פקיד האוצר שתמך בתקציב הביטחון מונה ליו"ר רשות החשמל

נח הקר מכהן כסגן הממונה על התקציבים באוצר, וכאחראי על ענייני הביטחון, הוא עובד באגף התקציבים מזה 8  שנים

שר האנרגיה ד"ר יובל שטייניץ החליט למנות את נח הקר ליו"ר רשות החשמל החדשה שתקום במשרד האנרגיה. זאת, לאחר שקיים התייעצות עם שר האוצר משה כחלון כמתבקש על פי החוק. בכוונת השר להביא את המינוי לאישור הממשלה בהקדם, על מנת שייכנס לתפקידו כבר בחודש הבא.

הקר יחליף את היו"רית המכהנת עו"ד אורית פרקש הכהן. זו הודחה מתפקידה במסגרת חוק ההסדרים האחרון, בו הוחלט לאחד את רשות החשמל, שעד כה תפקדה כרשות עצמאית, עם יחידת מינהל החשמל הכפופה למשרד האנרגיה.

הקר (34) משמש כיום כסגן הממונה על התקציבים באוצר, וכאחראי על ענייני הביטחון, הוא עובד באגף התקציבים מזה 8 שנים. הוא בעל תואר שני במדע המדינה מהמכללה לביטחון לאומי, וכן תואר ראשון בכלכלה ומדעי החברה מאוניברסיטת בר אילן. הוא נשוי ואב לשלושה. לאחרונה מילא הקר תפקיד מפתח בהשגת ההסכם בין האוצר ומשרד הביטחון על מתווה תקציב הביטחון בשנים 2015-2020.

הקר הפתיע רבים באוצר כשנקט בנושא עמדה שונה מעמדתו של הממונה עליו, ראש אגף התקציבים אמיר לוי. תמיכתו של הקר בסיכומים עם משרד הביטחון הקלה על שר האוצר להתמודד עם הביקורת המקצועית שנשמעה מכיוונם של לוי ושל מנכ"ל משרד ראש הממשלה אלי גרונר.

גורמים במשק החשמל ביקרו היום את מינויו של הקר וטענו כי " לא ניתן למנות אדם ללא הבנה במשק החשמל לתפקיד הדורש הבנה מקצועית כה עמוקה". לטענתם, "להקר יש אולי רקע במודלים פיננסיים, אך אין לו ניסיון במגזר העסקי, והוא נעדר הניסיון המעשי-מקצועי הנדרש לתפקיד, כמו למשל הבנה בכלכלת חשמל, משקי אנרגיה, מודלים תעריפיים, מימון וכו".

היו"רית היוצאת אורית פרקש הכהן כיהנה קודם לכן כיועצת המשפטית של רשות החשמל וגם קודמיה בתפקיד באו מהתחום.

בכנס של רשות החשמל שהתקיים מוקדם יותר השבוע, כשכבר היה ברור שהקר הוא המועמד המוביל לכהן כיו"ר רשות החשמל, חולק פלייר בו נכתב כי "השכל הישר מחייב לוודא מראש כי האדם שיכהן כרגולטור הבא יהיה כלכלן או פיננסייר בכיר ומנוסה בתחום אחריותו העתידי".

עוד נכתב, כי "מינוי הזוי של נער אוצר צעיר לתפקיד כה רגיש וקריטי במשק, ללא ניסיון במימון ובפיננסים וללא ניסיון במגזר האנרגיה או במגזר העסקי - יביא לכך שהכאוס במשק החשמל והגז רק יגדל ויתעצם".

שטייניץ הדגיש את חשיבות מהלך הקמת הרשות החדשה, וציין כי איחוד הרגולטורים השונים במשק החשמל תחת קורת גג אחת, "יבטיח את פעילותו השוטפת של המשק, יאפשר את קידומם המהיר של מהלכים להגדלת הביטחון האנרגטי של ישראל, וכן לשילובן המהיר של אנרגיות מתחדשות בתמהיל יצור החשמל ואת יישום מדיניות הממשלה במשק החשמל".  

על התפקיד החדש התמודדו על-פי פרסומים גם נורית גל, סמנכ"לית חשמל ורגולציה ברשות החשמל, ד"ר אילן סולימאן, מי שכיהן בעבר כסגן יו"ר הרשות ומוריס דורפמן, סגן ראש המועצה הלאומית לכלכלה.

בהודעת המינוי שפרסם משרד האנרגיה צוין כי בתחילת דרכו באוצר ליווה הקר את תהליך הקמתה וגיבושה של רשות המים משנת 2007 ואילך, ובכלל זה את תהליך הכללתם של גופים ממשרדי ממשלה שונים לתוך הרשות החדשה. בתקופתו באגף התקציבים באוצר מילא הקר שני תפקידים בכפיפות למנכ"ל משרד האנרגיה הנוכחי שאול מרידור. באוצר אמרו היום כי למרות היכרותו הממושכת עם מרידור, צפוי הקר להביע עמדות עצמאיות ומקוריות וצפו כי למרידור "לא יהיה נוח עם נח".