אריקסון: 7.4 מיליארד מנויים סלולריים בעולם ברבעון השלישי

מספר מנויי הסלולר צמח ב-5% תוך שנה, מספר המנויים בעולם משתווה בימים אלה למספר בני האדם בכדור הארץ, כשבכל שנייה מצטרפים 20 מנויים סלולריים חדשים ■ יו-טיוב אחראית ל-50%-70% מהתעבורה באינטרנט

מספר המנויים הסלולריים בעולם משתווה בימים אלה למספר בני האדם בכדור הארץ, כאשר בכל שנייה מצטרפים 20 מנויים סלולריים חדשים - זהו הנתון אשר פותח את דוח הניידות השנתי של חברת אריקסון השבדית, היצרנית הגדולה והמובילה בעולם של רשתות סלולריות. הדוח של אריקסון מצביע על המגמות הבולטות בתעשיית התקשורת, והוא רלוונטי לכל מי שרוצה להבין כיצד ייראה העתיד בתחום הסלולר.

באופן לא מפתיע, הדוח מדבר כבר בתחילה על המשך הצמיחה בתעבורת תקשורת נתונים. מאז הרבעון השלישי של 2014 ועד לרבעון השלישי של השנה צמחה התעבורה בשיעור של 65%. המשמעות היא שחברות התקשורת חייבות להשקיע בתשתיות על-מנת להתמודד עם צריכת הווידאו ש"זוללת" משאבי רשת.

הגידול הדרמטי הזה מבהיר עד כמה המצב בישראל בעייתי - הדוחות של חברות הסלולר הציבוריות מצביעים דווקא על ירידה חדה בהשקעות. כאשר מצמצמים את ההשקעה בתשתית ומפרקים אנטנות - במקום להוסיף אנטנות לדור רביעי - מקבלים רשתות באיכות ירודה.

להערכת כותבי הדוח, 70% מצריכת הדאטה ב-2021 ברשתות הסלולריות יגיע מווידאו. מספר ההתקנים צפוי לצמוח בטירוף ולאותה שנה נגיע עם 28 מיליארד התקנים סלולריים, כאשר הגידול בהתקנים יבוא בעיקר מתחום M2M (Machine-to-Machine) ומתחום האלקטרוניקה הבידורית.

הדוח מצביע על 7.4 מיליארד מנויים סלולריים ברבעון השלישי של 2015, גידול של 5% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. ברבעון השלישי הודו צמחה ב-13 מיליון מנויים, אחריה סין עם 7 מיליון, ארה"ב 6 מיליון, מיינמאר 5 מיליון וניגריה 4 מיליון.

מתוך כל המכשירים שנמכרו ברבעון השלישי - 75% היו סמארטפונים, מה שאומר שיש עדיין ביקוש למכשירים סלולריים שהם לא סמארטפונים. מצד שני, ישנו גידול מ-40% ל-45% בכמות מכשירי הסמארטפונים בעולם ברבעון השלישי, כך שליצרני הסמארטפונים יש עוד הרבה מקום לצמוח.

הדור הרביעי צובר תאוצה

בכל הקשור לחדירת הדור הרביעי, ניתן לראות בבירור כי מספר המשתמשים בעולם רק הולך וגדל וכבר הגיע ל-850 מיליון מנויים, כאשר 120 מיליון מהם הצטרפו רק ברבעון השלישי השנה.

מנויי דור שלישי התווספו גם כן בהיקף של 70 מיליון מנויים, ונראה כי הגידול במנויי הדור השלישי בא בעיקר על חשבון מנויים בדור השני בסלולרי שמספרם הולך ופוחת, כשברבעון השלישי צומצם המספר ב-60 מיליון מנויים.

נתון מעניין של אריקסון צופה שב-2021 הדור החמישי בעולם כבר יתפוס אחיזה בקרב 150 מיליון מנויים. בהתחשב בכך שבשנים 2020-2021 רק נראה התחלה של הקמת רשתות דור חמישי, מדובר בחדירה נאה שכנראה תבוא ברובה ממדינות מזרח אסיה. בכלל, מזרח אסיה מככבת בדוח של אריקסון, ונדמה יותר ויותר ששם מתרחשים השינויים הגדולים בעולם הסלולר.

