"פרויקט צמיחה": תערוכת יחיד לצורפת דניה צ'למינסקי

תערוכת היחיד של דניה צ'למינסקי בגלריה פריסקופ בת"א מציגה תכשיטים עם צמחים חיים

אחרי שעבדה בעץ ובחומרים דוממים, והציגה תכשיטים בעלי נוכחות מסיבית, עושה הצורפת דניה צ'למינסקי תפנית, ומציגה את התערוכה "IN PROCESS - פרויקט צמיחה", שתיפתח בשבת הקרובה בגלריה פריסקופ בתל-אביב.

צ'למינסקי חוקרת בעבודותיה נושאים פיזיים ואנושיים. בתערוכה היא מציגה "סיכות הנבטה" ויוצרת שילובים מורכבים בין הטבעי והסינטטי. 130 עיגולים עשויים פליז, מזכירים בגודלם ובצורתם צלחות פטרי, המשמשות לניסויים במעבדה. בתוכם היא משבצת זרעי שעועית ומנביטה אותם.

לדבריה, "זהו חיבור בין שתי מערכות. האחת מתוכננת ומדויקת מאוד. מעשה ידי אדם. והשנייה היא מעשה הטבע. החיבור למעגל הוא חיבור למחזוריות של מעגלי חיים".

צ'למינסקי פועלת ביצירה זו מתוך ניסיון ליצור בתחום הבלתי ניתן לשליטה שמקורו בטבע. המפגש בין המתכת לנבט ריתק אותה: "לפעמים המתכת עוטפת, מערסלת את הצמח, לפעמים היא דוקרת אותו. הגבולות מטושטשים ולא ברור תמיד מי תומך במי".

צ'למינסקי, שנולדה במקסיקו ועלתה ארצה ב-1970, משלבת כאן את שני התחומים שמהם צמחה: היא בוגרת האוניברסיטה העברית במדעי החיים ולמדה צורפות במכללת אמנית, המשיכה בלימודי עיצוב בארה"ב ובשנקר. תכשיטיה זכו בפרסים, ובימים אלה היא משתתפת גם בתערוכת "תכשיט ישראלי 7 - חומרי הזמן", המוצגת במוזאון ארץ ישראל.

פריסקופ - גלריה לעיצוב עכשווי, בן יהודה 176 תל-אביב.