צפו בטבלאות: עשרות מיליארדי ש' נפדו מקרנות נאמנות ותעודות סל

מדובר במעל ל-10% מהנכסים בכל אחד מהאפיקים מתחילת השנה ■ בנובמבר נפדו מהקרנות המסורתיות כ-725 מיליון שקל, והקרנות הכספיות חוו דרמה גדולה, עם נטישה של כ-1.3 מיליארד שקל

סמי בבקוב / צילום: איל יצהר
סמי בבקוב / צילום: איל יצהר

בתחילת 2015 נוהלו בקרנות הנאמנות נכסים בשווי כולל של כ-261.5 מיליארד שקל, ואילו בתעודות הסל נוהלו נכסים בהיקף כולל של כ-118.1 מיליארד שקל. מאז קרה הרבה בשוק ההון המקומי, ואף יותר בשוקי הון מובילים בעולם, שרשמו תשואות שליליות בכמה מהחודשים. ביחד עם הריבית האפסית השוררת במשק וחוסר פוטנציאל בחלק מהאפיקים הסולידיים, כל אלו הובילו לשינוי בטעמי המשקיעים והיועצים, וכפועל יוצא ל"תזוזת יבשות" של ממש שבאה לידי ביטוי בפדיונות בשיעור של כ-10% הן בקרנות הנאמנות והן בתעודות הסל. כספית, מדובר בפדיונות של מעל ל-26 מיליארד שקל בקרנות הנאמנות, בעוד שבתעודות הסל נרשמו פדיונות של כ-11.9 מיליארד שקל.

מבחינה זו, נובמבר לא בישר על שינוי מגמה ב-2015, נהפוך הוא. הקרנות המסורתיות, ללא הקרנות הכספיות והמחקות, פדו בחודש החולף כ-725 מיליון שקל - חודש שביעי ברציפות של פדיונות בקרנות אלה.

למול זאת, הקרנות המחקות, שצומחות באופן קבוע על רקע מגמה גוברת של ניהול השקעות באופן פסיבי באמצעות מעקב אחר מדדים, עדיין בעיקר דרך תעודות סל - רשמו גיוסים של כ-96 מיליון שקל. זאת, על אף פדיונות של מעל 130 מיליון שקל בנובמבר בקרנות שמחקות מדדי אג"ח מדינה, שנפגעו במחצית השנה מעליית התשואות והמשיכו במגמה השלילית.

ומה קרה בנובמבר בקרנות הכספיות? אלה המשיכו את מגמת הפדיונות שמאפיינת אותן השנה, כשבחודש החולף נפדו מהן כ-1.3 מיליארד שקל. בסיכום חודשי נפדו מכלל קרנות הנאמנות כ-2 מיליארד שקל, כך שסך הכספים המנוהלים בשוק זה עומד בסוף נובמבר על כ-235 מיליארד שקל.

נתעכב לרגע על הקרנות הכספיות - נסון לסוף נובמבר מנוהלים בקרנות אלה נכסים בהיקף כולל של כ-28.1 מיליארד שקל. מספר זה מגלם בתוכו דרמה גדולה, עם נטישה של עשרות מיליארדי שקלים כתוצאה מהריביות האפסיות ששוררות במשק. מתחילת השנה נפדו מהכספיות נכסים בהיקף של כ-22.6 מיליארד שקל, כשבשקלול התשואות שנרשמו בקרנות אלה, מתברר שב-11 החודשים הראשונים של השנה סך הנכסים שמנוהל בהן הצטמק בכ-26 מיליארד שקל.

כך, בשורה התחתונה פדו קרנות הנאמנות סך של כ-2.1 מיליארד שקל בחודש נובמבר, שבשקלול עשרת החודשים שקדמו לו מובילים לפדיונות בהיקף כולל של כ-26.1 מיליארד שקל מתחילת השנה, כאמור.

תמונת הגיוסים ולחילופן הפדיונות אינה אחידה - ישנם כאלו שמסמנים לעצמם חודש נובמבר מוצלח ושנה חיובית מאוד עד כה. ארבעה גופים בולטים לחיוב בצמרת המגייסים בשוק הקרנות החודש, ובית ההשקעות מור בראשם. בנובמבר המשיך מור את המומנטום החיובי שבו הוא נמצא כשגייס כ-766 מיליון שקל - יותר מסך כל הגיוסים של יתר הגופים המגייסים בנובמבר: ילין לפידות (שגייס כ-212 מיליון שקל), אילים (199 מיליון שקל) ורוטשילד (126 מיליון שקל). לצד אלה, נציין גם את מיטב דש ופסגות שגייסו בנובמבר סכום תלת ספרתי לקרנות המסורתיות שלהן.

