"שוק המניות האירופי יכול להשיג צמיחה של 15% בשנה"

למרות האכזבה ממהלכיו של הנגיד דרגי, בחברת ניהול הנכסים שרודרס דווקא אופטימיים לגבי היבשת הישנה: "ההזדמנויות שהשוק הזה מספק כיום הן הטובות ביותר באפיק המנייתי" ■ תחזיות לקראת 2016

מריו דראגי / צילום: רויטרס
מריו דראגי / צילום: רויטרס

מריו דרגי, נגיד הבנק המרכזי האירופי, הרעיד בסוף השבוע הראשון של דצמבר את שוקי ההון בעולם. בעוד ציפיות השוק ממנו היו ברובן להרחבה דרסטית של המדיניות המוניטרית, החליט דראגי על הארכת המדיניות אבל לא על הגברתה. דראגי הותיר את הריבית על הלוואות ללא שינוי, ברמה של 0.05%- (הופחתה רק הריבית על הפיקדונות), והאריך את מועד סיום התוכנית לרכישת אג"ח של ממשלות גוש האירו בחצי שנה, למארס 2017 (עם אפשרות להארכה נוספת במידת הצורך). את היקפה הוא הותיר ללא שינוי ברמה של 60 מיליארד אירו בחודש.

את הציפיות השונות שרווחו בשוק בשבועות שלפני הודעה, ניתן היה להבין מהמסחר הסוער בשעות שלאחר ההחלטה. בורסות גרמניה וצרפת עברו מעלייה תוך יומית של כ-1% טרם ההחלטה, לקריסה של 3.6% מיד לאחריה. האירו התחזק במהירות ושערו הדולרי זינק ב-4%, מ-1.054 ל-1.097, ואילו איגרות החוב נפלו גם הן בשיעורים דומים, כאשר התשואה של אג"ח ממשלת גרמניה לעשר שנים עולה בתוך שעות בודדות מ-0.47% ל-0.67%.

אולם, מי שציפה להגדלת היקף הרכישות, כנראה שלא עשה בדיוק את החשבון. בחברת ניהול הנכסים הבריטית שרודרס העריכו למשל כבר באמצע נובמבר כי הבנק האירופי המרכזי רק יאריך את מועד סיום תוכנית הרכישות אל מעבר לספטמבר 2016, אך לא ירחיב אותה. "אם דראגי ירצה להגדיל את היקף הרכישות שלו, הסחורה באג"ח הממשלתיות תיגמר לו מהר מאוד", העריך אז אזאד זאנגאנה, כלכלן ואסטרטג בכיר לענייני אירופה בשרודרס. "לכן, כדי להרחיב את התוכנית הוא יידרש להתחיל לרכוש גם אג"ח קונצרניות, מה שלא נראה לנו שהוא יעשה".

אירופה, למרות התגובה האגרסיבית של השוק לדברי הנגיד דראגי, היא עדיין האזור המועדף על מנהלי ההשקעות הבכירים של שרודרס, להשקעה בתחום המניות. כך עולה מפאנל מיוחד בנושא ההתאוששות באירופה, שנערך לאחרונה במסגרת כנס ההשקעות השנתי שערכה חברת ניהול הנכסים בלונדון.

"תחזית הקונצנזוס (וגם של דראגי עצמו, ע' כ') ל-2016 היא צמיחה של 1.7% בתוצר המקומי הגולמי של גוש האירו. אבל אירופה עשויה אפילו להפתיע לטובה, אם הממשלות באמת ירחיבו את התקציבים וההשקעות שלהן ויצמצמו קצת את מדיניות הצנע שנקטו כדי להילחם במשבר הפיננסי, העריכו המשתתפים בפאנל, ביניהם גם זאנגאנה עצמו. "ההתאוששות בספרד היא מדהימה והיא יכולה להתרחש גם באיטליה. בצרפת ובגרמניה ייתכן שנראה עליות שכר שיתרמו גם הן לצמיחה, כך שבסך הכול יש אווירה של אופטימית זהירה לגבי אירופה".

עוד ציינו חברי הפאנל כי "לראשונה זה ארבע שנים, אנחנו רואים התרחבות ברווחי החברות באירופה. זה מעודד ונובע באופן חלקי גם מההשפעה של היחלשות האירו מול הדולר. במונחים היסטוריים, המכפילים באירופה נמוכים, ולכך יש להוסיף את האירו החלש ואת מחירי הנפט הנמוכים. כל אלו תומכים במניות האירופיות. אנחנו מאמינים שהן זולות באופן יחסי, וששוק המניות האירופי יכול להשיג בשנים הקרובות צמיחה שנתית ממוצעת של 15%. כך, שההזדמנויות שהשוק הזה מספק הן כיום הטובות ביותר באפיק המנייתי".

"אין סיבה להיכנס לאסיה דווקא כעת"

בניגוד לאירופה, בשרודרס לא ממש מתלהבים כיום מהשקעה גורפת בשווקים מתעוררים. "שוקי המניות שם, ובעיקר במדינות אסיה, נראים אמנם זולים ביחס למדינות המפותחות בהשוואת מכפילים ויחסים פיננסיים אחרים. אבל אם מנטרלים מהמשוואה את תוצאותיהן של חברות הפיננסים וחומרי הגלם והסחורות, מגלים מכפילים הרבה פחות זולים. כך, שאין סיבה משכנעת להיכנס לשוק האסייתי דווקא עכשיו", סבורים בחברת ניהול הנכסים.

