מבחן דרכים: סקודה סופרב החדשה - יותר בפחות

עם ממדים חיצוניים ופנימיים של מכונית פאר, מראה ייצוגי, מנוע קטן אך נמרץ ותג מחיר נמוך משל הדגם היוצא, הדגם ההתחלתי של סקודה סופרב עתיד להכות הרבה גלים בפלח רכבי הציים

התחרות בפלח מכוניות המנהלים הישראלי מזכירה את אפריקה בשיא עונת היובש: עדרים ענקיים נאספים סביב בורות מים עכורים שהולכים ומתייבשים, ומנהלים מלחמת קיום אכזרית על הזכות לשתות. גם פלח מכוניות המנהלים הישראלי התייבש דרמטית בעשור האחרון בשל התחרות העזה מצד רכבי הכביש-שטח. רוב הלקוחות הנותרים הם מקבלי רכב צמוד, שבחירתם מוכתבת משיקולים ארגוניים קשיחים, או לקוחות פרטיים עם העדפות מסורתיות.

על השוק המתכווץ, שהיקפו כמה אלפים בשנה, מתמודדים בארץ לא פחות משמונה מותגים, וכצפוי התחרות ביניהם עזה ואכזרית. זו דווקא בשורה טובה ללקוחות הקצה בישראל, שזוכים כיום לקבל תמורה הרבה יותר מרשימה עבור כספם לעומת העבר.

סקודה סופרב החדשה היא דוגמה מייצגת. הדור הקודם נמכר במחיר של 178 אלף שקל לרמת אבזור בסיסית. הדור החדש מגיע עם תג מחיר התחלתי של 159 אלף שקל בלבד. הביצועים שלו טובים יותר משל הדגם היוצא, הוא יותר חסכוני והממדים יותר ייצוגיים עם אורך של 4.86 מ' ובסיס גלגלים באורך 2.84 מ' - נתונים קרובים מאוד לאלה של אאודי A6, שמחירה כפול.

כל המטראז' השופע ארוז בתוך אחד העיצובים הנאים ביותר בפלח. המעצבים נטשו את המראה המוזר ונטול הפרופורציות של הדגם היוצא ולא נפלו במלכודת העיצובים הכמו-שריריים, שהפכו כיום לאופנה. במקום זאת, קיבלה המכונית מראה מינימליסטי חד, מודרני ומפוסל, עם פרופורציות מאוזנות היטב, שמדגישות את הממדים הגדולים. אם בעבר הסופרב הייתה (אולי במתכוון) האחות הלא אטרקטיבית של הפאסט, הרי שכיום, לטעמנו ולטעמם של הצופים ברחוב, היא מאפילה בקלות על אחותה הקופסתית.

 

תא הנוסעים שומר על המסורת של סקודה ומציג מרחב פנימי כמעט מוגזם, אם יש דבר כזה. מרווח הראש לא מקפח נוסעים בגובה 1.9 מ', הספסל האחורי יכול לאכלס שלושה מבוגרים בגודל מלא וגם אם יפשטו את רגליהם קדימה הם יתקשו להגיע למסעד המושב שלפניהם. כבר נסענו במכוניות פאר של חצי מיליון שקל, שהציעו הרבה פחות מרחב מאחור.

המרחב בתא המטען משעשע. מתחת לדלת האחורית שמתרוממת ונסגרת חשמלית ביחידה אחת (להבדיל מהמבנה המפוצל של הדגם היוצא), מסתתר חלל הטענה רחב, עמוק ושטוח בנפח 625 ליטר, כאשר קיפול המושב האחורי יוצר נפח הטענה עצום של כ-1760 ליטר. כל מה שצריך זה להכניס פנימה מזרון כפול ולהפוך את תא המטען לפיתרון מזדמן ללינה זוגית.

גם עיצוב התא קפץ מדרגה. למעט הגרפיקה המסורתית המיושנת של לוח המחוונים, עמדת הפיקוד נראית עדכנית עם מערך שימושי ועשיר של צגי מידע, מסך מגע ומתגי שליטה. איכות הייצור, החומרים ובידוד הרעשים מיישרת קו עם המיטב של קבוצת פולקסווגן, הצבעים הבהירים נעימים לעיין, המושבים הקדמיים החשמליים עונים על כל בקשה ארגונומית וחבילת האבזור כולל מערך עדכני (וטורדני) של מערכות התרעה ובטיחות לטובת מאותגרי נהיגה.

האבזור התקני ברמה הזו אמנם לא כולל גג חשמלי - שמוצע כיום ברוב המכוניות ברמת מחיר דומה - אבל אפשר להתנחם בצמד מטריות מקוריות וממותגות, שנשלפות מתוך תאים ייעודיים במסגרת הדלתות, ממש כמו ברולס רויס.