עם זאת, הסיפור האמיתי של התעשייה הסלולרית מתמקד בצריכת הדאטה. אריקסון צופה ל-7.7 מיליארד מנויי פס רחב סלולרי עד 2021. המספר הזה צפוי להשתוות ואף לעבור את מספר המשתמשים בפס רחב באינטרנט הנייח. כרגע רוב המחשבים הנייחים אינם מגיעים עם חיבור לרשתות סלולריות. הכוונה היא גם למחשבים ניידים. לדעת אריקסון, המגמה הזאת תתשנה, ויותר ויותר מחשבים יעברו לחיבור סלולרי עד 50% ב-2021.

היסטורית הגידול בסלולר הגיע ממדינות אפריקה והמזרח התיכון, אבל המגמות החדשות יצמיחו את התעשייה לא פחות, כאשר הכוונה היא לתחום ה-IOT - Internet Of Things, אותו תחום שגם בזק נכנסה אליו לאחרונה ואשר יהווה את עיקר ההכנסות של חברות הסלולר בעתיד הקרוב, כאשר יותר ויותר התקנים ומכונות ידרשו תקשורת סלולרית.

כיום, 70% מהחיבורים של M2M - Machine-to-Machine נעשים בטכנולוגיית דור שני. באופן טבעי הרשתות האלה הולכות ונכחדות מן העולם, והביקוש הוא לחיבורים יותר מהירים שמסוגלים להתמודד עם העברת מידע הולכת וגדלה.

ככל שהדור הרביעי יהפוך מסחרי יותר ויותר, וככל שמחירי הציוד והרשתות יירדו, כך נראה יותר תקשורת דור רביעי מחליפה את הרשתות הישנות. גם הטכנולוגיות בתחום האנרגיה ישפיעו וסוללות יוכלו להחזיק מעמד עד 10 שנים.

נתון מעניין מתייחס להבדלים בצריכת הדאטה באזורים שונים בעולם. אריקסון מצביעה על כך שהצריכה של מנוי סלולרי בארה"ב בעוד 5 שנים תהיה גבוהה יותר ב-20% ביחס למנוי באירופה, וגובהה פי שלושה ביחס למשתמש הממוצע באסיה פסיפיק.

בהרבה רשתות סלולריות היום, יו-טיוב אחראית ל-50-70% מהתנועה ברשתות - נתון מדהים. וידאו בסלולר ימשיך ויגדל כל שנה ב-55% בממוצע בעולם עד 2021 ויהווה 70% מהתנועה.

גם מוזיקה הולכת ותופסת תאוצה, אבל לא בהיקפים שמשפיעים משמעותית על התעבורה. דווקא התעבורה ברשתות החברתיות צפויה לספוג ירידה (יחסית) מ-15% ל-10% ב-2021, בעיקר כתוצאה מהגידול החזק בתעבורת הווידאו.

הנתונים מסבירים גם את התופעה של צריכת תוכן טלוויזיוני דרך מכשירים ניידים כגון סמארטפונים וטאבלטים, כשמסתבר שיותר אנשים מעדיפים לצפות דרכם בתכני וידאו קצרים. מ-2012 ועד היום חל גידול של 70% במספר המנויים שמנצלים את הטאבלט, מחשב נייד או הסמארטפון לטובת צפייה בתוכן טלוויזיוני.

תמרור אזהרה לישראל

לסיכום, הדוח של אריקסון הוא תמרור אזהרה נוסף עבור מקבלי ההחלטות בישראל. בעולם ישנם 95 מפעילים סלולריים שכבר השיקו את הדור הבא של הדור הרביעי, מה שקרוי LTE-Advanced) LTE-A). מדובר בטכנולוגיה שמאגדת תדרים מתחומים שונים לטובת הגדלת הקיבולות והמהירויות ברשת עד ל -300 מגה ביט בשנייה.

חלק מהמפעילים כבר הקצו 60 מגה לטובת האבולוציה המתבקשת לנוכח הגידול בדרישות לתעבורת אינטרנט. ישראל נמצאת במקום לא טוב בהתפתחות הזאת. לנוכח הפיגור בהכנסת הדור הרביעי ולנוכח הפיגור בהקצאות התדרים, והעובדה שהמפעילים בישראל רק מקצצים בהשקעות, משרד התקשורת צריך להתעשת ולהבין את הנזק שנגרם לנו כמדינה כתוצאה מהיעדר מדיניות ארוכת-טווח, שלוקחת בחשבון גם את צרכי התעשייה.

מספר משתמשי הסלולר בעולם
 מספר משתמשי הסלולר בעולם