פרויקט אמנות ראשון מסוגו: תערוכה נודדת על אניית משא

7 אמנים יתארחו על אניית מכולות של צים, בפרויקט בינלאומי שיזמה מעין שטראוס

אמנים יורדי ים/ צילום:מעין שטראוס
אמנים יורדי ים/ צילום:מעין שטראוס

אולי זו הרומנטיקה ואולי תשוקת הנדודים, או אולי זו ההזדמנות לקבל מגורים ונסיעה ממומנת ליעדים אקזוטיים - שאינם ידועים מראש, ברוח תוכניות הריאליטי וההישרדות של התקופה.

למעלה מ-2,000 אמנים הגישו מועמדות לפרויקט אמנות בינלאומי ראשון מסוגו - אירוח ומגורים במכולות על גבי אניית משא, למשך 3 שבועות. את התוכנית יוצאת הדופן יזמה האמנית הישראלית מעין שטראוס, שהצליחה לרתום בהתלהבותה את חברת הספנות צים, ולייסד את Container Artist Residency 01.

בשלב ראשון התפרסם קול קורא לאמנים, בעקבותיו נענו, כאמור, יותר מ-2,000 אמנים מכ-50 מדינות. מתוכם אמורים להיבחר 7 אמנים בלבד, שיוזמנו לצאת למסע. על-פי הודעת חברת צים, הפניות הגיעו מאמנים מכל תחומי האמנות החזותית: פיסול, ציור, צילום, קולנוע, מדיה דיגיטלית ופרפורמנס.

הרעיון שבבסיס הפרויקט נשען על מסורת מקובלת של תוכניות "שהות אמן" (רזידנסי), אולם בניגוד למקובל, במקום שהאמן ייטמע בסביבה אורגנית, במקרים רבים סביבה יצירתית של סדנאות, אקדמיה או מוזיאונים, כאן האמנים נזרקים לחיקה של מציאות חלופית: תלושים מהקשר טבעי של מגורים ומחיה, הם למעשה מתבקשים להתגורר במכולות חסרות זהות, ולהקים ולספק את הסביבה היצירתית עבור עצמם. לצורך הבחירה גייסה שטראוס, השוהה בימים אלה בניו-יורק, חבר שופטים הכולל אוצרי אמנות בינלאומיים. אוצר הפרויקט הוא פרם קרישנמורטי (Prem Krishnamurthy). ההכרזה על האמנים הנבחרים תתקיים בסוף דצמבר.

על סיפון אניית משא של צים, כל אמן יקבל מרחב עבודה ומגורים למשך המסע שיימשך עד 3 שבועות. הם יקבלו בנוסף שכר אמנים, הוצאות הפקה ונסיעה.

"האמנים יקבלו הזדמנות לחקור וליצור בסביבה ייחודית, במטרה ליצור עבודות אמנות בהשראת האנייה, המסע הימי והסחר הגלובלי", מסבירים יוזמי הפרויקט. לאחר מכן היצירות יוצגו בתערוכה נודדת ב-7 ערים ברחבי העולם, הראשונה בניו-יורק בספטמבר 2016 והאחרונה בתל-אביב.

בין השורות של הרעיון מבצבצת רמיזה למצב ההגירה הגלובלית ולמעמד האמנים כנוודים חדשים - הנושאים את אמנותם ואת בשורתם ממקום למקום בעולם. יש בכך גם הערה על התלישות של האמן מחברה ומקום קונקרטיים, והדרישה להסתגלות לתנאי מחיה שונים בכל תוכנית שהות.

"הפרויקט שואף ליצור קשרים חדשים בין הממד האישי לרשתות-ענק גלובליות. הפרויקט מזמין אמנים לבחון את יצירתם לאור ההכרה במרכזיותה של תעשיית הספנות ככוח תרבותי-כלכלי דומיננטי, האחראי ל-90% מתנועת הסחר העולמית", נכתב באתר הפרויקט.

במקביל, עולה שאלה על מרכזיותה של תעשיית הספנות בעולם של סירות פליטים וניסיונות הגירה והתדפקות על שערי המדינות השבעות.

האם האמנים הם פליטים של עולם ישן בעולם החדש? האם הם נוודים בעלי מעמד-על של אזרחי העולם? האם הסביבה של מכולות וסיפוני משא תהווה עבורם מקור השראה והפרייה רעיונית או מלכודת בלב ים שממנה ישתחררו רק בשובם לחוץ מבטחים?

כך או כך, זהו ניסיון יצירתי ומעניין, שככל הנראה הצליח להצית את דמיונם של רבים, לשפוט על-פי כמות הפניות.