גזית גלוב הפסידה 92 מיליון שקל ברבעון; מזהירה מ"התגברות של משבר פיננסי בעולם"

מתחילת השנה מציגה קבוצת הנדל"ן המניב רווח נקי של 414 מיליון ש' לעומת רווח של 290 מיליון ש' בתקופה המקבילה אשתקד ■ המנכ"לית: "אי אפשר להכחיש שרוסיה מושכת את תוצאות אטריום למטה; כלכלת פינלנד קצת התכווצה, אבל חיזקנו את הפורטפוליו של סיטיקון"

רוחה לוין / צילום: איל יצהר
רוחה לוין / צילום: איל יצהר

גזית גלוב  , חברת הנדל"ן הישראלית השנייה בגדולה במונחי שווי שוק, סיימה את הרבעון השלישי של 2015 בהפסד של 92 מיליון שקל - גבוה מהפסד של 13 מיליון שקל שנרשם ברבעון המקביל אשתקד. בסיכום שלושת הרבעונים הראשונים של השנה עדיין מציגה החברה תוצאות משופרות, עם רווח נקי של 414 מיליון שקל, לעומת 290 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד.

להפסד ברבעון השלישי תרמו בין השאר הפסדי הון של 86 מיליון שקל ממכירת נכסים להשקעה, וכן הפסד של 50 מיליון שקל מפעילות קבלנות הבנייה בישראל, שמבוצעת באמצעות החברה הנכדה הכושלת, קבוצת דורי.

גזית גלוב עוסקת באמצעות חברות בנות בהפעלת קניונים ומרכזיים מסחריים ברחבי אירופה, צפון אמריקה, ברזיל וישראל. מתחילת השנה השקיעה החברה 8.55 מיליארד שקל ברכישה ופיתוח של נכסים חדשים, וכן בשיפוץ והרחבה של נכסים קיימים. סכום זה כולל ברובו השקעה של 6 מיליארד שקל ברכישת רשת המרכזים המסחריים הנורבגית סקטור על ידי חברת סיטיקון, שגזית גלוב מחזיקה ב-43% ממניותיה.

רכישת סקטור, לצד איחוד לראשונה בדוחות של תוצאות החברה הבת אטריום, שפועלת במזרח אירופה, הובילו את גזית גלוב להציג ברבעון השלישי הכנסות נטו מפעילות השכרה (NOI) בהיקף של 1.07 מיליארד שקל, המשקפות צמיחה של 27% לעומת הרבעון המקביל. מבט על הנתונים התפעוליים של כלל החברות הבנות, מגלה כי בעוד שבארה"ב ובקנדה השיגו מתחילת השנה החברות הבנות אקוויטי וואן ופירסט קפיטל רילטי עלייה מרשימה של 4.1% ו-5.1% בהתאמה בתזרים נטו מנכסים זהים, הרי שבסקנדינביה הציגה החברה הבת סיטיקון תוספת של 0.6% בלבד לתזרים.

"לא חלו פיגורים בתשלומי שכ"ד"

עם זאת, את המכה הקשה ספגה חברה בת אחרת, אטריום, שהציגה ירידה של 12% בתזרים נטו מנכסים מניבים, בשל חשיפתה לרוסיה, שחווה משבר כלכלי חמור. המשבר באירופה, שמהווה כ-47% מפעילותה של גזית גלוב במונחי NOI, מקבל דגש מיוחד בדוח הדירקטוריון של החברה.

"התגברות מחודשת של משבר פיננסי בעולם, ובעיקר באירופה, עלולה להשפיע על פעילות הקבוצה, תוצאותיה ומצבה הכספי. זאת, לרבות כתוצאה מירידה אפשרית בתוצאותיה התפעוליות ובתזרים שלה, ירידה בשווי של מניות חברות הקבוצה הציבוריות והיכולת של החברות לגייס חוב והון משוקי ההון והבנקים. כן היא עלולה לגרום לירידה בשווים ההוגן של הנדל"ן להשקעה והנדל"ן להשקעה בפיתוח של הקבוצה", כותבת גזית גלוב.

בינתיים מציינת הנהלת גזית גלוב, בראשות המנכ"לית רוחה לוין, כי נרשמת יציבות בשיעורי התפוסה בנכסיה ועלייה בדמי השכירות הממוצעים, וכן כי לא חלו פיגורים משמעותיים בתשלומי דמי השכירות, באופן שיש בהם כדי להשפיע מהותית על הכנסותיה.

לדברי לוין, "אי אפשר להכחיש שרוסיה מושכת את תוצאות אטריום למטה. אבל האסטרטגיה שלנו היא לשמור על תפוסה גבוהה בקניונים כמעט בכל מחיר, כי מתישהו תבוא ההתאוששות, וצריך לזכור שהיא מהווה רק 4% מההכנסות שלנו".

לוין גם ממליצה לקחת בפרופורציות את ההאטה בפינלנד, שאחראית ל-9% מהכנסות הקבוצה. "כלכלת פינלנד קצת התכווצה, אבל עדיין מדובר על מדינה עם תל"ג שהוא אחד הגבוהים באירופה. בזמנים כאלה עדיף להיות במקומות יותר אורבניים, ואנחנו מכרנו שם נכסים ב-95 מיליון אירו, ובמקביל חיזקנו את הפורטפוליו של סיטיקון בצורה מאוד משמעותית, עם הרכישה של סקטור הנורבגית".