מנגד, הראל פיא ואלטשולר שחם ממשיכים לבלוט לרעה בפדיונות. בחודש נובמבר הובילו שתי החברות את הפדיונות בקרנות המסורתיות, כשפדו כ-662 מיליון שקל ו-562 מיליון שקל, בהתאמה. בשקלול התוצאות בקרנות הכספיות ובקרנות המחקות, קרנות הנאמנות של הראל פיננסים רשמו תוצאות חלשות אף יותר, עם פדיונות של כ-951 מיליון שקל בחודש אחד בלבד, כשקרנות הנאמנות של אקסלנס בולטות אף הן לרעה עם פדיונות כוללים של כ-735 מיליון שקל.

5 גופים גייסו מתחילת השנה

ומה קורה מתחילת שנה? הכוכבות המרכזיות בשוק הן חברות הקרנות של ילין לפידות, אלומות, מור ואילים - שגייסו כל אחת מעל למיליארד שקל מתחילת השנה. בילין לפידות, שממשיך שנים מצוינות בשלל תחומי הפעילות בהם הוא עוסק, מדובר בגיוסים של כ-3.8 מיליארד שקל; אצל אלומות מדובר ביותר מ-2 מיליארד שקל; במור גייסו מעל ל-1.6 מיליארד שקל; וקרנות אילים - כמיליארד שקל. גם בית ההשקעות רוטשילד הקטן יכול לסמן 'וי' על 2015 עד כה, עם גיוסים של כ-200 מיליון שקל מתחילת שנה.

כל יתר הגופים רשמו בתקופה זו פדיונות. מתחילת השנה בולט לרעה גוף אחד: הראל פיא, שפדה כ-7.9 מיליארד שקל, מתוכם 3 מיליארד שקל בקרנות המסורתיות.

אחריו ברשימה שלושה גופים מהגדולים בשוק - וכאלה שמכונים "סופרמרקטים" שמציעים את כל סוגי הקרנות - מיטב דש, פסגות ואקסלנס, אשר פדו מתחילת שנה כ-5.8 מיליארד שקל, 4 מיליארד שקל ו-3 מיליארד שקל, בהתאמה. ואולם, הם לא בהכרח ניצבים לצד הראל בתחתית דירוג הביצועים מתחילת השנה, שכן נפדו מהקרנות המסורתיות שלהם "רק" כמה מאות מיליוני שקלים כל אחד.

כך, בבחינת נתוני הפדיונות בקרנות המסורתיות, מתגלה ש-2015 לא מאירה פנים לא רק להראל אלא גם לאי.בי.אי, מנורה מבטחים ואלטשולר שחם - שמהקרנות המסורתיות שלהם נפדו עד כה השנה כ-3.4 מיליארד שקל, 2.6 מיליארד שקל ו-2.4 מיליארד שקל, בהתאמה. נורה מבטחים פיננסים מנהלת כבר פחות מ-10 מיליארד שקל (ירדה החודש מתחת לרף זה בנכסים), כשאי.בי.אי מנהלת כ-12.1 מיליארד שקל.

זרימה לתעודות סל על מניות בחו"ל

בדומה לקרנות הנאמנות שרחוקות מהשיא שרשמו בסוף פברואר השנה - אז נוהלו באמצעותן נכסים בשווי של כ-267.7 מיליארד שקל, גם תעודות הסל רחוקות עתה מהשיא שקבעו באותו חודש, ברמה של כ-121.6 מיליארד שקל. על פי נתוני איגוד תעודות הסל בלשכת המסחר, בחודש נובמבר 2015 פדה שוק התעודות במצטבר כ-280 מיליון שקל, ומתחילת השנה הפדיונות מגיעים להיקף כולל של כ-11.9 מיליארד שקל.

גם בשוק זה יש מקבילה לקרנות הכספיות - תעודות הפיקדון, שלאור הריבית הנמוכה במשק רשמו בנובמבר פדיונות של כ-896 מיליון שקל, ומתחילת שנה - כ-14.8 מיליארד שקל. עם זאת, לדברי רונן סולומון, מנהל תחום פיננסים ושוק ההון באיגוד לשכות המסחר, "ישנה מגמה בולטת השנה, בהמשך ל-2014, להפניית השקעות חדשות לתעודות סל שעוקבות אחר מדדי מניות בחו"ל".

באיגוד מציינים כי "בנובמבר הושקעו מעל 940 מיליון שקל נטו בתעודות סל על מדדי חו"ל, כשמתחילת השנה מדובר בכ-3.7 מיליארד שקל". ואולם, הריצה למדדי מניות בחו"ל לא מורגשת בהקשר של ישראל, כאשר "בנובמבר נפדו כ-310 מיליון שקל מתעודות סל על מדדי מניות בארץ, ומתחילת השנה מדובר בפדיונות של כ-1.2 מיליארד שקל", מציינים באיגוד לשכות המסחר.

הגיוסים והפדיונות
 הגיוסים והפדיונות