"עיתונאים ופוליטיקאים רוצים לערער האמון בממשלה"

פרופ' יוג'ין קנדל בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס": "כשבכל בוקר אומרים לאזרחים בתכניות בוקר שכולם עובדים בשביל הטייקונים - מגיעים לחוסר אמון בממשלה. זה מדאיג אותי מבחינת עתיד המדינה. במדינה בה מי שמאשים הכי הרבה וצועק הכי הרבה  הוא הופך לגיבור לאומי - למדינה הזאת יש בעיה"

יוג'ין קנדל / צילום: תמר מצפי
יוג'ין קנדל / צילום: תמר מצפי

פרופ' יוג'ין קנדל, לשעבר ראש המועצה הלאומית לכלכלה ואדריכל מתווה הגז השנוי במחלוקת, אומר היום (ב') בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס" ש"יש ניסיון מכוון של כמה עיתונאים, פוליטיקאים וארגונים לערער את האמון בממשלה". בכך הוא תוקף למעשה את המתנגדים למתווה הגז.

"אנחנו נמצאים בבעיה כמדינה משום אנחנו באופן שיטתי הורסים את ההון החברתי שלנו", אמר קנדל. "אנשים לא מאמינים בממשלה משום שיש ניסיון מכוון של כמה עיתונאים, פוליטיקאים וארגונים לערער את האמון בממשלה. כשבכל בוקר אומרים לאזרחים בתכניות בוקר שכולם עובדים בשביל הטייקונים - מגיעים לחוסר אמון בממשלה. זה מדאיג אותי מבחינת עתיד המדינה. במדינה בה מי שמאשים הכי הרבה וצועק הכי הרבה הוא הופך לגיבור לאומי - למדינה הזאת יש בעיה".

קנדל התייחס למחיר הגז בישראל וטען שהוא סביר: "נוצר מצב בישראל, בלי אשמה של אף אחד, שיש מפעיל אחד ששולט על כל עתודות הגז. אותו מפעיל יודע שיש מאחוריו לקוחות ממשלתיים, ושהוא לא יכול לגבות מחירים מונופוליסטיים, לכן הוא לא גבה".

בנוגע לאפשרות של תחרות במשק הגז טען קנדל כי "אם אנחנו מפילים את המתווה עכשיו, בוודאות לא תהיה תחרות, כי אף אחד לא ייכנס לפה. המתווה של אבי גבאי אומר 'נשכח מתחרות ונקבע את המונופול'. עם אישור המתווה יהיה תחרות במיידי".

קנדל הסביר כי מיד עם אישור המתווה תוכל חברה בינלאומית לרכוש מדלק ונובל את הזכויות במאגרי כריש ותנין: "החברה תתחיל מיידית להתמקח עם לקוחות על המחיר, וכך תיווצר תחרו. בטווח המיידי יהיו 2 מפעילים ובטווח הארוך 3".

בנוגע לאפשרות של המדינה לממן צינור נוסף מאסדת תמר לחוף, טען קנדל כי צוואר הבקבוק הוא לא בצינור זה אלא בצינורות שמובילים את הגז מבארות ההפקה לאסדת תמר "יש פה חוסר הבנה של החומר. לא זה הצינור החשוב, ומשום מה כולם מדברים על הצינור של ה-30 ק"מ מהאסדה לחוף. אך גם אם נפרוש עוד 8 צינורות לחוף, לא יוכל לזרום אפילו רבע מיליארד מ"ק (BCM) של גז נוסף".

בנוגע לטענה כי עד היום חוברו לצנרת חלוקת הגז 12 מפעלי תעשייה בלבד, הסכים קנדל כי זהו אכן "מחדל".

לדבריו, הגז לא יוכל להגיע למפעלים ללא פיתוח שדות הגז: "התעשיינים רוצים להביא את הגז. הגז הוא יתרון למדינת ישראל. הבעיה היא שאין גז. תמר לא יכול לחתום על חוזים במשק הישראלי כי הממונה על ההגבלים העסקיים אסר עליהם לעשות זאת, ולוויתן כריש ותנין עוד לא מפותחים. הפתרון הוא לפתח את שדות הגז".