הממשלה אישרה: יוקמו 5 יישובים חדשים בנגב

נדגיש, כי ההחלטה שהתקבלה אין משמעותה שמחר בבוקר עולים הטרקטורים על השטח ומקימים את היישובים, אלא שמדובר בהחלטה עקרונית שכעת תוביל לבדיקת ההיתכנות ולתכנון

יואב גלנט / צילום: איל יצהר
יואב גלנט / צילום: איל יצהר

הממשלה אישרה היום (א') את הצעתו של שר השיכון והבינוי, יואב גלנט, להקים חמישה יישובים חדשים בנגב. מדובר בישוב קהילתי "שלח" בין אשלים לפתחת ניצנה, ישוב קהילתי "נווה גוריון" בין רביבים לבין כפר רתמים, ישוב קהילתי "דניאל" הצמוד דופן לקריית החינוך האזורית ולכפר השיקומי "עלה נגב", ישוב קהילתי בצמוד למרכז החינוך האזורי של המועצה האזורית מרחבים "אשל הנשיא" ויישוב קהילתי בשם "דיה", סמוך לכביש 80.

נדגיש כי ההחלטה שהתקבלה אין משמעותה שמחר בבוקר עולים הטרקטורים על השטח ומקימים את היישובים, אלא שמדובר בהחלטה עקרונית שכעת תוביל לבדיקת ההיתכנות ולתכנון.

"זהו יום בשורה עבור אזרחי ישראל שאנו מקימים חמישה יישובים חדשים בנגב, זהו אינו אירוע רגיל", כך אמר היום ראש הממשלה בנימין נתניהו בעקבות אישור ההחלטה בישיבת הממשלה, "החזון שלנו מתממש - תשתיות ממשלתיות מסיביות יחד עם עסקים. צריך להקים אותם מהר תוך קיצור תהליכים. כדי שהיישובים הללו יצליחו יש צורך בצמיחה גבוהה ואכן יצרנו שם מנועי צמיחה ובראשם הסייבר".

השר גלנט ברך על ההחלטה לאשר את הצעתו ואמר היום: "הקמת 5 היישובים הכרחית לחיזוק האחיזה בשטחים מעוטי אוכלוסיה בעלי חשיבות לאומית בנגב. לצד בניית היישובים החדשים, נמשיך בחיזוק היישובים הוותיקים, תוך הגדלת מספר יחידות הדיור בגבולותיהם, כדי להביא להתחזקותו של הנגב כולו, על כלל סוגי ההתיישבות שבו. היישובים החדשים ייבנו לצד תשתיות קיימות כדי למזער פגיעה בקרקע ובסביבה. באחריותנו להביא ליישוב הנגב, להגדלת אפשרויות התעסוקה והתיירות שבו, ולהפיכתו לאזור מבוקש ומשגשג, לאור החזון הציוני".

נזכיר כי הצעת ההחלטה של גלנט על הקמת היישובים החדשים זכתה גם ללא מעט התנגדויות טרם הועלתה היום לאישור הממשלה. בין המתנגדים היה ניתן למצוא את החברה להגנת הטבע ורשות הטבע והגנים. במקביל נציין כי על אף קולות התנגדות שעלו מצד אגף תקציבים באוצר לתוכנית הקמת היישובים החדשים טרם עלתה להצבעה, שר האוצר, משה כחלון, תמך בהצעה של חברו למפלגה גלנט.

השר גלנט עצמו אגב ענה בסוף השבוע שעבר למתנגדיו דרך פוסט שפרסם בפייסבוק. בין היתר כתב גלנט: "מטרת הקמת היישובים החדשים היא קידום הפריפרייה ומשיכת אוכלוסיה לנגב. אנחנו צריכים להגדיל את היצע הדיור, בין היתר, לקראת העתקת מחנות צה"ל לאזור. העתקת המחנות תעשה שוב לכלכלת הנגב, לתיירות הנגב, וגם להתיישבות, שנכון להיום, רחוקה ממימוש הפוטנציאל שלה....אנחנו לא מחלישים יישובים ותיקים על ידי הקמת יישובים חדשים.

"כמו בכל דבר בחיים, כדי להגיע ליחסים הוליסטיים בין ישן לחדש, צריך לשמור על איזון. אנחנו פועלים רבות כדי לחזק את היישובים הקיימים בכל רחבי הארץ, ובאותו הזמן, עלינו למצוא פתרונות לכל צרכי האוכלוסייה. המענה לחלק מהצרכים האלו הוא הקמת יישובים חדשים...בכוונתנו למצב את באר שבע כמטרופולין, שתהווה מרכז לשירותים ולתעסוקה. לצדה, אנחנו משמרים או מקימים מאפס יישובים חדשים המקומות חשובים, שהיום האוכלוסיה בהם דלילה. היישובים החדשים יאפשרו את המשך גדילת המועצות האזוריות שכבר הגיעו למיצוי התיישבותי וגם יתנו מענה לכל אלו המבקשים להתיישב בישובים שאינם עירוניים".