דורית סלינגר מוציאה לדרך את ניוד הפוליסות עם המקדם המובטח

המהלך של המפקחת על הביטוח יהיה רלוונטי בעיקר לכ-1.2 מיליון מבוטחים שמחזיקים בביטוחי מנהלים שנרכשו בין השנים 2004 ל-2013, עם מקדם מובטח של מעל 200 ■ מדובר בכספים בהיקף של כ-80 מיליארד שקל, ובאוצר מקווים כי כעת תתפתח בשוק הזה תחרות משמעותית

דורית סלינגר / צילום: תמר מצפי
דורית סלינגר / צילום: תמר מצפי

כארבעה חודשים לאחר שהוציאה לדרך את טיוטת ההסדרה הדרמטית בנוגע לפתיחת שוק ביטוחי המנהלים ללקוחות שרכשו בעבר פוליסות חיסכון יקרות, שכוללות מקדם תוחלת חיים מובטח, היום פותחת המפקחת על הביטוח, דורית סלינגר, באופן סופי את השוק הזה לתחרות.

בינואר 2013 חסם הפיקוח על הביטוח באוצר את האפשרות למכור למבטחים חדשים פוליסות חיסכון עם מקדם תוחלת חיים מובטח, ויצר בכך קהל שבוי גדול שחוסך בחברות הביטוח, שאינו יכול להתמקח ולשנות את גובה דמי הניהול שהוא משלם לחברות. קצת פחות משלוש שנים עברו מאז וכעת אותו קהל שבוי יורשה לפרוץ החוצה ולפעול לשיפור מצבו הפנסיוני, תוך הוזלת עלות הפוליסה עם המקדם המובטח שברשותו.

כיצד יתאפשר הניוד? לקוח שמעוניין לעבור יפנה לחברה חדשה שמעוניינת לקבל את הפוליסה שלו תוך הבטחת מקדם תוחלת חיים. החברה המעבירה תחויב להציע לו דמי ניהול בשיעור נמוך מכפי שהוא משלם בפוליסה המקורית שלו, או, לכל היותר, לא תורשה לייקר אותם מעבר לעלות הפוליסה המקורית. עם זאת, הבטחת המקדם לא תהיה עוד חלק מהפוליסה כי אם תכלל בנספח, שיתומחר בנפרד. כך, הלקוח ידע לראשונה מהי עלות הבטחת המקדם שלו.

האוצר קובע כי הניוד יותר רק לגבי "מי שיש לו פוליסה קיימת או פוליסה מנוידת, ומבקש לנייד את כלל הכספים באותה פוליסה לפוליסה עם מקדמי הבטחת תוחלת חיים חדשה". במשרד מקווים שהמהלך יביא להגברת התחרות על הלקוחות השבויים, וגורם בסביבת האוצר אמר היום כי "הצפייה היא שיהיו חברות ביטוח קטנות, ואפילו גדולות, שיעוטו על הלקוחות ויבקשו לצמוח. זה אמור להניע את החברות הגדולות בתחום ביטוח החיים להציע ללקוחותיהן דמי הניהול משופרים, במטרה למנוע מהם לעזוב".

קהל היעד הרלוונטי למהלך הם לקוחות שמחזיקים בפוליסות ביטוחי חיים שנמכרו בין השנים 2004 ל-2013, שלהם מקדם מובטח של מעל 200. מדובר בכ-1.2 מיליון מבוטחים, שמחזיקים בפוליסה שנרכשה בשנים הללו, ובכספים מנוהלים בהיקף של כ-80 מיליארד שקל. זהו שוק שממשיך לצמוח ונהנה מהפקדות ניכרות בהיקף של מיליארדי שקלים מדי שנה.

באופן עקרוני, ניתן לכלול בציבור הנהנים מהצעד החדש עוד כ-980 אלף בעלי פוליסות עם מקדם מובטח שנרכשו קודם לכן, ושבהן מנוהלים כ-150 מיליארד שקל, אך רובם לא באמת רלוונטיים למהפכה הנוכחית, משום שהמקדמים שמובטחים באותן פוליסות טובים מכפי שניתן להשיג כיום, וחלק גדול מההשקעות שם נמצא בכלל באג"ח מיועדות ולא בשוק ההון.

