שגרירות סין רוכשת את בית קומברס בת"א ב-200 מ' ש'

השגרירות חתמה על הסכם עם חברת לוינשטיין, שמחזיקה בבניין המשרדים ברמת החייל, כשנה לאחר שחברת קומברס עזבה אותו לרעננה

חברת קומברס / צילום: אמיר מאירי
חברת קומברס / צילום: אמיר מאירי

ההשקעות הסיניות בישראל מתרחבות ומגיעות לתחום הנדל"ן: ל"גלובס" נודע כי שגרירות סין רוכשת מחברת לוינשטיין שבבעלות שאול לוטן את "בית קומברס" ברחוב הברזל ברמת החייל בתל-אביב תמורת כ-200 מיליון שקל.

הקומפלקס כולל בניין משרדים בן 6 קומות, בשטח 16 אלף מ"ר, בנוסף ל-15 אלף מ"ר שטחים תת-קרקעיים הכוללים 350 חניות, שטחי איחסון ומקלחות לעובדים. הבניין כולל שטחי משרדים, אולמות, מעבדות, חדרי ישיבות, חדרי תצוגה, אודיטוריום וחדר אוכל.

בחודש ינואר 2015 עזבה חברת קומברס שהשכירה את הבניין, לאחר שהודיעה על מעבר לקומפלקס חדש ברעננה. מאז, שיפצה לוינשטיין את הבניין ב-20 מיליון שקל, וחיפשה עבורו שוכר או רוכש. מימוש הבניין מהווה עסקה מצוינת ללוינשטיין, שלא תידרש לאתר שוכרים ולהמשיך להחזיק בבניין.

שגרירות סין מחפשת כבר תקופה ממושכת לרכוש בניין משרדים, ואף ניהלה מגעים לרכישת בניין המשרדים של חברת דן בהרצליה פיתוח, שנמכר לבסוף אתמול לחברת דלק של יצחק תשובה תמורת 245 מיליון שקל. על פי הערכות, השגרירות תעתיק לרמת החייל את מעונה הנוכחי ברחוב בן יהודה בתל-אביב. כמו כן, ישנה הערכה כי השגרירות תבקש להסב חלק מהשטחים לטובת מגורים עבור עובדי השגרירות.

עסקאות של מיליארדים

רכישת הבניין על ידי השגרירות היא עסקה יוצאת דופן, שכן, שגרירויות של מדינות זרות שוכנות בדרך כלל בשכירות באזור הבורסה ברמת גן, או בסמיכות לרחוב הירקון בתל-אביב.

רכישת הנדל"ן על ידי השגרירות הסינית מבוצעת לאחר שורה של השקעות שביצעו חברות סיניות בישראל. ב-2001 רכשה כימצ'יינה הסינית 60% מחברת מכתשים אגן של IDB (היום אדמה) לפי שווי של 2.4 מיליארד שקל ובמארס האחרון הושלמה עסקת תנובה, שבה רכשה חברת ברייטפוד הסינית 77% מתנובה לפי שווי של 8.6 מיליארד שקל. בחודש יוני האחרון, מכרה חברת ההחזקות של יצחק תשובה את השליטה בחברת הביטוח הפניקס לחברת 'פוסון' הסינית תמורת 1.8 מיליארד שקל בעבור 52% מהחברה - מה שמשקף לחברה שווי של 3.7 מיליארד שקל.בנוסף, חברת התעופה הסינית "היינאן" הודיעה כי תתחיל לטוס לישראל בספטמבר 2015.

בחודש מארס האחרון, אמר פרופ' יוג'ין קנדל, שעמד בראש צוות המשימה הממשלתי לקידום יחסי ישראל-סין בדגש על תחומי השקעות, מחקר ופיתוח (מו"פ) ותיירות, בכנס מיוחד כי "להידוק הקשרים הכלכליים בין ישראל לסין השפעות מאקרו-כלכליות מרחיקות לכת על המשק הישראלי. העלייה הדרמטית בהיקף ההשקעות הסיניות בישראל ב-2014 הובילה ותמשיך להוביל ב-2015 להקמת חברות ישראליות חדשות, ליצירת תעשיות ומגזרים חדשים בשוק המקומי, לפיתוח מוצרים חדשים לשוק הסיני ולביסוס מעמדה של ישראל ככוח יוזם וחדשני בשוקי אסיה".

באותו כנס אמר עופר זקס, מנכ"ל מכון היצוא, כי "סין נהפכת לאחד המשקיעים הגדולים בעולם. יותר חברות סיניות מחפשות בישראל בסיס להשקעה, לא לעסקה חד-פעמית, כמו חואוי שפתחה מרכז מו"פ גדול עם 350 איש, רובם ככולם ישראלים. עליבאבא נמצאת פה, וגם ברייטפוד. כמו חברות רב-לאומיות אחרות, יש פה חברות סיניות שמסתכלות על ישראל, וזה טוב לכלכלה".

היחסים בין ישראל לסין קיבלו תנופה בעקבות ביקורו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בסין במאי 2013. בפגישה בין נתניהו לראש ממשלת סין, לי קצ'יאנג, הוחלט על הקמת צוות משימה לקידום הקשרים הכלכליים בין המדינות.

דובר חברת לוינשטיין רן רהב סירב להגיב לידיעה.