"לרבע מהמשקיעים בנדל"ן יש שלוש דירות ומעלה"

בשוק הנדל"ן מגיבים לנתונים שפרסמה היום הלמ"ס: "אין זה פלא שעשירית מהישראלים מחזיקים לפחות בשתי דירות. מדובר באחת ההשקעות המשתלמות ביותר בשוק מאז ומתמיד"

בנייה / צילום: איל יצהר
בנייה / צילום: איל יצהר

"אין זה פלא שעשירית מהישראלים מחזיקים לפחות בשתי דירות. מדובר באחת ההשקעות המשתלמות ביותר בשוק מאז ומתמיד", כך אמר הערב (ד') דדי ריזל, מקבוצת שכטר, בתגובה לנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שפורסמו היום ועסקו בשוק הדיור בישראל בין השנים 1997 ל-2014 עם דגש על הזינוק בהיקף רכישת דירות להשקעה בשנים האחרונות.

"ראינו גם כשהמדינה מאד רוצה להוריד את האטרקטיביות של הנדל"ן, התוצאה היא הפוכה, כי הביצוע והתכנון לא מטפלים בשורש הבעיה", ממשיך ריזל. "קצב הבנייה בישראל פשוט לא מספק, לא רק את הביקוש הקיים, אלא גם את הגידול הטבעי ותוספת הבנייה הנדרשת בכל שנה".

יקי אמסלם, מנכ"ל קבוצת אלמוג, התייחס גם הוא לנתוני הלמ"ס ואמר: "בניגוד למגמה של השנים האחרונות, אני צופה כי מעתה נראה האטה ואף ירידה באחוזי הבעלות על שתי דירות ומעלה שישתקפו כבר בנתוני 2015, בשל תכניות השר כחלון שהדירו את רגלי המשקיעים מהשוק דרך העלאת מס הרכישה. כולי תקווה שלא זאת תהיה הסיבה העיקרית לירידה באחוז המשקיעים אלא הוספת מלאי דירות חדשות, בין היתר במכרזי מחיר למשתכן, שיתנו אפשרות לזוגות הצעירים להגיע לדירה בבעלותם".

פולי טטרו, שותף בחברת טופ קפיטל, המתמחה בליווי פיננסי של יזמים ופרויקטי נדל"ן, התייחס גם הוא לנתונים ואמר: "אין ספק שמדובר בכשל של מדיניות ממשלתית לאורך שנים בענף הנדל"ן. המדינה לא מיהרה להשתמש בקרקעות שלה באמצעות המינהל ואחרים, ולזרז הליכי הפשרה והוצאת היתרים. מאז 2008, עם התחלת מגמת הוזלת הריבית, לא באמת היו אלטרנטיבות לכסף מלבד שוק הנדל"ן. אפילו קבלנים ויזמים רבים רכשו בשנים האחרונות דירות למקורבים ובני משפחה בפרויקטים שלהם, כי הם הבינו שזו האלטרנטיבה הכי טובה לכסף שלהם. גם הרגולציה שהכתיב בנק ישראל בשלוש השנים האחרונות על נוטלי משכנתאות משקיעים לא הצליחה לעצור את הגידול בביקוש לדירות, וכיום אנו רואים את התוצאה שישראלים רבים מחזיקים ביותר מנכס אחד למגורים".

"לרבע מהמשקיעים יש 3 דירות ויותר"

שמאית המקרקעין והמשפטנית נחמה בוגין סבורה כי העלייה המטאורית במחירי הדירות בשנים האחרונות היא הסיבה לירידה בשיעור הישראלים שיש בבעלותם דירה: "כאשר ערך ממוצע של דירה בבעלות בישראל מגיע, על פי נתוני הדוח, לכמעט 1.6 מיליון שקל, אין פלא שממשיכה המגמה של ירידת מספר משקי הבית המחזיקים דירה בבעלותם. אי-הגדלת היצע הדירות בישראל מביא לעוד ועוד ביקושים המעלים את מחירי הדירות למגורים. כתוצאה מכך, אנו רואים כי הבעלות על דירה בישראל הופכת להיות קשה יותר משנה לשנה ושמורה רק לבעלי היכולת, המנכסים לעצמם עוד דירות. אחוז המשקיעים קפץ בעשור האחרון ב-200%, כאשר לרבע מהם שלוש דירות ומעלה בבעלותם. יהיה מעניין לחזור על הבדיקה הנוכחית גם בשנה הבאה ולבדוק האם הצליחה הממשלה הנוכחית בניסיון הדרתם של המשקיעים משוק הנדל"ן עם הצעדים שנקטה ביולי האחרון, וכן האם יש מגמה של שינוי לאור ההכרזה על השיווקים המאסיביים של דירות לזוגות צעירים".

לדברי שמאי המקרקעין עו"ד חיים מסילתי, "העלאת מס הרכישה שבוצעה לאחרונה על ידי האוצר הוכיחה את עצמה והפחיתה את כמות המשקיעים בשוק. הנתונים לפיהם כמות רבה של מחזיקים ביותר מדירה אחת מתבססים על רכישת דירות שבוצעו טרם העלאת מס הרכישה. נראה שהמהלך העלאת המס כאמור יפחית את שיעור המשקיעים לאחוז מאוזן יותר מבחינה כלכלית".