יאהו שוקלת למכור את עסקי החיפוש והפרסום של הפורטל

דירקטוריון החברה יפרסם בחודש הבא תוכנית אסטרטגית חדשה בניסיון להבריא את החברה, שאיבדה במהלך השנה החולפת כשליש מערכה

מריסה מאייר, מגוגל ליאהו / צילום: בלומברג
מריסה מאייר, מגוגל ליאהו / צילום: בלומברג

הדירקטוריון של יאהו  ישקול מכירה של העסקים המקוונים העיקריים של החברה בשורה של פגישות שיחלו היום (ד'), כך מסר ה"וול סטריט ג'ורנל". הדירקטוריון ידון בשאלה האם לדבוק בתוכנית הפיצול של האחזקות של יאהו בחברת עליבאבא, למצוא קונה לעסקים האינטרנטיים של יאהו, או שני הדברים גם יחד. נציגי החברה סירבו להגיב על הידיעה.

מנכ"לית יאהו, מריסה מאייר, תכננה להשלים את הפיצול עד לחודש ינואר, והבטיחה לעדכן את המשקיעים לגבי האסטרטגיה שלה ליתר הנכסים של הפורטל המדשדש. על מאייר מופעלים כעת שוב לחצים מצד קרן ההשקעות האקטיביסטית Starboard Value, שאיימה בחודש שעבר לצאת למאבק אם המנכ"לית לא תערוך שינויים קיצוניים בתוכניותיה, לרבות המכירה של עסקי החיפוש והפרסום של החברה. בשלוש השנים שבהן מאייר הנהיגה את יאהו, היא לא הצליחה להבריא את החברה. על פי התחזית, הכנסותיה של יאהו צפויות לרדת ב-8% בשנת 2015. השנה ירדו מניות החברה ב-33%.

רוב הערך של החברה קשור להחזקותיה בענקית המסחר המקוון מסין - עליבאבא. במכתב מ-19 בנובמבר, Starboard העריכה כי שווי השוק של יאהו עומד על 31.2 מיליארד דולר. עוד העריכה, כי ללא ההחזקות בעליבאבא, המזומן והאחזקות החלקיות ביאהו יפן, עומד שווי הליבה של עסקי יאהו על כ-2 מיליארד דולר.

הכישלון של מאייר

מאז נכנסה מאייר לתפקידה היא הוסיפה שירותים עבור מכשירי טלפון ומחשבי טאבלט, כלים חדשים למפרסמים ותוכן מדיה בניסיון למשוך קהלים ומשווקים. אך החברה איבדה נתח שוק בתחום הפרסום, למשל במובייל, לטובת יריבות כמו פייסבוק וגוגל. באוקטובר יאהו אמרה כי היא תעדכן את בעלי מניות בדבר תוכנית אסטרטגית חדשה לתקופה שלאחר ההנפקה של עליבאבא בשיחה הבאה על הדוחות הכספיים, הצפויה בינואר.

כמו כן, יאהו איבדה מספר מנהלים בכירים בחודשים האחרונים, לרבות ז'קלין ריסיס, מנהלת הפיתוח הראשית של יאהו, שעברה להתמקד במכירת עליבאבא. רוב בארט, שהוביל את האסטרטגיה של החברה בתחום המדיה, עזב גם הוא. ואילו קתי סאביט, ששימשה כמנהלת השיווק הראשית של יאהו, עזבה את החברה בראשית השנה.

"עסקי הליבה בנסיגה מתמדת"

עסקי הליבה של יאהו שווים כ-1.9 מיליארד דולר, לא כולל כ-5.8 מיליארד דולר במזומן הצפויים בסוף שנת 2016, זאת בנוסף להנחות צמיחה מסוימות, כך כתב בריאן ויזר, אנליסט בקבוצת Pivotal Research. "אין זה בטוח כלל שניתן יהיה לממש את הערך", הוסיף. "עסקי הליבה של יאהו נמצאים בנסיגה מתמדת".

המכתב של Starboard שפורסם בנובמבר התייחס ל"שיחות ופגישות פרטיות רבות" שנערכו עם יאהו השנה, ולתסכול הגובר של האקטיביסטים מסירובה של החברה לערוך שינויים בתוכניות שלה למרות הירידה במחיר המניה.

הקרן הכפילה את אחזקותיה ביאהו ברבעון השלישי, לאחר שמכרה קודם לכן חלק מהן. היא משקיעה בדרך כלל בחברות בעלות שווי שוק נמוך או בינוני הנסחרות, לדעתה, בחסר, ודוחפת את המנהלים והדירקטורים לערוך שינויים כמו לפצל יחידות ולמכור נכסים.

המספרים של יאהו
 המספרים של יאהו