ההסתדרות הלאומית חוזרת בה מדרישתה לצעדים נגד הנהלת מכבי

למרות הטענות הקשות: ההסתדרות הלאומית ביקשה למחוק את הבקשה לפגיעה בהתארגנות מצד הנהלת קופ"ח מכבי

שבוע לאחר שההסתדרות הלאומית (הע"ל) הגישה לבית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב "בקשה דחופה ביותר" להוצאת צווים זמניים נגד הנהלת מכבי שירותי בריאות בגין פגיעה לכאורה בהתארגנות עובדיה, הגישה היום (ה') הע"ל בקשה מפתיעה למחיקת הבקשה המקורית.

עו"ד רן קונפינו, המייצג את הע"ל, הסביר בבקשת המחיקה כי הארגון מבקש למחוק את הבקשה המקורית לאור המלצת השופטת שרה מאירי שקראה לצדדים לפתוח בהידברות במהלך הדיון הבהול שהתקיים ביום ב' האחרון, ולאור הצהרתו של מנהל משאבי אנוש במכבי, שאמר בדיון: "ההנהלה מכבדת את ההליך (ההתאגדות -ש.נ) ומאפשרת לו להתקיים, ובלבד שיתקיים באופן הראוי ולא יפריע לטיפול בחברי הקופה". ואולם, לא רק שההצהרה של מנהל משאבי האנוש תואמת הצהרות שכבר נשמעו בעבר גם מפי מנכ"ל מכבי רן סער, אלא שאותו עו"ד קונפינו התעקש בעצמו לאחר דבריו של מנהל משאבי האנוש כי על ביה"ד לתת פסיקה בעניין הבקשה. בהע"ל לא הסבירו מה בכל זאת השתנה בימים האחרונים, ועל פי בדיקת "גלובס" נראה כי אין מגעים בין הצדדים. בנוסף, הנהלת מכבי עדיין לא מכירה בהתארגנות עובדיה אף שבארגון הכריזו על יציגות לאחר שאספו לטענתם מעל 2,000 בקשות הצטרפות של עובדי הקופה.

על פי הערכות, ייתכן כי בהע"ל הגיעו למסקנה כי התארכות ההליך המשפטי, במיוחד אחרי שהשופטת לא מיהרה להוציא צווים והעניקה לצדדים שבוע ימים להגשת סיכומים ותגובות, עשויה רק לפגוע בהליך ההתאגדות. הליך משפטי, לפחות במקומות עבודה שמאופיינים ביחסי עבודה תקינים ונינוחים יחסית כמו במכבי, מחזק לעתים דווקא את ההנהלה ואת גרעין העובדים שרואים בהתאגדות "התרסה" נגד ההנהלה ויצירת אווירה שלילית. בפועל, ברוב המקרים האווירה השלילית נעשית באופן מכוון על ידי הנהלות שמתנגדות להתאגדות עובדיהן, תוך שימוש בעובדים הכפופים לגורמים בהנהלה.

בבקשה המקורית והדחופה שהגישה הע"ל לביה"ד, נטען כי הנהלת מכבי קיבלה החלטה אסטרטגית לכאורה לבלום את ניסיון ההתאגדות של העובדים - זאת בין היתר באמצעות הצבת מאבטחים נוספים בסניפים, יצירת דה-לגיטימציה למובילי ההתאגדות ולארגון העובדים, עידוד עובדים למשוך את חתימותיהם על טפסי הצטרפות לארגון ועוד. עוד נטען כי מנהלים הנחו את הכפופים להם שלא להצטרף לארגון, כאשר לפחות במקרה אחד מנהלת במכבי עשתה זאת באמצעות הודעת טקסט.

בנוסף, נטען כי מנהלים שונים הביעו את עמדתם באמצעות הדואר האלקטרוני הפנימי של מכבי. כך למשל, מנהלת מערכות המידע בקופה קראה לעובדים להתנגד להקמת הוועד ואף לחתום על עצומה בעניין - זאת בניגוד לכאורה לפסיקות ביה"ד הארצי לעבודה ובית המשפט העליון.

בבקשה המקורית דרשה ההסתדרות הלאומית לא רק להוציא צווי מניעה האוסרים על מכבי לפגוע בהתארגנות, אלא ביקשה גם מביה"ד לעבודה לבדוק בעצמו את טופסי ההצטרפות של העובדים ולהכריז על הלאומית כארגון היציג של עובדי מכבי. עוד נכתב בבקשה כי לאחר הצגתן של ראיות נוספות לכאורה, הארגון יתבע ממכבי קנס כספי בגין פגיעה בהתארגנות.