צפו: "הרוצחת השקטה" הזו הפכה למכת מדינה בישראל

הסיפור מאחורי החיפושית שהפכה לאחרונה למכת מדינה של ממש בישראל: איך הפך חרק קטן ותמים למראה בשם חדקונית הדקל לבעיה רצינית מאוד, שהטיפול בה כבר מוגדר מחדל בקנה-מידה לאומי

חדקונית הדקל / צילום: מהוידאו
חדקונית הדקל / צילום: מהוידאו

עצי הדקל זכו השבוע להתייחסות מיוחדת, כאשר נחשף מחדל מתמשך של אי-טיפול בתופעת חדקונית הדקל, חיפושית שמסבה נזק רב לעצים ויכולה לגרום לקריסתם. עלות הטיפול בעץ בודד היא 200 שקל בלבד, ובכל זאת אין מי שיידאג לשימור העצים כשמי שאמור לקחת אחריות - הרשויות המקומיות ומשרד החקלאות - מגלגל אותה מהאחד לשני.

חדקונית הדקל היא למעשה חיפושית שהגיעה לארץ לפני 15 שנים. מקורה של החיפושית בדרום-מזרח אסיה, משם היא התפשטה ברבות השנים לירדן וללבנון. ומירדן ולבנון הדרך לישראל הייתה כבר קצרה. בעוד שלמדינות מסוימות היא מגיעה על ידי ייבוא של עצים, לארץ הגיעה החדקונית ככל הנראה בתעופה. החיפושית הקוטלת את הדקלים עפה אמנם לאט, אבל ביום אחד היא מסוגלת לגמוע עשרה קילומטרים. בתחילה היא התגלתה בבקעת הירדן ובגליל, אולם לאורך השנים הצליחה להתפשט ליתר חלקי הארץ.

נקבת החדקונית מסוגלת להטיל בגזע עץ 300 ביצים. הזחלים שבוקעים מהגלמים נוברים ביסודיות בגזעי העצים ומפוררים אותם. דקלי נוי, שהם הנפגעים העיקריים ממתקפת החדקוניות, מאבדים בסופו של יום את כותרתם ולעתים אף מתים. כשהחדקוניות תוקפות את דקלי התמר, הן בוחרות לחדור למטר וחצי התחתונים של הגזע ולרוקן אותו מתוכן. משב רוח קל יספיק למוטט את העץ שגזעו הפך לחלול.

נושא עצי הדקל ברחבי הארץ הוזכר בפוסט שהעלה אתמול ח"כ לשעבר ניצן הורוביץ, שבו הציף את הבעיה שהפכה לאחרונה למכת מדינה. ההפקרות היא בלתי נסבלת, שזה מחייב התייחסות רצינית. תארו לעצמכם כך כותב הורוביץ את הארץ הזו, את העיר שלכם, את החצר, את האזורים השונים במדינה, בלי עצי דקל. בכל הארץ, מושמדים אלפי דקלים נהדרים, עצים ענקיים של עשרות שנים, על ידי רוצחת שקטה: חיפושית אדומה בשם חדקונית הדקל", כך כתב אתמול הורוביץ וזכה לאלפי שיתופים, תגובות ולייקים של אזרחים שהביעו הזדהות עם המצוקה המחריפה ומתפשטת לכל חלקי הארץ.

ממשרד החקלאות נמסר בתגובה: "משרד החקלאות ופיתוח הכפר הינו גוף מייעץ ומדריך על אופן הטיפול בבעיות בענף החקלאות, ביניהן חדקונית הדקל. את ההדרכות מקבלים מדבירים מוסמכים. האחראיות על ביצוע הטיפול הינן הרשויות המקומיות".

ממרכז השלטון המקומי נמסר בתגובה: "מרכז השלטון המקומי איננו רגולטור ואין בסמכותו לאכוף פעילותן של רשויות. יחד עם זאת, הנחיות לטיפול בנושא הועברו על ידנו לבקשת משרד החקלאות".