גיוסי אג"ח בנובמבר: "רק" 2.3 מיליארד ש' וללא הנפקות פיננסיות

עיקר הגיוס: ממגזר הנדל"ן, בהובלת "האמריקאיות" סטרוברי פילדס, קליין וספנסר ■ היקף גיוסי החוב מתחילת השנה: 52 מיליארד שקל, קפיצה של 26%

בורסת תל אביב / צלם: רויטרס
בורסת תל אביב / צלם: רויטרס

הפעילות האינטנסיבית בשוק גיוסי האג"ח נמשכה גם בחודש נובמבר, במהלכו היקף הגיוסים הצטבר ל-2.3 מיליארד שקל - כך עולה מנתוני חברת מידרוג. במידרוג מציינים כי בנובמבר אשתקד היקף הגיוסים הצטבר ל-5.8 מיליארד שקל, אולם עיקר הסכום הגיע מגיוס ענק שביצעה חברת חשמל ובניטרולו היקף הפעילות בחודש החולף משקף קפיצה של פי שניים לעומת נובמבר 2014.

עוד מוסיפים במידרוג כי נתוני נובמבר נמוכים יחסית לממוצע החודשי שנרשם עד כה ב-2015, ועומד על 4.6 מיליארד שקל, ומייחסים זאת ל"היעדר הנפקות של המגזר הפיננסי וכן בשל פרסום הדוחות הכספיים של הרבעון השלישי". בחודשים קודמים השנה היו חברות הפיננסים, בראשות הבנקים, המגזר הדומיננטי בפעילות גיוסי החוב, ובחברת הדירוג מזכירים כי כעת על הפרק עומדת הנפקה מתוכננת של בנק מזרחי "של אג"ח ראשונה מסוגה בישראל מסוג קוקו (COCO)". במידרוג מציינים כי בסיכום נובמבר בולטת פעילות חברות הנדל"ן, שהיוו יותר מ-70% מסך גיוסי החוב שבוצעו.

הגל מארה"ב יימשך

את אותם גיוסים הובילו חברות הנדל"ן האמריקאיות, בהן סטרוברי פילדס, קליין וספנסר, שגייסו יחד כ-650 מיליון שקל, ולצידן מבין החברות הישראליות בלטה אלוני חץ שגייסה כ-550 מיליון שקל.

בשלב הנוכחי נראה כי פעילות גיוסי החוב המוגברת צפויה להימשך בתקופה הקרובה, כאשר בתחילת דצמבר הספיקה כבר חברת הנדל"ן ביג לגייס כ-220 מיליון שקל, חברת האנרגיה בזן השלימה את השלב המוסדי בגיוס הצפוי להגיע ליותר מ-500 מיליון שקל ודירקטוריון בעלת השליטה בה, החברה לישראל, אישר הקצאת אג"ח פרטית למוסדיים בהיקף של כ-500 מיליון שקל.

עוד על הפרק צפוי להימשך גל גיוסי החוב של חברות הנדל"ן האמריקאיות, בהן אורבנקורפ (Urbancorp) ודלשה קפיטל (Delsha Capital), שכבר פרסמו תשקיפים לקראת גיוסי חוב ראשונים בזירה המקומית. לצידן, הבוקר פרסמה חברת הנדל"ן אדגר מצגת לקראת הרחבה אפשרית של סדרת אג"ח ט' שלה.

ריבית נמוכה - יותר גיוסים

בחברת לידר הנפקות כבר מתחילים לסכם את 2015 כולה, ובמבט על הפעילות בשוק האג"ח הקונצרני מתחילת השנה, עולה כי היקף גיוסי החוב מתקרב ל-52 מיליארד שקל - קפיצה של 26% ביחס לגיוסים בתקופה המקבילה ב-2014. את עיקר הצמיחה מייחסים בלידר לעלייה בפעילות הבנקים, שגייסו השנה עד כה יותר מ-17 מיליארד שקל, ומוסיפים כי גם בניטרול גיוסי הבנקים וחברות ממשלתיות, 2015 מסתמנת כשנה פורייה, עם גיוסים בהיקף של קרוב ל-32 מיליארד שקל, לעומת פחות מ-30 מיליארד שקל שגויסו ב-2014 כולה.

רנן כהן אורגד, מנכ"ל לידר הנפקות, ציין כי "סביבת הריבית הנמוכה הייתה הקטליזטור הראשי בהתגברות הגיוסים והביאה חברות חדשות לגייס חוב בעל מח"מ בינוני וארוך ועל-ידי כך להפחית את עלויות המימון שלהן לשנים הבאות. יתרה מכך, הדיבורים על עליית ריבית רק דחקו בחברות להשלים גיוסים והיוו גם הם זרז עבור המגייסים".

לצד השנה החזקה שנרשמה בשוק החוב, כהן אורגד אומר כי "תחום גיוסי האקוויטי ממשיך בהתדרדרות לאחר שנים חלשות מלכתחילה. נראה שלמשקיעים בבורסה בתל אביב קל יותר לקלוט חברות חדשות מתחום הנדל"ן והתשתיות וקשה יותר עם חברות מתחום הטכנולוגיה והיי-טק".