המנוע בדגם ההתחלתי שלקחנו למבחן הוא 1.4 ליטר טורבו מדור אחרון, עם הספק של 150 כ"ס ומומנט של 25 קג"מ. זו משוכה פסיכולוגית לא קטנה עבור מקבלי רכב צמוד בציי רכב בישראל, שבהם נפח המנוע שווה ערך לסטטוס ניהולי. זו גם אבן נגף ללקוחות מסורתיים, שבקושי השתכנעו לרדת מנפח קלאסי של 2 ליטר ל-1.8 ליטר או ל-1.6 ליטר.

אבל כאן שולפת הסופרב שני קלפים חזקים. הראשון הוא תיבה אוטומטית כפולת מצמדים מדור חדש, שמגיבה ברהיטות ובזריזות לפקודות רגל לא עקביות במצבי נהיגה משתנים.

הקלף השני הוא המשקל העצמי: 1,325 קילו בלבד לרכב בגודל כזה הם הישג מרשים, שמאחוריו ניצבת הרבה הנדסה עילית. עם שני היתרונות הללו הצליח מנוע הינוקא בדגם המבחן שלנו להאיץ את המכונית במרץ בעליות, להאיץ מאפס ל-100 קמ"ש ב-8.8 שניות ולהשתלב ללא מאמץ במהירויות השיוט מטילות המורא, שמקובלות כיום (בפועל) בכביש 6.

צריכת הדלק הרשמית נוקבת בממוצע של 20 קילומטרים לליטר, אבל כמקובל במנועי טורבו קטנים, היינו ממליצים להתייחס לנתון הזה באותה הסתייגות שבה אנחנו מתייחסים לנתוני הפליטה. מי שישייט עם רגל נוצה, יפיק צריכת דלק מרשימה של 15-17 קילומטרים לליטר. אבל בנסיעת המבחן שלנו, שכללה לא מעט תנאי עצור סע בפקקים בלתי נסבלים ואזורים הרריים שבהם נדרש הטורבו למתוח את שריריו לעיתים תכופות, צריכת הדלק שלנו צנחה במהירות לכיוון ה-12 קילומטרים לליטר.

הסופרב חולקת את השלדה עם הפסאסט דור אחרון, ולא הופתענו לגלות שהשתיים משדרות תחושה די דומה על כבישי ישראל. מתלי הסופברב מכוילים לספיגה מעט יותר רכה וזה בהחלט יתרון מקומי. המכונית ניטרלה במיומנות את הבורות ומכסי הביוב הבולטים במסלול נסיעת המבחן המקומי מבלי לשלם מחיר גבוה בהתנהגות הכביש, ועם מעט תנודות גוף תחת עומס של פניות הדוקות. ההיגוי נעים ומאוזן, היציבות הכיוונית במהירויות גבוהות היא בליגה גרמנית ובסך הכול זו מכונית נעימה לנהיגה.

מדיניות הדגמים והמחירים של הסופברב בישראל די מבלבלת. יש להניח שלקוחות רבים יפסחו על גרסת ה-160 אלף נטולת התפנוקים וידלגו לרף המחיר של כ-180 אלף, פלוס מינוס. כאן הם יצטרכו לבחור בין גרסת ה-1.4 המאובזרת היטב לבין גרסת האבזור הבסיסי עם מנוע ה-1.8 ליטר ייצוגי וחזק יותר (180 כ"ס). הגרסה המאובזרת של ה-1.8 עולה כ-10,000 שקל יותר מה-1.4. ויש גם דיזלים.

לטעמנו האישי, גרסת ה-1.4 ברמת האבזור הגבוהה מציעה את היחס המאוזן ביותר בין מחיר ואבזור לבין ביצועים, שרלוונטיים לעולם האמיתי.

כך או כך, זו מתמודדת שיש לה פוטנציאל רציני להשגת כתר המכירות בפלח הזה.

סקודה סופרב
 סקודה סופרב

חלק מהמתחרות

אופל אינסינייה 1.6

175 אלף שקל הוא מחיר של דגם הבסיס של האופל אינסינייה, חביבת חברי הכנסת. המודל המשודרג מצויד במנוע 1.6 ליטר טורבו עם 170 כ"ס וממדיו החיצוניים דומים לסופרב, אם כי בסיס הגלגלים קצר יותר. תא הנוסעים פחות מרווח והמנוע החדש נמרץ וחסכוני

פיז'ו 508

ספינת הדגל של פיז'ו עולה 180 אלף בגרסה המאובזרת ומפוארת ומצוידת במנוע 1.6 ליטר טורבו עם 165 כ"ס ותיבת הילוכים מתקדמת. זו מכונית גדולה ומרווחת כמעט כמו הסופרב ואיכות הייצור מוקפדת במיוחד. ביצועיה פחות נמרצים משל הסופרב

פולקסווגן פאסאט

הפולקסווגן פאסאט חולקת עם הסופרב שלדה ומנועים, אולם עיצובה יותר שמרני ורבוע. יש לה תא נוסעים ענק, ביצועים דומים לאלה של הסופרב ורמת גימור פנימית מעט מהודרת יותר. היא יקרה מאחותה, עם מחיר של 180 אלף שקל לגרסת 1.4 ברמת האבזור הבסיסית