו"ד עופר שפירא, לבית המשפט המחוזי בתל-אביב.

גרינפלד, מבעלי השליטה בחברות ההחזקה הציבוריות קרדן יזמות וקרדן אן.וי, נקלע לחדלות פירעון לאחר שלא עמד בנטל חובותיו לבנק לאומי בסך 125 מיליון שקל, מתוך סך חובות של כ-350 מיליון שקל, שרובו מיוחס לבנקים.

מאז שהתפוצץ המשא-ומתן שניהל שפירא עם גרינפלד להסדר חוב בחודשים האחרונים, נחשפים עוד ועוד חשבונות בנק וחברות פרטיות ברחבי העולם שגרינפלד עומד מאחוריהם לכאורה.

המנהל המיוחד ביקש להתמנות גם למנהלן של חלק מן החברות הפרטיות הללו - שמספרן לטענתו עולה על 100. חברות אלה מנהלות עדיין עסקים חובקי-עולם ומנוהלות על-ידי גרינפלד, לטענת המנהל המיוחד, בעוד גרינפלד על סף הכרזתו כפושט-רגל בישראל.

"עסקינן במקרה מיוחד ביותר, שבו נקלע חייב להליכי חדלות פירעון, בעודו מחזיק ומנהל בפועל עסקים חובקי-עולם", טען עו"ד שפירא בבקשה שהגיש לבית המשפט. לטענתו, פעילותו העסקית של גרינפלד כוללת עסקים בתחומים שונים, לרבות נדל"ן, כספים, תשתיות, טיפול במים, טכנולוגיה וגם תקשורת (רדיו וטלוויזיה) - הפועלים במדינות שונות מסין ועד לארה"ב, מאירופה ועד אפריקה.

מבקשתו של המנהל המיוחד לא ברור אילו מ"העסקים חובקי-העולם" מתנהלים כחלק מעסקי קבוצת קרדן, ואילו מתנהלים כעסקים פרטיים נפרדים של גרינפלד, המתנהלים ביחד עם שותפיו בחברות קרדן.

"תחת שליטתו של גרינפלד (ביחד עם אחרים בקבוצת בעלי מניות השליטה בקרדן) מנוהלים לא פחות מ-100 תאגידים העוסקים בתחומים שונים", טוען המנהל המיוחד. "חלק ניכר מפעילותו של גרינפלד מבוצעת באמצעות חברות פרטיות שבבעלותו, חברות שהן בשליטתו המלאה, והן פועלות כ'אלטר אגו' שלו, באופן שלמעשה הוא משתמש בתאגידים אלה כזרועות ארוכות שלו לשליטה בנכסים".

עו"ד שפירא מפרט כי חלק ניכר מהחברות הפרטיות מוחזקות תחת שתי חברות אחזקות ששמן "טלרומית יזמות" ו"טלרומית אחזקות פיננסיות", שהן גם החברות שבאמצעותן שולט גרינפלד בכ-15% מקרדן יזמות ובכ-18% מקרדן אן.וי.

מחוץ לתמונה

טענותיו של עו"ד שפירא נוגעות גם להתנהלות קרדן יזמות וקרדן אן.וי הציבוריות. המנהל המיוחד טוען כי שותפיו של גרינפלד לקבוצת השליטה בחברות קרדן ממשיכים לראות בחברות טלרומית יזמות וטלרומית אחזקות ובגרינפלד, שנותר בעל השליטה בהן כבעבר, כצד להסכם השליטה שמקוים מול גרינפלד עצמו, למרות הליך פשיטת-הרגל. זאת, תוך שהמנהל המיוחד נותר מחוץ לתמונת המצב בחברות.

