כולם ידעו - אבל לא הואשמו

אב התעלל מינית בבתו במשך שנים. האם שתיקת היודעים אינה שקולה למעשי המבצעים?

אונס אלימות מכות אישה מוכה לחץ / צלם: פוטו טו גו
אונס אלימות מכות אישה מוכה לחץ / צלם: פוטו טו גו

אתמול (ב') ב"ישראל היום": "בית המשפט המחוזי בבאר-שבע גזר 22 שנות מאסר בפועל על אב שהתעלל מינית בבתו במשך שנים. המקרה המזעזע, שעל-פי הדיון בבית המשפט היה ידוע, לא דווח על-ידי אנשי החינוך במסגרות שבהן הייתה הילדה, על אף חובתם החוקית לעשות כן".

22 שנים בכלא זה לא מעט. אבל זה לא מתחיל אפילו לתת תשובה הולמת לפרשה האיומה. בפסק הדין מתואר "רצף של פגיעות מיניות שעברה הילדה, מגיל 6 ובמשך שנים ארוכות. תחילה על-ידי אחיה, תוך כדי ידיעת ההורים ושתיקתם, ובהמשך על-ידי האב, עד בגרותה".

אז מה עם כל השאר? למה הם לא הועמדו לדין? ואם לא די בכך, מפסק הדין מסתבר כי "אנשי מקצוע שידעו על הפרשה לחצו על הילדה להימנע מלהתלונן". אז מה איתם? למה נגדם לא הוגשו כתבי אישום?

כולם ידעו

ההתעללות המינית בילדה נמשכה שנים רבות מאוד. לפי פסק הדין, נראה שאף אחד לא ממש ניסה לשמור זאת בסוד. זה היה מעין אירוע משפחתי כזה, שבו השתתפו הגברים של המשפחה, שהפכו את הילדה לשפחת המין שלהם.

איפה הייתה האמא? גם לכך אין תשובה. מפסק הדין עולה שידעו על כך אנשי מקצוע, בני משפחה ואולי אף גורמים נוספים. אם אלה אינם נקראים לשלם את המחיר, אז רשויות החוק עשו רק חצי מלאכה.

המטרה בעונש הלא פשוט על האב היא להעניש, אבל גם להרתיע. אבל האם צריך להרתיע רק את המבצעים של פשעים אלה? האם לא חשוב באותה מידה להרתיע גם את אלה שידעו ושתקו? הרי אם היודעים היו עושים מעשה, מתלוננים או מדווחים, היו יכולות להיחסך מהילדה שנים רבות של סבל והשפלה נוראיים. האם החומרה של אלה שבשתיקתם איפשרו למעשים להתבצע, אינה שקולה למעשים של המבצעים?

למה בוששו פעמי המסקנות?

"מנכ"לית משרד החינוך מיכל כהן הורתה על הקמת ועדה מיוחדת, שהייתה אמורה להגיש את מסקנותיה עד פתיחת שנת הלימודים... אולם מסקנותיה טרם הוגשו".

נו באמת, מה בוער? כשלעצמי, אני מסופק לגבי התועלת בוועדות ובמסקנות, אבל נדמה שמי שהחליט להקים את הוועדה חשב אחרת. אז למה בוששו פעמי המסקנות?

תגובת מנכ"ל המועצה לשלום הילד, ד"ר יצחק קדמן: "מדובר בעונש שעושה צדק עם הנפגעת. עם זאת, ניתן וראוי היה להטיל עונש חמור פי כמה, שישקף באופן נכון יותר את רצח נפשה".

תגובה קצת מאכזבת. הייתי מצפה מקדמן שיתבע את העמדתם לדין של כל הגורמים שידעו ושתקו. עוד לא מאוחר לעשות זאת.

לאיזה קלטת התכוונה רגב?

מירי רגב פנתה ליועץ המשפטי לממשלה כדי לבדוק את הדלפת הקלטת. לאיזה קלטת התכוונה? האם לקלטת בה היא אומרת על היועמ"ש שהוא "זבל"?