למרות הסנקציות: ישראל ייצאה זהב לקוריאה הצפונית

בדיון בוועדת הכלכלה התברר כי ישראל ייצאה למדינה המבודדת גם ספרים ושתלים דנטליים ■ הוועדה אסרה ייצוא מוצרי יוקרה לצפון קוריאה, באיחור של עשור

חיילי צפון קוריאה / צילום: רויטרס
חיילי צפון קוריאה / צילום: רויטרס

ישראל הפרה את הסנקציות שהטילה מועצת הביטחון של האו"ם על קוריאה הצפונית ובמשך שנים ייצאה אל המדינה המבודדת זהב בהיקף כולל של כ-400 אלף דולר.

הדבר נחשף היום (ד') במסגרת דיון שקיימה ועדת הכלכלה של הכנסת, בעת שחבריה נדרשו לאשר צו האוסר על יצוא של מוצרי יוקרה מישראל לקוריאה הצפונית. וזאת, כעשור לאחר שמועצת הביטחון של האו"ם אסרה על מדינות העולם ייצוא של מוצרי יוקרה למדינה המבודדת.

המוצרים הנחשבים כמוצרי יוקרה הם זהב, סרטנים, מכוניות, תכשיטים, קוויאר, שבלולים, מוצרי אלקטרוניקה מסוגים שונים בהם גם טלוויזיות, טאבלטים ומחשבים ניידים, בשמים ומי טואלט, שטיחים, יינות ומשקאות, מוצרי טבק ועוד.

במהלך הדיון שהתקיים בכנסת הציגה נציגת הלשכה המשפטית של משרד הכלכלה את הצו האוסר ייצוא של מוצרים אלה לקוריאה הצפונית וציינה כי בשלוש השנים האחרונות פעלה ועדה בין משרדית שהוביל משרד החוץ כדי ליישם את הסנקציות שעליהן החליטה מועצת הביטחון בשנת 2006.

יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ איתן כבל, תהה על העיכוב הגדול, של כעשור בהגשת הצו לאישור חברי הוועדה והעיר: "אולי לראש הממשלה, המשמש גם כשר הכלכלה לא היה זמן לחתום עליו". הוא הוסיף ותהה אם בסוגיה שנחשבת פשוטה יחסית חל עיכוב כה משמעותי - כיצד מטפלת המדינה לסוגיות מורכבות ומשמעותיות יותר.

היו"ר כבל גם תהה במהלך הדיון אם במהלך העשור האחרון התקיים ייצוא ישראלי לקוריאה הצפונית. תשובתו של מנהל תחום היצוא ברשות המסים, דוד חורי, הדהימה את כבל ואת חברי הוועדה: "לצערי, היה יצוא של זהב ולצערי גם 'עלו על זה' ונדרשנו לתת הסברים".

חורי העריך כי היקף היצוא האסור של זהב מישראל למדינה המבודדת הסתכם במשך אותן שנים בכ-400 אלף דולר. לדבריו, מאז 2011 הייצוא מישראל לקוריאה הצפונית התקיים בהיקף מצומצם מאוד - וכלל רק ספרים ושתלים דנטליים. הוא ציין לפני חברי הוועדה כי רשות המסים עצרה בעבר ניסיונות נוספים לייצא לקוריאה הצפונית זהב מישראל, בנימוק שמהלך זה "מבזה את ישראל".

נציגת משרד הכלכלה התערבה בדיון ואמרה כי מאז 2014 לא היה כל ייצוא ישראלי לקוריאה הצפונית וחורי מרשות המסים הבהיר כי אישור הצו האוסר יצוא אליה מהווה "יישור קו" עם מדינות העולם ביחס לנושא זה.

לדברי נציגת הלשכה המשפטית של משרד הכלכלה, הצו הובא לאישור ועדת הכלכלה בעיכוב של שנים ארוכות כי הוועדה הבין משרדית, בראשות משרד החוץ, דרשה את עמדתם של משרדי ממשלה רבים. היא אמרה עוד כי לא הייתה סיבה לעיכוב כל כך ממושך וציינה עוד כי הסנקציות על קוריאה הצפונית מתחדשות בכל שנתיים.

בוועדת הכלכלה העריכו היום כי המוצרים שיוצאו, אם כי בהיקף מצומצם, מישראל לקוריאה הצפונית לא הגיעו לרווחת תושבי הרפובליקה שרבים מהם הגיעו לעוני ולחרפת רעב, אלא למקורבים ולסביבת חצר השלטון בפיונגיאנג.

הסנקציות של מועצת הביטחון על צפון קוריאה, ששליטה הוא קים ג'ונג און, התקבלה בעקבות מהלכיה להשגת יכולת גרעינית צבאית. באותה עת שלט על הרפובליקה אביו של און, קים ג'ונג איל. לאחר מותו, בשנת 2011 מונה און להחליף אותו בהנהגת המדינה.