קית' ווייד, הכלכלן והאסטרטג הראשי של שרודרס, מעריך כי השווקים המתעוררים מציגים תשואת חסר, הן בגלל התחזקות הדולר בעולם והן בשל החולשה בסחר העולמי. "ההתאוששות מהמשבר הכללי של 2008, שראינו בשוקי הנדל"ן של ארה"ב, בריטניה והגוש האירופי, הייתה בווליום נמוך", הוא אומר. "כלומר, ראינו התאוששות ברמות המחירים אבל לא בהיקפי הבנייה. זה פגע בסחר העולמי, כי יש פחות יבוא של חומרי גלם, בין השאר מהמדינות המתפתחות.

"לכך יש להוסיף את הירידה במחירי הנפט, שפוגעת ביצואניות מבין המדינות המתעוררות", מוסיף ווייד, "כך שבשנתיים הבאות יכולה להיות לדעתנו נפילה באותן כלכלות מתפתחות שלא יוכלו לממן את עצמן בגלל נפילת מחירי הנפט. סעודיה אמנם הנפיקה אג"ח כדי לשמור על רמת ההוצאות שלה, אך לא כל מדינות יצוא הנפט יוכלו לעשות כך".

קרייג בות'אם, כלכלן שווקים מתעוררים בשרודרס, מסביר כי העלאת ריבית בארה"ב תהפוך את המימון הדולרי ליקר יותר, ועבור המדינות המתפתחות זו סוגיה משמעותית. "שתי המדינות שיושפעו מכך יותר מכל הן טורקיה ודרום אפריקה, שלהן החשיפה הגבוהה מכולן לחוב דולרי", אומר בות'אם. "התרחיש הקיצוני הוא קריסה של המדינות המתעוררות, אבל אני לא חושב שזה יקרה. אלא אם כן הפדרל ריזרב יהיה אגרסיבי מאוד עם העלאות הריבית בארה"ב".

לפיכך מעריך בות'אם, כי "המדינות המתפתחות יצטרכו להתממן בדרכים אחרות ורובן יצליחו להתמודד עם זה, כי יש להן גם חוב במטבע מקומי. הבעיה היא אצל המגזר העסקי במדינות הללו, שהוא לא מאוזן, וזו סיבה לדאגה - איך המגזר העסקי שם יתמודד עם מצב של התייקרות החוב הדולרי. ואם המדינות ינסו לחלץ את החברות העסקיות, הן בעצמן ייכנסו לבעיה".

מבין המדינות המתפתחות, נמצא כיום את הרמות הגבוהות ביותר של חוב קונצרני במטבע חיצוני (כאחוז מהתמ"ג) בצ'ילה, בפיליפינים ובטורקיה. בסין למשל עמד שיעור החוב הקונצרני החיצוני בסוף 2014 רק על 40% מהתמ"ג, אבל סך החוב-תוצר כולו זינק לכ-280%.

סין סובלת כיום הן מרמות חוב גבוהות והן ממשבר ברווחיות החברות, שנובע מעודף כושר הייצור שנבנה שם בעבר. כלכלת המדינה מאטה, ומי שנפגע מכך הן בעיקר המדינות המתפתחות (וכן גרמניה ויפן מבין הכלכלות המפותחות), שמייצאות חלק ניכר מתוצרתן לסין.

"לדעתנו, הסבירות לנחיתה קשה של כלכלת סין היא מאוד נמוכה, אבל אם זה בכל אופן יקרה תהיה לכך השפעה מאוד גדולה על העולם כולו, בגלל שהריביות בעולם נמוכות, ולכן לבנקים המרכזיים קיימת מעט מאוד תחמושת להתמודד עם מצב כזה", מדגיש בות'אם. עם זאת, בשרודרס מאמינים כי אם סין תיכנס למשבר, זה יקרה בתקופה שהמדינה עצמה נמצאת במצב טוב מספיק כדי להתמודד איתו.

הכותב היה אורח של חברת שרודרס בלונדון

האם האיום הבא יגיע מבריטניה?

כשמדברים על סיכונים מרכזיים שמאיימים כעת על שוקי ההון בעולם, מיד עולים האפשרות לנחיתה קשה של כלכלת סין, נפילה של שוקי המניות והמטבעות במדינות המתפתחות כתוצאה מהעלאת הריבית בארה"ב, חשש מקריסה נוספת במחיר הנפט, או טעויות אפשריות בניהול מדיניות הריבית של הפדרל ריזרב.

אלא שלרשימה זו ניתן לצרף גם את הסיכון שבפרישת בריטניה מהאיחוד האירופי. סקרים שנערכו לאחרונה הצביעו על תמיכה של 40% מהציבור הבריטי במהלך - לא מספיק כדי לאשר את הפרישה אבל מספיק כדי להדאיג את אלו החוששים מכך. מה גם, שלאור הכישלונות האחרונים של תומכי הפיצולים בסקוטלנד (מבריטניה) ובקטלוניה (מספרד), נראה כי הבנת המשמעויות הכלכליות הנובעות ממהלכי פרישה גורמת בסופו של דבר לציבור להצביע נגדן.

בשרודרס מאמינים שגם אם אזרחי בריטניה יחליטו בסוף על פרישה מהאיחוד האירופי, לא תהיה לכך השפעה מהותית על כלכלת העולם. עם זאת, בהחלט תיתכן השפעה על שוקי ההון העולמיים, שתתבטא בחוסר יציבות במחירי הנכסים בבריטניה ואף מעבר לכך, לקראת מועד ההחלטה.

תאריך למשאל העם בבריטניה טרם נקבע והוא עשוי אף להידחות ל-2017, אולם בצרפת ובגרמניה צפויות בחירות בשנה הבאה, ובשל כך מעריכים בשרודרס שמשאל העם יתקיים עוד קודם לכן, באזור ספטמבר. במצב כזה, עשויים השווקים להתחיל להתעניין בתוצאותיו האפשריות כבר בעוד מספר חודשים.

השווקים מתעוררים
 השווקים מתעוררים