עוד טוען המנהל המיוחד כי "לאחרונה פורסם דיווח בדבר הסכם עקרונות שנחתם בין שניים מבעלי השליטה בחברת קרדן יזמות (השלישי הוא גרינפלד), אבנר שנור ואיתן ריכטר, עם גיל דויטש ואהרן בירם, לפיו אם וככל שימכרו החזקותיו של גרינפלד בחברה זו במסגרת הליכי פשיטת-הרגל, או במקרה שבו יסתיים ההסכם בין בעלי מניות אלה לבין גרינפלד מכל סיבה שהיא - ייכנס לתוקפו הסכם בעלי מניות חדש עם דויטש ובירם".

המנהל המיוחד מציין כי לא השתתף בשיחות או בפגישות שקדמו לחתימה על הסכם עקרונות זה, וגם לא קיבל לידיו העתק מההסכם.

"תקוות בלתי-מציאותיות"

גרינפלד נקלע במארס השנה להליך של פשיטת-רגל, לאחר שצבר חובות של כ-350 מיליון שקל, מתוכם כ-250 מיליון שקל לבנקים הפועלים ולאומי.

עד לחודשים האחרונים התנהל משא-ומתן בינו לבין המנהל המיוחד הזמני לנכסיו, עו"ד שפירא, במסגרתו הוסכם כי בתמורה להזרמת כספים מ"גורם שלישי" - שזהותו לא נמסרה - יוותרו הנושים על הכרזתו של גרינפלד כפושט-רגל. במסגרת ההסדר אמור היה להגיע ההחזר לכלל הנושים לסכום של כ-100 מיליון שקל. ואולם, בסוף יולי הודיע עו"ד שפירא לבית המשפט כי המגעים להסדר נכשלו.

בהודעה טען עו"ד שפירא כי סיפור "הגורם השלישי" הוא משאת-נפש של גרינפלד יותר מאשר מציאות. "יהיה זה בלתי סביר להמשיך ולהמתין להגשמת תקוות של גרינפלד, שנראות בלתי מציאותיות, בהתייחס לכך שלטענתו הוא מנסה חודשים ארוכים למצוא מקורות שיבואו לעזרתו - אך ללא הצלחה", כתב המנהל המיוחד הזמני.

בהמשך הוצא צו כינוס נכסים לגרינפלד, ועו"ד שפירא מונה למנהל מיוחד קבוע על נכסיו.

בקשתו של שפירא מהיום מעלה כי ישנם גורמים שלישיים שעדיין רואים בגרינפלד בעל השליטה בעסקיו השונים, חרף הליך פשיטת-הרגל. האם אלה אותם הגורמים השלישיים שאומרים היו להזרים כספים לטובת גרינפלד?

מיהלומים לנדל"ן

גרינפלד החל את דרכו העסקית כיהלומן בולט יחד עם שותפו המיתולוגי, המשמש גם אחד מבעלי השליטה בקבוצת קרדן, אבנר שנור. השניים החזיקו יחדיו עד לשנת 2011 בעסקי יהלומים, לרבות בחברת אסטרא יהלומים שהייתה בשליטתם המשותפת. בשנות ה-90 השתלטו שנור וגרינפלד על חברת קרדן יזמות, שהייתה שלד בורסאי, ובהמשך הפכו אותה לחברת אחזקות מגוונת. השם "קרדן" ניתן משום שגרינפלד ושנור קיבלו בשנות ה-80 זיכיון לשיווק תכשיטים של חברת פייר קרדן.

היום מחזיקה קרדן יזמות בין היתר, בחברת יבוא הרכב UMI, ובאמצעותה בחברת הליסינג והשכרת הרכב קרדן רכב, בעלת הזיכיון של AVIS הבינלאומית. כמו כן מחזיקה קרדן בזרוע הנדל"ן קרדן נדל"ן ובחברות שונות בתחום הטכנולוגיה. במקביל מחזיקים הצמד גרינפלד ושנור יחדיו בשליטה בחברת קרדן אן.וי הפועלת בתחום הפיננסים והתשתיות במדינות שונות בעולם.

ב-2011 הודיע גרינפלד על פרישתו מתחום היהלומים, וחלקו בחברות המשותפות בתחום זה הועבר לשנור.