דמי הניהול יירדו לרמה של הגמל?

היום הציגה סלינגר בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס" נתונים לפיהם ממוצע דמי הניהול בפוליסות שנמכרו בשנים 2004 עד סוף 2012 עומד על רמה שנתית של כ-1.07% מהצבירה ו-6.27% מהפקדות השוטפות, בעוד שדמי הניהול הממוצעים שנגבים בפוליסות שנמכרו בשנים אלה ושנוידו בחלון הזדמנויות זמני שהתאפשר אך ורק לשנת 2013 (היקף שהוגבל על ידי האוצר לפוליסות בהיקף של כ-150 מיליון שקל בלבד) עומד על 0.94% מהצבירה ו- 3.6% מההפקדות השוטפות. עתה מקווים באוצר שדמי הניהול בשוק זה ירדו אף מתחת לרמה שנקבעה ב-2013 ויתקרבו לרף שמוכר משוק קופות הגמל לתגמולים, תוך שמירה על המקדם המובטח.

נכון להיום דמי הניהול בפוליסות אלה מתאפיינים בשונות מאוד גבוהה, ונעים סביב רמה שלא אחת מגיעה אף ל-1.2% מהצבירה ו-5% מהפרמיה השוטפת (ישנם רבים שמשלמים מעל לרף זה ומנגד רבים - לרוב עובדים מאוגדים - שנהנים מדמי ניהול מופחתים).

בעוד שבטיוטה מיולי לא נאמר מהי התקרה של הדמי ניהול ביחס למצב הקיים לאחר המעבר, הרי שעתה האוצר קובע שתקרת דמי הניהול בפוליסה החדשה המקבלת תהיה דמי הניהול שמשלם הלקוח בפוליסה הנוכחית. כך, הם מקווים, ייווצר מצב שבו דמי הניהול יפחתו. בדומה לחוזר דמי הניהול הקיים, כל הצעה היא לכל הפחות לשנתיים, כאשר בכל מקרה החברה המקבלת לא תורשה לייקר את הפוליסה מעבר למחיר שנגבה עבורה בחברה המקורית.

כיום, רוב החברות מבטיחות מקדם תוחלת חיים "קבוע" רק במסלול אחד של גביית קצבה - לרוב באופן של כ-240 קצבאות (עשרים שנה לפחות). כך, האוצר קובע עתה כי החברות יורשו לנייד תוך התחייבות לשמירה על המקדם רק במסלול של 240 קצבאות ולא ביתר המסלולים.

מעבר לכך האוצר לא מגביל את הניוד - לא ביכולת החברות לקלוט פוליסות עם מקדם מובטח בהיקף מסוים, לא בטווח זמן - וההוראה החדשה היא מכאן והלאה ללא תאריך תפוגה, אך כן יישארו מגבלות לגבי מה שנקרא "התפתחות השכר" בדומה למגבלות הקיימות כיום בפוליסות המקוריות. כלומר, המבוטחים לא יוכלו להזרים לפוליסה בחברה החדשה עבור רכיבי שכר שלא הפקידו להם קודם.

יש לי מושג

מקדם תוחלת חיים

בעולם הפנסיה הצוברת נקבעת קצבת הזקנה שיקבל החוסך עם הגיעו לגיל פרישה באמצעות חלוקת סכום החיסכון שצבר במקדם שנגזר מתוחלת החיים הצפויה. כתוצאה מכך, ככל שתוחלת החיים הצפויה גבוהה יותר, המקדם גבוה יותר, והקצבה שיקבל החוסך תהיה נמוכה יותר.

בחברות הביטוח ישנו מסלול יחיד שמספק הבטחה שמקבעת את תוחלת החיים מבחינת המבוטח הבודד. בעשורים האחרונים חווה העולם המערבי מגמה ברורה של התארכות תוחלת החיים, כאשר חברות הביטוח העלו מעת לעת (עבור לקוחות חדשים) את המקדם שהבטיחו בפוליסות שלהן, עד שהאוצר אסר זאת החל מ-2013. המקדמים הנוכחיים עומדים בדרך כלל על רמה של 210 עד 217.

דמי הניהול
 דמי הניהול