לברון ג'יימס חתם על "חוזה לכל החיים" עם נייקי

אחרי האקזיט עם אפל, רכישת המניות ברשת הפיצות וגיוס ההשקעה מטיים וורנר, כוכב ה-NBA של קליבלנד קאבלירס ממשיך להרחיב את האימפריה העסקית שלו ■ מותג נעלי הכדורסל המשותף שלו עם נייקי מייצר מכירות של כ-400 מיליון דולר בשנה

לברון ג'יימס, קליבלנד קאבלירס, NBA / צלם: רויטרס
לברון ג'יימס, קליבלנד קאבלירס, NBA / צלם: רויטרס

לברון ג'יימס, הכוכב בן ה-30 של קבוצת ה-NBA קליבלנד קאבלירס, חתם אמש (ב') על "חוזה לכל החיים" עם נייקי, חברת הלבשת הספורט הגדולה בעולם - שמלווה אותו מתחילת הקריירה שלו בליגת הכדורסל המקצוענית של ארה"ב.

בתקשורת האמריקאית מדווחים כי מדובר על חוזה החסות הגבוה בהיסטוריה לו זכה ספורטאי כלשהו מנייקי במהלך 44 שנות קיומה של החברה מאורגון, והפעם הראשונה בה ספורטאי - במוצהר - חותם על חוזה "לכל החיים" עם נייקי.

נייקי נסחרת בוול סטריט לפי שווי שוק של למעלה מ-122 מיליארד דולר, והיא תסיים את שנת 2015 עם הכנסות כוללות של למעלה מ-30 מיליארד דולר.

על-פי דארן רובל, כתב עסקי הספורט של ESPN, מייקל ג'ורדן נהנה בפועל מהסכם לכל החיים עם נייקי, על אף שהדבר אינו מוצהר או מעוגן. עד היום מקבל שחקנה האגדי של שיקגו בולס, כיום בן 52, בעל השליטה על קבוצת שרלוט הורנטס, נתח מהכנסות נייקי עבור קו נעלי הכדורסל הממותג המשותף ("מותג ג'ורדן"). באוקטובר דיווחה נייקי לבורסה כי מותג ג'ורדן חצה את רף ה-2.2 מיליארד דולר במכירות שנתיות.

מספר חברות מתחרות של נייקי הצהירו בשנים האחרונות על חתימת חוזים לכל החיים עם ספורטאים - אדידס עם שחקן הבולס דריק רוז והכדורגלן דיוויד בקהאם; ריבוק עם כדורסלן העבר של פילדלפיה 76, אלן אייברסון. עבור נייקי זו, כאמור, הפעם הראשונה.

לברון, המשחק ב-2015/16 את עונתו השנייה תחתיו של המאמן הישראלי דיוויד בלאט - הפך לסנסציה ספורטיבית-מסחרית כבר כשחתם על החוזה הראשון שלו עם נייקי ב-2003, כשהיה בן 18 - תמורת 90 מיליון דולר ל-7 שנים (12.8 מיליון בממוצע לעונה) - עוד לפני שאפילו נבחר בדראפט על-ידי קליבלנד. ב-2010 הוא חתם על הארכת חוזה שהעניקה לו כ-30 מיליון דולר לעונה. 

כיום, ג'יימס מייצר לנייקי מכירות נעליים בהיקף שנתי המוערך ב-400 מיליון דולר. במהלך שנותיהם המשותפת הספיקה לייצר נייקי 13 דגמים שונים של נעליים ממותגות לברון.

גורם המקורב לעסקה אמר ל-ESPN כי היא "עוברת בקלות" את זאת שהבטיחה בקיץ האחרון 300 מיליון דולר ל-10 שנים לקווין דוראנט, שחקנה של אוקלהומה סיטי ת'אנדר. סוכן הספורט דיוויד פאלק, שייצג בעבר את ג'ורדן, העריך ב"בלומברג" כי שווי החוזה החדש של לברון הוא בין 400 ל-500 מיליון דולר.

בשנים האחרונות ג'יימס מרוויח מחוץ לפרקט כספים גדולים לא פחות מאשר עליו ׁ(שכרו בקליבלנד העונה יעמוד על 22.97 מיליון דולר). בין שלל היוזמות העסקיות שלו מחוץ לכדורסל ניתן למנות את האקזיט של מכירת מותג האוזניות Beats לידיה של אפל, בעסקה בה שלשל לכיסו כ-30 מיליון דולר; רכישת מניות ברשת הפיצות הצומחת ביותר בארה"ב, Blaze; בנוסף, בשבוע שעבר נודע כי תאגיד הענק טיים וורנר ישקיע בחברת המדיה החדשה שלו 15.8 מיליון דולר.