2 גופים מתעניינים בנכסים בישראל

במקביל, פועלת לוין למכירת פורטפוליו הנכסים של גזית בישראל, שכולל עשרה קניונים (הפועלים תחת המותג G) וכן קרקעות לפיתוח. בחודש אוגוסט קיבלה החברה מספר הצעות לא מחייבות לרכישת הפעילות, שנבחנות על ידה מאז. ל"גלובס" נודע, כי את ההצעות שהתקבלו ממשקיעים ישראלים דחו בגזית גלוב על הסף, בשל מחיר נמוך מהמבוקש.

אלו שכן נכנסו לחדר המידע ומבצעים כעת בדיקת נאותות הם שני גופים אמריקאיים, שהצעותיהם עמדו כנראה בציפיות הנהלת גזית גלוב. לאחר בדיקת הנאותות, שתסתיים כנראה בקרוב, יחליטו הגופים האמריקאיים אם להמשיך בתהליך הרכישה.

מניית גזית גלוב נסחרה היום בירידה של 0.5% והשלימה ירידה של כ-13% מתחילת השנה. החברה נסחרת לפי שווי שוק של 7 מיליארד שקל, כשהיא מציגה בדוחותיה שווי נכסי נקי של 9.9 מיליארד שקל ושווי נכסי נקי מתואם של 7.4 מיליארד שקל.

הקטסטרופה בדורי בניה: הפסידה 72 מיליון ש' ברבעון השלישי ומאלצת את גזית גלוב לתמוך בה ב-120 מיליון ש' נוספים

קבוצת גזית גלוב ממשיכה להנשים את זרוע הביצוע המקומית שלה, דורי בניה, שסובלת בשנתיים האחרונות מהפסדים כבדים עקב ליקויים קשים בתפקודה. היום דיווחה גזית גלוב כי הסכימה להעמיד לחברה הנכדה, קבוצת דורי (החברה האם של דורי בניה), הלוואה של 120 מיליון שקל נוספים למשך שנתיים.

מרבית כספי ההלוואה, 106 מיליון שקל, ישמשו את קבוצת דורי כדי לרכוש מדורי בניה את הבעלות על חברת רום גבס, שמשמשת כקבלן ראשי בביצוע עבודות גמר ומערכות במבנים, בכלל זה עבודות גבס, בטון ופלדה, התקנת תקרות אקוסטיות, ריצוף, חשמל, אינסטלציה, מיזוג אוויר ועוד. לדברי רוחה לוין, מנכ"לית גזית גלוב, העסקה שנבחרה מהווה את החלופה הטובה ביותר עבור כלל בעלי מניות גזית גלוב.

עד להשלמת רכישת רום גבס, תעמיד קבוצת דורי לדורי בניה הלוואת גישור של 60 מיליון שקל. עסקה זו מתווספת לסכום עתק של 590 מיליון שקל שהזרימה קבוצת דורי מאז פברואר אשתקד, כך שבסך הכול גבתה הקטסטרופה הכלכלית בדורי בניה הזרמות הון של כ-700 מיליון שקל מגזית גלוב.

קבוצת דורי סיימה את הרבעון השלישי של 2015 בהפסד של 60 מיליון שקל, שהשלים הפסד של 99 מיליון שקל בשלושת הרבעונים הראשונים של 2015, והפסד של 375 מיליון שקל מתחילת 2014. דורי בניה עצמה רשמה ברבעון השלישי הפסד של 72 מיליון שקל, שהשלים הפסד של 567 מיליון שקל מתחילת 2014. יש להדגיש כי הפסד של 180 מיליון שקל שרשמה החברה בתשעת החודשים הראשונים של השנה, כולל בתוכו הוצאות מימון רעיוניות בסך 21 מיליון שקל בגין הלוואות הבעלים שקיבלה מקבוצת דורי, וכן הוצאות מסים נדחים של 8 מיליון שקל בגין המרת ההלוואות למניות החברה.

פרויקטים הפסדיים

אשתקד נאלצה דורי בניה לבצע הפרשות עתק, בעקבות כשלים חמורים שנמצאו בהערכת העלות העתידית של פרויקטים שמקימה החברה עבור יזמי נדל"ן ברחבי הארץ. כך התברר, כי החברה תמחרה את עלות הפרויקטים בחסר בעת החתימה על חוזי הקמתם, וכעת נדרשת להשלימם תוך שההכנסות מהם נמוכות בהרבה מעלות הקמתם. ההפסדים בשנה הנוכחית נובעים מהתמשכות לוחות הזמנים של הפרויקטים, וכן מההערכה להוצאות נוספות ועלויות נלוות שהיא נדרשת לשלם בשלב מסירת הדירות באותם הפרויקטים. בחודשים האחרונים נמצאת דורי בניה בתהליך מואץ של השלמה ומסירה של מספר פרויקטים הפסדיים, וכבר מסרה יותר מאלף דירות מתחילת השנה.

בעקבות הזרמות ההון העצומות מקבוצת גזית גלוב, הציגה דורי בניה בתום הרבעון השלישי הון עצמי בגובה 159 מיליון שקל וחוב בנקאי בסך 33 מיליון שקל בלבד. זאת, כאשר בקופתה מזומנים בהיקף של 92 מיליון שקל. עם זאת, היא נדרשת להון נוסף כדי להמשיך ולהקים את הפרויקטים ההפסדיים, עליהם התחייבה בפני היזמים.